fallback

Бизнес нагласите в Австралия остават потиснати в началото на годината

Оптимизмът на потребителите обаче се засилва, подкрепен от края на затягането

10:58 | 13.02.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Бизнес условията в Австралия са се понижили, а доверието е останало потиснато, което сигнализира за по-слаб икономически растеж, тъй като затегнатата парична политика оказва влияние на икономиката. Потребителските нагласи обаче останаха по-оптимистични на фона на очакванията, че повишаването на лихвените проценти е приключило, предава Bloomberg.

Бизнес условията, които измерват продажбите, заетостта и рентабилността, са намалели с 2 пункта до 6 пункта през януари, оставайки под дългосрочната си средна стойност, показа проучване на National Australia Bank Ltd. във вторник.

Бизнес доверието се е повишило до 1 пункт от нулевото си равнище преди това.

„Лихвите ще останат високи през по-голямата част от годината и ценовият натиск все още е повод за тревога на фона на глобалната несигурност“, коментира Алън Остър, главен икономист на NAB. „Ще следим внимателно как  се развива доверието в началото на 2024 г., тъй като ценовият натиск отслабва допълнително и фокусът се измества все повече върху предстоящото разхлабване на паричната политика“, допълни той.

Отделно проучване на домакинствата от Westpac Banking Corp., публикувано час по-рано, показа, че потребителските нагласи са се подобрили с 6,2% до 86 пункта, подкрепени от идеята, че кампанията за повишаване на лихвите на Австралийската централна банка е приключила, както и от предстоящите данъчни облекчения.

Въпреки това индексът остава под границата от 100 пункта, което показва, че  песимистите продължават да са повече от оптимистите.

„Въпреки че настроенията са все още твърдо песимистични, най-накрая изглежда, че има светлина в края на тунела“, коментира Матю Хасан, старши икономист в Westpac.

„Забавянето на инфлацията и променящите се очаквания за лихвените проценти изглежда са основните фактори, които стоят зад повишението на настроението, а перспективите за по-сериозни намаления на данъците върху доходите оказват допълнителна подкрепа“, посочва Хасан.

Отслабването на бизнес нагласите и подобрението на настроението на домакинствата преобръща миналите тенденции, при които потребителите се настройваха песимистично след повишаването на лихвите, а бизнесът демонстрираше по-голяма стабилност.

Австралийската централна банка повиши лихвите си с общо 4,25 процентни пункта от май 2022 г. насам в опит да овладее инфлацията. Това затягане удари доверието на потребителите, засегнати от по-високите разходи по ипотечните кредити.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:58 | 13.02.24 г.
fallback
Още от Икономика и макроданни виж още