IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Британците усещат последиците от Brexit – скъпите гранични проверки започнаха

Министрите отлагаха промяната многократно, во почти осем години след референдума компаниите и потребителите са на път да се сблъскат с крайния резултат

13:53 | 27.04.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Точно в коридора, където прасетата на Danish Crown се транжират, обезкостяват и подготвят за износ под формата на бекон, шестима служители имат нова задача: да попълват митнически и здравни сертификати, необходими заради раздялата на Обединеното кралство с най-големия му търговски партньор, разказва Bloomberg TV Bulgaria в материал.

Сцената в кланицата в Бланс, Дания, разкрива промяната, предизвикана от Brexit: Повече време от всякога се отделя за разплитане на бюрократичните формалности при доставките за Великобритания. От 30 април Обединеното кралство ще наложи проверки на вноса на пресни храни - рязък обрат от ерата на безпроблемна търговия, когато страната беше част от Европейския съюз.

Министрите отлагаха промяната многократно, опасявайки се да не предизвикат инфлация в условията на криза на жизнения стандарт и знаейки, че всяко повторение на празните рафтове в супермаркетите - причинено в последно време от всичко - от климатичните промени до недостига на шофьори на камиони - ще бъде политически токсично.

Но почти осем години след референдума за Brexit през 2016 г. компаниите и потребителите са на път да усетят крайния резултат.

Danish Crown, която изнася 1000 тона бекон седмично за Обединеното кралство, заяви, че се е подготвяла за проверките от дълго време. Тъй като няма изгледи да се откаже от най-важния си пазар на бекон, компанията е уверена, че ще се справи, заяви пред Bloomberg Ларс Албертсен, управляващ директор на компанията в Обединеното кралство. "Изнасяме бекон за Обединеното кралство от 130 години, това е част от нашето ДНК", каза той.

Въпреки това Албертсен прогнозира, че по-малките износители може да се "отдръпнат", тъй като търговията с Великобритания става все по-скъпа и бюрократична, а потребителите се сблъскват с по-скъпи продукти. "Това е катастрофа за Обединеното кралство", казва той.

На практика целият внос на свинско месо в Обединеното кралство идва от ЕС, голяма част от него от Дания и ферми като тази на Алън Гамелгард. На своите 1730 акра (700 хектара) в Одер, на около два часа път с кола северно от кланицата в Бланс, 43-годишният мъж отглежда около 43 хил. прасета годишно за Danish Crown.

Danish Crown изнася 1000 тона бекон на седмица за Великобритания. Снимка: Carsten Snejbjerg/Bloomberg Danish Crown изнася 1000 тона бекон на седмица за Великобритания. Снимка: Carsten Snejbjerg/Bloomberg

Когато се случи Brexit, Гамелгаард се притесни за последиците за ключовия пазар за неговите прасета. "Като фермери не можехме да направим нищо, компанията е тази, която трябваше да реши това - и те го направиха", казва той.

Всъщност времето, което прасетата прекарват във фермата на Гамелгард, са единствената част от търговията, незасегната от Brexit. Промените и допълнителните разходи започват, когато прасетата, които към момента тежат около 110 кг, се превозват с камион до кланицата. Това е така, защото Великобритания изисква някои хранителни продукти от страните от ЕС да пристигат със здравни сертификати, подписани от ветеринарен лекар в страната на произход.

За всяка пратка бекон или други свински разфасовки за Обединеното кралство Дорте Браендекилде, която работи в екипа по превоза на Danish Crown, въвежда в базата данни на ЕС подробности като тегло, дата на изпращане и дестинация. Това отнема около десет минути, преди да се изпрати на ветеринарен лекар на място в Бланс за сертифициране за липса на болести. След това се извършва повторно зареждане и се поставя печат "валидно".

Резултатът е цифров документ от пет страници, който властите в Обединеното кралство виждат при пристигането на пратките, всяка от които струва 120 крони (17 долара). Компаниите се нуждаят от сертификат за всеки вид продукт, така че за Dansk Crown това обикновено означава по един сертификат за всеки камион. При разделяне на пратките обаче ще са необходими повече.

Освен разходите за сертифициране, от следващата седмица износителите от ЕС ще трябва да плащат такси в размер до 145 паунда (182 долара) за преминаване на стоки като колбаси, мляко и риба през британски пристанища, включително Дувър и Евротунела във Фолкстоун - на практика за субсидиране на разходите за новите здравни проверки в Обединеното кралство.

Британското правителство очаква таксите да повишат цените на хранителните продукти с 0,2 % за три години. Някои икономисти очертават по-мрачна картина, според която ресторантите, деликатесните магазини и търговците на едро са изправени пред удар. Allianz Trade прогнозира спад на потребителските разходи с 0,4 %. "Всички тези разходи неизбежно ще трябва да бъдат прехвърлени върху потребителите", казва Кейти Дохърти, ръководител на Международната асоциация за търговия с месо.

Въпреки това няма признаци датските фирми да се оттеглят, според Лине Гарбоел, заместник-ръководител на международната търговия в Датската администрация за ветеринарни и хранителни продукти, която създаде работна група и нае девет души, за да подготви износителите за Brexit. Засега Гарбоел казва, че е по-загрижена за това какво ще се случи, ако Обединеното кралство изостане с проверките на място, което ще забави доставките на бързо развалящи се продукти.

"Още от самото начало се отнесохме много сериозно към Brexit, защото знаехме, че това е важен пазар, на който нашите предприятия трябва да продължат да работят", каза тя.

При посещението на всеки етап от пътуването от датската ферма до пазара в Обединеното кралство се очертава картината на реалността на решението на Великобритания да напусне ЕС - търговията не спира, просто е по-трудна и малко по-скъпа.

Снимка: Bloomberg LP Снимка: Bloomberg LP

Деветнадесетчасовият маршрут от Есбьорг до Имингам, Северна Англия, използван от Danish Crown от десетилетия, е безмитен в рамките на ЕС. "Сега се върнахме в средата на 70-те години на миналия век", каза Кристиан Педерсен, ръководител на операциите по маршрута в датската корабна компания DFDS, визирайки новите проверки за Brexit.

DFDS е наела петима служители в Есбьорг, които да се занимават със спазването на граничните изисквания. Сутрините се прекарват в митническа работа за товари, пристигащи от Обединеното кралство - от морски дарове и млечни продукти до текстил и отпадъци, използвани за енергия. Проверките на място, извършвани от митническите служители, могат да включват използването на кучета и рентгенови скенери.

Останалата част от материала може да прочетете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:53 | 27.04.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още