fallback

Българският туризъм бавно се завръща към добрите времена

Въпреки инфлацията и войната в Украйна туристическият сектор върви към успешен рестарт

13:33 | 03.01.23 г.

Изпращаме 2022 година - още една година, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2022".

Българският туризъм изпраща една по-добра и по-успешна година. След пандемичните сривове от последните две години 2022 година показа, че туристическата индустрия у нас има потенциал да се възстановява ускорено. Секторът все още не се е завърнал с пълната си сила, преодолява последствията от пандемията, но постигнатите през изминалата година резултати дават оптимизъм за възходящо развитие догодина.

Като цяло общата картина за туризма изглежда оптимистична, но секторът все още има да наваксва, за да стигне предпандемичните си постижения. След първоначалния шок заради забрани и ограничения 2021 година разхлаби хватката на пандемията върху туризма и отново отприщи пътуванията. Позитивната тенденция продължи с пълна сила и през 2022 година, но два големи риска – войната и инфлацията подкопават устойчивостта на постигнатото.

Войната и инфлацията приземиха очакванията

В началото на годината българският туризъм се готвеше за летящ старт. Той обаче беше приземен още през февруари с началото на войната в Украйна. Така военният конфликт близо да страната ни и разразилата се инфлация станаха основни фактори, които натиснаха сектора и не позволиха бърз рестарт след пандемичните сривове. От една страна, войната в Украйна отблъсна доста чуждестранни туристи през летния сезон, а от друга – инфлацията сви намеренията на българите за туристически разходи.

Що се отнася до входящия туристопоток, като най-значим сегмент за икономиката, българският туризъм отбелязва успешна година, но не успя да постигне планираното заради негативните ефекти от войната. Пазари като Румъния и Полша надвишиха или приближиха нивата от 2019 г., но Германия, която е ключов пазар, остана само 50% от предпандемичните нива.

Летни емоции, летен подем

Очаквано или не, въпреки предизвикателствата, летният туризъм в България през изминалата година постигна добри параметри – като брой пътувания, нощувки, пренощували лица, приходи от нощувки. По данни на Министерството на туризма България е една от страните в Европа с най-голям ръст и с най-голяма бързина на възстановяване на туризма спрямо предпандемичната 2019 г.

Сезон Лято 2022 записа ръст от близо 20% спрямо летния сезон на 2021 г., констатира анализ на ведомството пред Националният съвет по туризъм. Над 4,3 милиона туристи са пренощували в местата за настаняване с 10 и повече легла през летния сезон, като в тази цифра не се включват укранските граждани. Общото равнище на възстановяване на туристопотока е 93%, ако се приеме Летен сезон 2019 г. за 100%. Вътрешния туризъм се възстанови напълно от пандемията през миналата година. А през това лято пътуванията на българи в страната надхвърлиха 2 млн., което е ръст на вътрешния туризъм със 7% спрямо 2021 г.

Входящият туризъм също се възстановява - общият брой регистрации на чуждестранни туристи е над 2 млн. без настанените украински граждани. Увеличението спрямо 2021 г. в абсолютни числа е с над 500 хиляди. Годината затвърди тенденцията за Румъния като най-силен пазар - румънски туристи са на първо място, следвани от пазари Полша и Германия. Останалите важни за България пазари са Великобритания, Чехия, Израел и др. В крайна сметка летният туристически сезон приключи с по-добри резултати от очакваното. Броят на летовниците е с малко под 13% в сравнение с 2019 година, която беше най-силната за българския туризъм.

Нов ски сезон, нови надежди

Очакванията за зимен сезон 2022/2023 също са оптимистични. Прогнозата е, че и през тази година вътрешният пазар ще е водещ за зимните ни курорти. Традиционно българските туристи извършват около един милион пътувания с отсядане в местата за настаняване за ски сезона. Вероятно ще продължи възстановяването на входящия туризъм, като интерес има от пазарите на Великобритания, Румъния, Израел, Северна Македония, Сърбия и Гърция.

Зимният туристически сезон у нас ще бъде по-силен от рекордната минала година, прогнозират и от туристическото министерство – с до 7% по-силен от миналогодишния. Въпреки добрите резултати от министерството очакват входящият туризъм да достигне предпандемичните нива най-рано през 2025 г.

