Световното корабоплаване ще загуби тяга следващата година, тъй като икономическите сътресения, конфликтът в Украйна и влиянието на пандемията отслабват перспективите пред търговията, заяви Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) във вторник.
Най-големите инвестиционни банки в света очакват световния икономически растеж допълнително да се забави през 2023 г. след година, разтърсена от инвазията на Русия в Украйна и ускоряващата се инфлация, съобщава Ройтерс.
Очаква се забавянето да засегне корабоплаването, което пренася над 80% от световната търговия, макар че тарифите за превоз може да останат високи.
В своя Преглед на морския транспорт за 2022 г. UNCTAD прогнозира, че ръстът на световното корабоплаване ще се забави до 1,4% тази година и ще остане на това ниво през 2023 г.
За сравнение, оценяваният ръст за 2021 г. е 3,2%, а общият обем на доставките – 11 млрд. тона, спрямо спад от 3,8% през 2020 г.
За целия период 2023-2027 г. се очаква ръстът да е средно 2,1% годишно, което е под темпа от средната стойност за последните три десетилетия от 3,3%, казват от организацията, добавяйки, че „низходящите рискове натежават сериозно на тази прогноза“.
„Възстановяването на морския транспорт и логистика в момента е в риск от войната в Украйна, продължителната хватка на пандемията, оставащите ограничения във веригата на доставки и охлаждащата се икономика и политика за нулев Covid в Китай, както и от натиска от инфлацията и кризата с разходите на живот“, пише в доклада.
Ръстът в потребителското търсене през 2021 г. тласна пазарите за контейнерни превози до рекордни нива със задръствания по пристанищата в цял свят, което отчасти се дължеше на блокадите.
Според Конференцията на ООН за търговия и развитие „задръстванията в логистиката ще се преодолеят с пребалансирането на силите на търсене и предлагане“, но добавя, че рисковете от индустриални действия в пристанищата и транспорта вътре в страните са се увеличили.
UNCTAD призовава за инвестиции в морските вериги на доставки, за да се позволи на пристанищата, корабните флоти и вътрешните сухоземни връзки да бъдат по-добре подготвени за бъдещи световни кризи, климатични промени и прехода към нисковъглеродна енергия.
“Трябва да сме по-добре подготвени, за да се справим с шоковете пред световните вериги за стойност“, каза генералният секретар на UNCTAD Ребека Грийнспан пред репортери.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”