България води преговори с Европейската комисия (ЕК) с предложение да има право да изнася само горивата от руски петрол, които не можем да пласираме на вътрешния пазар, съобщи служебният вицепремиер и министър на транспорта Христо Алексиев по време на блиц контрола в Народното събрание. Той допълни, че има основания да бъде ограничен или дори забранен износът на дизелово гориво, за да бъдат защитени българските потребители.
Казусът се обсъжда широко през последните седмици, след като стана ясно, че Брюксел забранява износа на горива, произведени от руски петрол. За повечето държави в ЕС това не е от значение, защото от 5 декември 2022 г. влиза в сила ембарго върху суровината.
България обаче ще може да продължи още две години да купува руски петрол, след като получи дерогация от санкцията на ЕС. Регламентът, на базата на който се забранява вносът на руски петрол през морски терминали, забранява и износа на горива от руски петрол, но добит само през тръбопроводи, чийто внос все още не е забранен. От това се възползват Унгария, Чехия и Словакия.
Това е един от мотивите България да поиска тълкуване от Брюксел как ще се прилага регламентът. Христо Алексиев обясни, че всички анализи за пазара на горива у нас са били предоставени в ЕК и се очаква отговор. Всяко решение на българското правителство ще бъде "комуникирано" с комисията, допълни още той.
Пред депутатите в пленарната зала вицепремиерът обясни, че потреблението на горива у нас е в обем на малко над 3 млн. тона, от които 2,5 млн. тона са дизелово гориво. В момента в цяла Европа има недостиг на дизелово гориво и ако се наложи България да внася, цената ще бъде прекалено висока, ако въобще бъдат намерени достатъчни количества.
Дерогацията на ЕК беше дадена в защитата на българските потребители, припомни Алексиев. Той уточни, че при производството на нужния дизел за българския пазар обаче остават деривати - бензини и други, някои от които дори не могат да бъдат пласирани в България, защото са забранени по екологични причини за употреба в ЕС. Затова и страната ни иска да може да изнася излишните горива, които не може да пласира на българския пазар, а износът на дизел да бъде забранен, за да бъдат защитени правата на българските потребители, стана ясно още от думите на служебният вицепремиер.
Забраната за внос на руски петрол в ЕС ще влезе в сила до няколко дни. По регламент страните от ЕС вече няма да могат да търгуват (внасят или изнасят) руски горива от 5 февруари 2023 г.
По предложение на ДПС енергийната комисия одобри на първо четене забрана за износ на горива, произведени в рафинерията в Бургас.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата
преди 3 години Като са такива НЕО-ЛИБЕРАЛИ, защо не национализират руските компании на територията на ЕС, сащ, канада. Нещо се чувствам объркан. Разяснете ми! отговор Сигнализирай за неуместен коментар