Желанието за пътуване отново е тук

Изминалата година показа, че българските туристи са по-уверени и отворени към туристически пътувания – както в страната, така и в чужбина. След две години блокади заради пандемията българите смело започнаха да избират почивки зад граница. Изходящият туризъм отбелязва ръст от 9% спрямо 2019 г., като основни пазари отново бяха съседните Турция, Гърция и Сърбия. Беше отчетен и сериозен ръст на пътувания към по-екзотичните дестинации като Малдиви, Мавриций и Занзибар, освен Египет и Тунис.

Българските туристи са започнали да планират малко по-дългосрочно, а чуждите все повече търсят различни форми на алтернативен туризъм в България извън масовите летен и зимен, отчитат като тенденция от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции.

Общото наблюдение е, че туристическите пътувания на българите са в невиждан възход. Положителната тенденция се вижда от лятото на миналата година на фона на възстановяването от ограниченията заради пандемията. През летните месеци тази година туристическите пътувания на българите отбелязаха пореден рекорд. През най-активния ваканционен период юли-септември близо 1,75 млн. българи са реализирали туристически пътувания по данни на Националния статистически институт, което е годишен ръст с над 30%. Към края на годината пътуванията на българите продължават да се развиват възходящо, продължавайки устойчивата тенденция на ръст.

Тенденциите в България не са изненада на фона на ускореното възстановяване в Европа. Данни на Световната организация по туризъм към ООН показаха, че Европа е с най-бързо възстановяващия се туристически регион в света. Благодарение на пътуванията в региона, както и на американските туристи, които се връщат към любимите си дестинации, Европа е привлякла 68% от 477 млн. международни туристи в света между януари и септември 2022 г. Това е възстановяване на 81% на броя пристигащи туристи преди връхлитането на пандемията.

Проучване на Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC) също показа, че желанието за пътуване на глобално ниво се завръща. Според данните 63% от анкетираните планират пътуване с цел туризъм през следващите 12 месеца, като 27% от тях - дори и по три или повече пътувания. Това е най-високото ниво от началото на пандемията от коронавируса, посочват от организацията.

Хотелиерският сектор

След двугодишен период на спадове заради пандемията и блокираните пътувания годината започна оптимистично и за хотелиерския бизнес у нас. И ако през 2021 г. статистиката отчете 60% спад при всички показатели за местата за настаняване - брой нощувки, пренощували лица и приходи на хотелиерите, тази година ситуацията е съвсем различна. 

Още в началото ѝ българските хотелиери отбелязаха успешни бизнес резултати, които дадоха заявка за силна бизнес година. Бяха регистрирани много добри показатели – брой нощувки, пренощували лица, а приходите от нощувки дори надскочиха предпандемичните нива през август и лятото върна този бизнес към силните му времена. Така окончателно 2022 г. сложи край на спадовете от последните две пандемични години, а тенденцията на ръстове по всички параметри на туристическата индустрия продължи до самия края на годината.

Нови рискове

В същото време ръстът на цените осезаемо започна да изпреварва качеството на туризма у нас. Шоковото увеличаване на разходите е факт за цяла Европа, което направи европейските дестинации, включително България, доста по-скъпи за туризъм. На този фон като туристическа дестинация страната ни се изправя пред нова много сериозна криза - ценовите нива изпреварват развитието на качеството на българския туристически продукт. То изостава сериозно от години поради дефицита на кадри за сектора, но се обостри много силно след пандемията, а сега и заради инфлационния натиск.

След две слаби години туристическата индустрия в България през изминалата година успя да поеме въздух. Разрастващата се инфлация и войната обаче са двете сенки, които тежат над сектора и ще продължават да определят тенденциите за развитие през предстоящата година.

Оптимистично е, че тези два фактора не спират желанието за пътуване. Като ваканционна дестинация страната ни успя да активира и вътрешния туризъм, така че много българи избраха да почиват в страната. Картината е благоприятна по отношение на посетителите и приходите, доближават се и нивата от предишната пикова за туризма 2019 г., но предстои труден път до тези постижения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:36 | 03.01.23 г.
fallback
Още от Туризъм виж още