IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Франция и Германия са готови да преминат към следващата фаза на своя проект за изтребител

Проектът беше обявен с фанфари през 2017 г., но заради спорове се забави толкова, че по-реалистичният срок за доставка на първия самолет е 2050 г.

11:31 | 17.11.22 г. 2
Илюстрация: Airbus
Илюстрация: Airbus

Франция и Германия са готови да преминат към следващата фаза на своя проект за изтребител, като възобновят най-голямата оръжейна програма в Европа.

Двете държави и две от основните участващи компании, Airbus и Dassault Aviation, са близо до решаващ етап от проекта Future Combat Air System (FCAS), по време на който ще бъде построен демонстрационният самолет, посочват запознати източници, цитирани от FT.

Сделка може да бъде постигната в следващите дни, казват двама от източниците на медията, пожелали анонимност.

Около 3,8 млрд. евро бяха заделени за тази фаза – известна още като „Фаза 1b“, а крайният срок за осъществяването ѝ изтече в края на миналата година. Преговорите замряха заради разногласия относно споделянето на интелектуална собственост между компаниите, разпределянето на работата и спецификациите на самолета.

Напрежението между Германия и Франция и отмяната на съвместното заседание на правителствата на двете страни допълнително усложни нещата.

Двете страни се оказаха в противоречие по всичко - от предложението за общоевропейски таван на цената на газа до предложенията за нови газопроводи и програми за спешна помощ за хора и компании, засегнати от енергийната криза в Европейския съюз (ЕС).

Майк Шьолхорн, ръководител на отдела за отбрана и космос на Airbus, сигнализира, че следващата фаза на FCAS е на по-сигурна основа. „Франция и Германия са убедени във важността на FCAS. Няма алтернатива, трябва да работим“, допълва той.

Проектът беше стартиран от Берлин и Париж с фанфари през 2017 г. Към него се присъедини и Мадрид.

FCAS е най-големият отбранителен проект в Европа. Той е предназначен да подобри стратегическата автономия на континента, да укрепи политическите и военните връзки между най-големите му икономики и да вдъхне нов живот на европейската аерокосмическа индустрия.

Френски парламентарен доклад от 2020 г. прогнозира разходите за развитие до 2030 г. на 8 млрд. евро. Външни анализатори обаче очакват, че сумата може да набъбне и до 80 млрд. евро.

Опасенията сред военни и политически служители, че проектът може никога да не стартира, се задълбочиха поради споровете между Airbus, който представлява Германия в проекта, и конкурента Dassault. Компаниите водиха битки за споделяне на технологии и за това кой ще ръководи критични части от програмата.

Имаше и разочарование от неспособността на френското и германското правителства да преодолеят задънената улица. „Това е най-големият оръжеен проект в Европа и липсата на политическа подкрепа за него е просто аматьорство“, коментира Кристиан Мьолинг, анализатор на отбраната в Германския съвет за международни отношения.

Париж също беше разтревожен от решението на Германия през март да закупи 35 американски изтребителя F-35. Според Франция това означава, че Берлин намалява желанието си да работи по FCAS или иска да забави графика за разработка. Германия твърди, че F-35 са спешно необходими, за да се гарантира продължаването на ролята ѝ в системата на НАТО за споделяне на ядрени оръжия.

FCAS включва реактивен самолет от следващо поколение, който е проектиран да работи безпроблемно с дронове и да бъде оборудван с модерни комуникационни системи. Ако бъде финализиран, той може да замени бойните самолети, използвани от европейските военновъздушни сили, като Eurofighter, немския Tornado и френския Rafale.

Airbus и Dassault се сближиха на основата на споразумение преди малко повече от две седмици, като всяка компания направи отстъпки, казват източниците на FT. Dassault е водещият изпълнител на демонстрационния изтребител от самото начало, но Airbus оспори част от дребния шрифт при възлагането на ролите. Dassault и Airbus отказаха да коментират подробности от дискусиите между компаниите.

Споразумението спасява FCAS, макар и само за фазата на прототипа. Закъсненията означават, че доставката на самолет преди 2040 г. е малко вероятна. Главният изпълнителен директор на Dassault Ерик Трапие предупреждава, че 2050 г. е по-реалистичен срок.

Подобно забавяне може да постави в неравностойно положение FCAS в надпреварата срещу конкурентен проект, Tempest, който е разработен от Обединеното кралство и Италия с компании, сред които са BAE Systems и британското подразделение на италианската Leonardo. Продължават преговорите с Япония дали да интегрира своята програма за изтребители F-X с Tempest.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:31 | 17.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

2
rate up comment 6 rate down comment 0
melon
преди 1 година
Сигурно щяхме да живеем в рая, ако този интелектуален, финансов и суровинен ресурс се насочваше към подобряване на живота на хората, а не за война. Пълна лудницa!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
melon
преди 1 година
Леле, какъв дълъг срок! Това са 30 години...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още