fallback

Въглеродният данък на границата - следващото главоболие за Северна Ирландия заради Brexit

Великобритания и ЕС подготвят отделни схеми за данъчно облагане на вредния за климата внос и различията са друг повод за разногласия

20:50 | 10.04.24 г. 1

През 2019 г. Борис Джонсън обеща, че неговата сделка за Brexit ще премахне проверките по границата на Северна Ирландия. Пет години по-късно регионът е напът да бъде ударен от още едно търговско главоболие.

Напрежението сега идва от правилата за нетната нула, тъй като Великобритания и Европейския съюз (ЕС) подготвят отделни схеми за данъчно облагане на вредния за климата внос, пише Politico.

Предложенията на Великобритания относно вноса с високи въглеродни емисии няма да влизат в сила поне една година след въвеждането в действие на тези на ЕС. Това оставя Северна Ирландия на риск да попадне в центъра на още един политически спор заради Brexit.

Експерти казват, че това ще повиши бизнес разходите и ще застраши работните места в региона и може да поднови споровете относно законите, които разделят Северна Ирландия от останалата част на Обединеното кралство.

Запознайте се със CBAM

Механизмът за коригиране на въглерода на границата (CBAM) е ключов за стратегиите за постигането на нетна нула както на ЕС, така и на Великобритания. Той работи чрез облагане на вноса от индустрии с високи емисии, като стомана и цимент.

CBAM на ЕС в момента е в преходна фаза, като пълните разходи ще се прилагат от 2026 г. Британското правителство планира да въведе своя собствена схема от 2027 г.

Налогът се прилага, когато данъците върху замърсяването в страната износител — цената на въглерода — са по-ниски, отколкото в страната на местоназначение. В момента цената на въглерода в ЕС е около 56 паунда на тон в сравнение с около 40 паунда в Обединеното кралство.

Индустриални групи предупреждават, че ако Великобритания не въведе собствена схема и не я обвърже с тази на ЕС, като изравни цените на въглеродните емисии от двете страни на границата, Северна Ирландия може да се превърне в задната врата към пазара на ЕС за високовъглеродни стоки след 2026 г., включително от трети страни. Рискът е страните износителки да внесат стоките си в блока през меката граница със Северна Ирландия, където ще плащат по-нисък въглероден данък или изобщо няма да плащат такъв.

За да предотвратят това, служители на ЕС може да настояват за прилагане на въглероден данък и допълнителна документация върху стоките, идващи в Северна Ирландия от останалата част на Великобритания. Бизнесът в Северна Ирландия също може да бъде ударен от допълнителни разходи за съответствие, когато изнася някои въглеродно-интензивни стоки за Република Ирландия.

Така или иначе, това са лоши новини за северноирландския бизнес, казва Адам Бърман, заместник-директор по застъпничеството в Energy UK.

Дори ако Лондон и Брюксел намерят начин да уеднаквят цените на въглеродните емисии – решение, което преговарящите за Brexit обещаха да обмислят сериозно по време на разговорите след 2016 г. и което вече се прилага за северноирландските производители на електроенергия, работещи на единния пазар на електроенергия на целия остров, пак ще има проблеми за северноирландския бизнес.

Предприятията в Северна Ирландия, които никога досега не е трябвало да представят документи за въглеродния интензитет на своите стоки, ще се сблъскат с разходите за това, което ще ги направи по-малко конкурентоспособни, посочва Бърман.

„Ненужни разлики“

Ако ЕС се опита да приложи допълнителни проверки на стоките, идващи в Северна Ирландия, това вероятно ще бъде гледано с дълбоко подозрение от DUP, водещата пробританска партия в областта, която се противопоставя на действията за налагане на правилата на ЕС в региона.

Ще се изискват и нови разговори между преговарящите екипи на ЕС и Обединеното кралство и свързването на схемите. Местните политици също могат да подадат възражения съгласно договорения механизъм, чрез който могат да се противопоставят на участието на ЕС, докато вземащите решения ще трябва да се споразумеят как да наблюдават прилагането на правилата за въглеродно-интензивните стоки на тази граница.

Джон Пенроуз, депутат от Консервативната партия, който е бил министър на Северна Ирландия при Тереза Мей, твърди, че включването на Северна Ирландия в CBAM на ЕС ще раздели региона от останалата част на Великобритания, което няма да помогне на търговията. „Това би създало нови, ненужни различия между Северна Ирландия и останалата част от Обединеното кралство“, добавя Пенроуз.

Подобна ситуация със сигурност ще предизвика както практически, така и политически проблеми. Скорошно проучване на Центъра за приобщаваща търговска политика установи, че повече от хиляда работни места в Северна Ирландия могат да бъдат нарушени от CBAM на ЕС.

Както и в миналото, служителите в Обединеното кралство и ЕС са разделени относно това какво да правят. Представители на ЕС смятат, че CBAM на блока трябва да се прилага за Северна Ирландия. Правителството на Обединеното кралство - въпреки че няма публична позиция - се противопоставя на идеята, казват източници на медията.

Служител на Европейската комисия, също пожелал анонимност, коментира, че тъй като политиката на Обединеното кралство все още не е финализирана, Брюксел се нуждае от повече време и информация, преди да обмисли своя отговор.

Положителната страна е, че има „смекчаване на настроението“ към свързване на системите и усещане за „подновена добра воля“ между Брюксел и Уестминстър, смята Бърман. Потенциалните преговори за това обаче ще са сложни и продължителни. Източник на Politico намеква, че има разделение сред британските политици за възможните решения. Министерството на енергийната сигурност подкрепя свързването на системите, но отговорността е на Министерството на финансите, където съпротивата е по-голяма.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:01 | 10.04.24 г.
fallback
Още от Екология и ESG виж още