Франция и Германия са готови да преминат към следващата фаза на своя проект за изтребител, като възобновят най-голямата оръжейна програма в Европа.
Двете държави и две от основните участващи компании, Airbus и Dassault Aviation, са близо до решаващ етап от проекта Future Combat Air System (FCAS), по време на който ще бъде построен демонстрационният самолет, посочват запознати източници, цитирани от FT.
Сделка може да бъде постигната в следващите дни, казват двама от източниците на медията, пожелали анонимност.
Около 3,8 млрд. евро бяха заделени за тази фаза – известна още като „Фаза 1b“, а крайният срок за осъществяването ѝ изтече в края на миналата година. Преговорите замряха заради разногласия относно споделянето на интелектуална собственост между компаниите, разпределянето на работата и спецификациите на самолета.
Напрежението между Германия и Франция и отмяната на съвместното заседание на правителствата на двете страни допълнително усложни нещата.
Двете страни се оказаха в противоречие по всичко - от предложението за общоевропейски таван на цената на газа до предложенията за нови газопроводи и програми за спешна помощ за хора и компании, засегнати от енергийната криза в Европейския съюз (ЕС).
Майк Шьолхорн, ръководител на отдела за отбрана и космос на Airbus, сигнализира, че следващата фаза на FCAS е на по-сигурна основа. „Франция и Германия са убедени във важността на FCAS. Няма алтернатива, трябва да работим“, допълва той.
Проектът беше стартиран от Берлин и Париж с фанфари през 2017 г. Към него се присъедини и Мадрид.
FCAS е най-големият отбранителен проект в Европа. Той е предназначен да подобри стратегическата автономия на континента, да укрепи политическите и военните връзки между най-големите му икономики и да вдъхне нов живот на европейската аерокосмическа индустрия.
Френски парламентарен доклад от 2020 г. прогнозира разходите за развитие до 2030 г. на 8 млрд. евро. Външни анализатори обаче очакват, че сумата може да набъбне и до 80 млрд. евро.
Опасенията сред военни и политически служители, че проектът може никога да не стартира, се задълбочиха поради споровете между Airbus, който представлява Германия в проекта, и конкурента Dassault. Компаниите водиха битки за споделяне на технологии и за това кой ще ръководи критични части от програмата.
Имаше и разочарование от неспособността на френското и германското правителства да преодолеят задънената улица. „Това е най-големият оръжеен проект в Европа и липсата на политическа подкрепа за него е просто аматьорство“, коментира Кристиан Мьолинг, анализатор на отбраната в Германския съвет за международни отношения.
Париж също беше разтревожен от решението на Германия през март да закупи 35 американски изтребителя F-35. Според Франция това означава, че Берлин намалява желанието си да работи по FCAS или иска да забави графика за разработка. Германия твърди, че F-35 са спешно необходими, за да се гарантира продължаването на ролята ѝ в системата на НАТО за споделяне на ядрени оръжия.
FCAS включва реактивен самолет от следващо поколение, който е проектиран да работи безпроблемно с дронове и да бъде оборудван с модерни комуникационни системи. Ако бъде финализиран, той може да замени бойните самолети, използвани от европейските военновъздушни сили, като Eurofighter, немския Tornado и френския Rafale.
Airbus и Dassault се сближиха на основата на споразумение преди малко повече от две седмици, като всяка компания направи отстъпки, казват източниците на FT. Dassault е водещият изпълнител на демонстрационния изтребител от самото начало, но Airbus оспори част от дребния шрифт при възлагането на ролите. Dassault и Airbus отказаха да коментират подробности от дискусиите между компаниите.
Споразумението спасява FCAS, макар и само за фазата на прототипа. Закъсненията означават, че доставката на самолет преди 2040 г. е малко вероятна. Главният изпълнителен директор на Dassault Ерик Трапие предупреждава, че 2050 г. е по-реалистичен срок.
Подобно забавяне може да постави в неравностойно положение FCAS в надпреварата срещу конкурентен проект, Tempest, който е разработен от Обединеното кралство и Италия с компании, сред които са BAE Systems и британското подразделение на италианската Leonardo. Продължават преговорите с Япония дали да интегрира своята програма за изтребители F-X с Tempest.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
преди 3 години Сигурно щяхме да живеем в рая, ако този интелектуален, финансов и суровинен ресурс се насочваше към подобряване на живота на хората, а не за война. Пълна лудницa! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Леле, какъв дълъг срок! Това са 30 години... отговор Сигнализирай за неуместен коментар