fallback

Блокиране на Ормузкия проток би сринало пазарите на петрол и втечнен газ

Протокът е единственият път за износ на Катар, Иран, Ирак и Кувейт

12:46 | 18.04.24 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Стара истина е, че 80% от транспорта на стоки се извършва по море, пише в анализ за геополитическите рискове пред логистиката нидерландската банка ING.  Според изследователите търговията и доставките стават все по-зависими от политиката. В момента плаването през три от деветте важни за морския транспорт протока е ограничено по различни причини - през Панамския заради ниските нива на водите, а през Суецкия, откъдето минава 15% от световната търговия, заплахата идва от нападенията на хутите. Корабособствениците избягват и Червено море като цяло, за да намалят рисковете.

Източник: ING

През уикенда Иран заплаши да затвори още един пролив - Ормузкия, и това би имало сериозно отражение върху търговията с петрол и природен газ. Причината е, че това е единственият път за износа на енергоресурси от Ирак, Иран, Кувейт и Катар. В района се добиват по около 22,8 млн. барела петрол дневно и към 20 млн. барела се транспортират именно през Ормузкия проток. Това е около 20% от потреблението на петрол и петролни продукти в световен мащаб.

Не по-малко значимо ще е отражението върх у пазарите за втечнен газ - Катар е третият по големина износител с около 108 млрд. куб. метра през 2023 година (20% от глобалната търговия). Страната ще увеличи капацитета си за втечняване на газа до 170 млрд. куб. метра и тогава ролята на протока ще бъде още по-голяма.

Ударът при евентуална блокада ще бъде поет основно от Европа, тъй като водещите икономики вече имат договори за доставка от увеличения капацитет за износ на газ от Катар.

При петрола вероятно по-сериозно ще бъде отражението в Азия, сочат още анализите на ING. Става въпрос за физическите доставки, но като цяло всички ще бъдат засегнати от високите цени на петрола, защото затварянето на протока ще добави още един проблем за търговците, които вече избягват Червено море и на които не им достигат танкери заради санкциите срещу Русия и по-дългите трасета, които трябва да бъдат изминати, заобикаляйки конфликтните точки.

Като цяло в момента няма паника на петролните пазари, тъй като рискът за ограничаване на доставките вече беше калкулиран от търговците, пишат още анализаторите от ING. От началото на април цената на петрола се колебае около нивото от 90 долара за барел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:46 | 18.04.24 г.
fallback
Още от Енергетика виж още