Следващите две изречения може да ви изглеждат малко изненадващи, идващи от журналист от голяма медия, въоръжен с авангардни метрики, показващи колко се четат статиите, нюзлетърите или подкастите, пише колумнистът на Financial Times Джон Бърн-Мърдок. Но ето ги все пак.
Първо, мисля, че е разумно да се твърди, че епохата на масмедиите не е недвусмислено добра за общественото разбиране на света. И второ, колкото повече информация имат издателите и електронните медии за това как тяхната публика взаимодейства с продукцията им, толкова по-двусмислено става въздействието на тази продукция.
Обърканата връзка между оптимизирането (откъм аудитория) на публикациите и общественото разбиране отдавна е очевидна в случая с престъпността. Преследването на максимата на Уилям Рандолф Хърст, че „кръвта винаги е водеща новина“ ни доведе до изопачената ситуация, при която индивидуалното възприятие за престъпност се ръководи повече от новинарски репортажи, отколкото от собствения опит или този на личното обкръжение. Сега е норма хората да вярват, че престъпността нараства, когато всъщност намалява, като удовлетворението от живота на хората се основава повече на техните възприятия за престъпността, отколкото на действителната такава.
Но има все повече доказателства, че същото обезпокоително явление се наблюдава и при обществените представи за икономиката.
Данните от Федералния резерв на САЩ показват същия модел, с който сме свикнали относно престъпността: хората оценяват собственото си финансово състояние като относително добро, като то се променя много малко от година на година, но оценката им за националната икономика изостава значително. Изглежда все по-вероятно част от вината да е на медиите.
Едно проучване тази година установи, че макар рецесиите да са станали много по-редки и кратки през последния век, новинарските статии за икономиката са били все по-песимистични. Друго констатира, че тонът на икономическите новини е допълнително отделен от фундамента през последните години, започвайки от 2018 г., което означава, че това не се обяснява само с пандемията или скорошния изблик на инфлация.
Последното доказателство идва от Райън Къмингс, Джакомо Фрачароли и Нийл Махоуни, трио икономисти, пишещи за американското икономическо издание Briefing Book, чийто анализ на 1 милион информации от шест американски телевизионни оператора демонстрира поразително негативно пристрастие, когато става въпрос за съобщения за цената на бензина. Това е особено важно предвид формиращата роля, която тези цени имат върху потребителските настроения в по-широк план.
Изследването ни казва няколко неща. Първо, има много повече отразяване на цените в новините, когато са високи, отколкото ниски - ако нещо е прекомерно, то влиза в заглавията. Второ, цената, при която това негативно отразяване се отключва, пада непрекъснато в реално изражение - което прави негативните заглавия все по-вероятни дори при същото ниво на достъпност на стоките. Трето, и най-важно, преминаването към режим на лоши новини за цените се случва много по-внезапно в базираните на абонамент кабелни новинарски канали – където стимулите да се задържи зрителят пред екрана са най-силни – отколкото в националните телевизии.
Най-силният ефект от всичко това се наблюдава в дясната американска Fox News, при която рекордно високите цени на бензина от юни 2022 г. доведоха до това, че почти 80 процента от програмите ѝ споменаваха бензина, в сравнение с около 50 процента при CNN и MSNBC и под 20 процента по мрежовите канали. В светлината на това не е изненадващо, че данните от проучването на потребителското настроение на Мичиганския университет показват, че републиканците са почти два пъти по-склонни от демократите да кажат, че наскоро са чули неблагоприятни новини за високи цени.
Всичко това прави малко вероятно президентът Джо Байдън да получи силен електорален тласък от продължаващата икономическа експанзия на САЩ. Графики, показващи нарастването на доходите и богатството на американците, намаляване на неравенството и ниска безработица, просто не могат да се конкурират с лесно опровержими, но много популярни твърдения, че повечето семейства живеят от заплата до заплата.
И за съжаление нищо от това няма да се промени. Неотдавнашна публикация в списание Nature установи, че колкото по-негативно е едно заглавие, толкова повече хората кликат върху него; а всеки, който е прекарвал време в социалните мрежи - сега основният източник на новини за все по-голяма част от хората - знае, че същата динамика властва и там. От новинарските организации до социалните мрежи, всички вече оптимизират ангажираността на потребителите, което означава, че ще чуваме повече за лошото, отколкото за доброто, завършва Бърн-Мърдок.


Над 12 000 именици във Варна празнуват на Никулден
Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Новата стратегия за сигурност на Тръмп атакува съюзниците, а не враговете на САЩ
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Николай Денков за счупеното доверие: Този начин на управление трябва да бъде наказан
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
преди 1 година До: zelka007 тъй тъй, сития на гладния не вярва, затова е важно да се слушат правилните медии. :] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: 0pk ... тъй де , де са 5лв за мусака с лъжичка кисело мляко , де са 10лв ... ужаст , я !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Затова са Пишурките. Да обяснят на стадото къде точно текат реките от евроатлантически мед и мляко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Икономическата реалност е прекрасна, но хората погрешно я възприемат като ужасна. :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар