IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Западните компании трябва да платят висока цена за завръщане в Русия

Все още никой не чука на вратата, казва представител на Кремъл

11:53 | 22.04.25 г. 14
Снимка: EPA/YURI KOCHETKOV
Снимка: EPA/YURI KOCHETKOV

Те включваха повторно свързване на една от най-големите държавни банки в Русия към международната система за междубанкови и финансови комуникации SWIFT, която попада под юрисдикцията на Европейския съюз (ЕС). Представители на съюза не са разговаряли с администрацията на Тръмп за смекчаване на санкциите срещу Русия като част от сделка за примирие, заяви водещият представител на блока по въпросите на санкциите Дейвид О’Съливан пред Bloomberg TV на 7 април.

Дори да бъде постигната мирна сделка, съществуват страховити политически и икономически препятствия за завръщане на руския пазар. Чуждестранните компании, които напуснаха страната, често бяха принудени да приемат сделки, при които по-ниската оценка на активите им се смяташе за цената на заминаването им, а Кремъл пое контрола върху някои дружества и принуди продажбата им на нови собственици, някои от които с връзки с Путин.

Правителството разреши също така паралелен внос на марки, истински стоки, които обаче не се разпространяват от собственика на бранда, след като някои компании спряха да доставят в Русия официални продукти. Това подкопа усилията за лишаване на потребителите от стоки и засилване на местния политически натиск върху Путин да прекрати войната. В повечето случаи руснаците могат свободно да купуват всичко – от iPhone-и до Coca-Cola, почти на същата цена като другаде.

С население от 146 млн. души Русия остава привлекателна за производителите на потребителски стоки и храни. Международните компании, които останаха в Русия, може теоретично да са в по-добра позиция да се възползват, ако страната се отвори отново за бизнес. Френският производител на кисело мляко Danone и американската PepsiCo бяха двамата най-големи играчи на руските пазари на мляко и млечни продукти.

Но Danone беше принудена да продаде руския си бизнес миналата година на дружелюбна към Кремъл компания, след като Путин нареди активите да бъдат поставени под временно управление на държавата през 2023 г. Френската компания призна за обща загуба от 1,2 млрд. евро в резултат на решението.

Pepsi запази руските си заводи и дори сега, въпреки намалените разходи за маркетинг и промоции, има над 20% пазарен дял в някои сектори като бебешки млечни продукти, показва изследване на компанията Prodazhi.rf. Но делът на основната марка Pepsi от пазара на безалкохолни напитки намаля от около 10% преди войната до едва 1%, след като тя сви преките си продажби в Русия. Въпреки това компанията запазва платформа за разширение, ако политическото напрежение със Запада намалее.

Международните банки, които имаха експозиция от 119 млрд. долара към Русия през 2021 г., също са изправени пред сериозни предизвикателства. През януари 2025 г. Путин позволи на Goldman Sachs Group да продаде руския си филиал на регионален купувач, а през април позволи на кредитора да продаде акциите, които притежаваше в най-големите руски енергийни производители и други компании в сделка, която сега се оценява на около 87 млн. долара.

През 2021 г. руският филиал на Raiffeisen Bank International беше най-големият чуждестранен кредитор в страната. Австрийската банка не успя да намери купувач и беше подложена на постоянно внимание и натиск от американските регулатори и Европейската централна банка да прекрати дейностите си и да ускори напускането си, въпреки че не може да го направи без одобрението на руското правителство.

Raiffeisen може да счете повторното отваряне за по-добра възможност да продаде активите си и да напусне станата, за да предотврати затруднения в бъдеще, коментира запознат с положението източник. Но мненията в банката са разделени между тези, които настояват за продажба, и други, които твърдят, че банката трябва да изчака повече яснота относно развитието на положението, допълва източникът.

„Заповедта на ЕЦБ за спиране на руския бизнес съществува независимо от промяната в американско-руските отношения“, отбеляза говорител на Raiffeisen.

Радикално различен пазар

Завръщане на международни автомобилни производители би възвестило голяма стъпка към нормализиране на отношенията между Русия и Запада.

След като намаляха с над 80% след нашествието, продажбите на коли в Русия се възстановиха напълно от сътресенията на войната. Около 1,6 млн. нови коли бяха продадени миналата година, сочат данни на Автостат. Това би поставило Русия малко след Франция, втория по големина автомобилен пазар в ЕС.

Китайски марки са формирали голямата част от продажбите, след като другите международни марки се изтеглиха. Някои, включително Mercedes-Benz, Nissan Motor, Hyundai и Renault, първоначално имаха клаузи за обратно изкупуване съгласно съобщения на руското правителство и на медиите. Теоретично те им позволяват да си върнат заводи с отстъпка от цената. Това няма да стане веднага. Ръководителят на АвтоВАЗ, най-големия производител на коли в Русия, заяви, че бившият собственик на компанията Renault ще трябва да плати компенсация от поне 112,5 млрд. рубли, за да покрие направената инвестиция, откакто напусна Русия, ако френският автомобилен производител иска дела си обратно.

Китайски марки взеха пазарен дял в Русия от европейски, южнокорейски и японски конкуренти (%). Графика: Bloomberg LP Китайски марки взеха пазарен дял в Русия от европейски, южнокорейски и японски конкуренти (%). Графика: Bloomberg LP

В Русия съществува законово изискване за възобновяване на авторските права на всеки три години, като в противен случай може да се загуби собствеността върху марките. Но когато Toyota Motor пререгистрира марките си в Русия по-рано тази година и добави модели, които преди не беше продавала в страната, това предизвика спекулации на местните медии за възможно завръщане на японската компания.

Toyota определи подновяването като „нормални бизнес дейности“ и заяви, че те „не предполагат нещо друго освен продължаваща защита на интелектуалната собственост върху глобални марки“.

Компании, които все пак поемат риска и се завръщат в Русия, ще открият много различен пазар в страна, която е променена от войната.

„В трите години на отсъствието ви от пазара, делът ви беше взет от китайски, турски, индийски компании“, казва Наби Абдулаев, партньор в компанията Control Risks в Лондон. „Ако имате конфликт с руска компания и отидете в съда в Русия тези дни, в 90% от случаите ще загубите“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:53 | 22.04.25 г.
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

3
rate up comment 48 rate down comment 17
0pk
преди 7 месеца
Сами си зачеркнаха пазара, сега щели да се връщат. Никакви такива -да си стоят да обслужват само правилните политкоректни пазари!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 23 rate down comment 41
troika
преди 7 месеца
Да, странно защо никой не бърза да се връща в Русия. Първо ги изгониха, продадоха си активите на безценица а сега - заповядайте, но си купете активите на десеторна, пазарна цена и се радвайте. Май няма опашка от *** пак да се занимават с руския пазар.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 23 rate down comment 42
khao
преди 7 месеца
.. и накрая ще стане както обикновенно! Ватните ще плащат за да дойде някой нормалнен при тях! :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още