IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инфраструктурният бум в Китай е застрашен от проблемите в имотния сектор

Разрастването на инфраструктурното строителство не е достатъчно за съживяването на общия строителен сектор в страната

21:15 | 17.08.22 г.
Строителството на апартаменти с обща площ от 500 млн. кв. м е спряно заради ликвидната криза при строителните компании. Снимка: Bloomberg LP
Строителството на апартаменти с обща площ от 500 млн. кв. м е спряно заради ликвидната криза при строителните компании. Снимка: Bloomberg LP

Инфраструктурните стимули на Китай подкрепят икономическата дейност, но не достатъчно, за да компенсират удара за строителството, породен от продължаващия спад на имотния пазар, пише Bloomberg.

Инвестициите във водни, пътни, комуникационни и здравни инсталации растат с двуцифрен темп в последните два месеца спрямо миналата година, сочат изчисления на Goldman Sachs на база официални данни, оповестени тази седмица. Това е ръст спрямо почти нулевия растеж миналата година, показват официалните данни. Инвестициите в инфраструктура в Китай растат отчетливо тази година. Графика: Bloomberg LP Инвестициите в инфраструктура в Китай растат отчетливо тази година. Графика: Bloomberg LP

Разширяването се потвърждава от сателитни снимки на проекти за пътно строителство в 13 провинции, анализирани от Four Squares Technology. По данни на компанията площта на пътищата в строеж е нараснала с 6,3% през юли спрямо предходната година, преобръщане на тенденцията спрямо началото на годината, когато тя намаляваше.

Това обаче не е достатъчно за съживяването на обширния строителен сектор в Китай. Данните на Four Squares показват, че площта на терените, включени в строителни проекти, които са започнати през юли в трите най-големи града – Пекин, Шанхай и Гуанджоу, е намаляла с 44% спрямо година по-рано.

Общата площ на новите и продължаващи строителни проекти в тези градове се е свила с 1% през юли спрямо година по-рано. Строителството намалява въпреки изграждането на пътища. Грифика: Bloomberg LP Строителството намалява въпреки изграждането на пътища. Грифика: Bloomberg LP

Причината са намаляващите инвестиции в имоти. Ликвидната криза сред строителните компании в Китай води до свиване на новите им проекти, а около 5% от съществуващото строителство на апартаменти е спряно. Това се равнява на 500 млн. кв. м разгъната застроена площ. Тези проблеми накараха разгневени купувачи на жилища да спрат да плащат вноски по ипотечните си кредити.

В резултат на това строителството в цялата страна намалява, като данни на японската компания Komatsu сочат, че тежка техника е била използвана по-малко през юни, отколкото същия месец на миналата година. Спад има и в търсенето на индустриални стоки миналия месец, като производството на стомана е намаляло до най-ниското си ниво от 2018 г. насам, а това на цимент е надолу със 7% спрямо предходната година.

Пекин все още не е обявил обхватен план за смекчаване на финансовото напрежение в имотния сектор и надеждите за цялостно възстановяване на строителството не са големи. Продажбите на багери, признак за очакванията в строителната индустрия, са намалели с 25% през юли. Продажбите и използването на тежка техника в строителството остават вяли. Графика: Bloomberg LP Продажбите и използването на тежка техника в строителството остават вяли. Графика: Bloomberg LP

Местните власти в Китай емитираха рекордно количество специални облигации, използвани основно за финансиране на инвестиции в инфраструктура, а Пекин призовава държавни банки да помогнат за набиране на финансиране за проекти.

Securities Times съобщава в днешен коментар, че инфраструктурните проекти съставляват почти една пета от общите неизплатени заеми в Китай в местна валута и ще продължат да бъдат основен получател на дългосрочни заеми за корпоративния сектор тази година.

Инвестициите в инфраструктура вероятно ще се ускорят още и в крайна сметка ще нараснат с 10% до 13% тази година, коментира Лъ Ся, главен икономист за Азия в Banco Bilbao Vizcaya Argentaria. Предвид факта, че инвестициите в инфраструктура са около 15% от общия брутен вътрешен продукт на Китай, това може да повиши реалния ръст на БВП с 1,5%-2%, изчислява той.

Но възможен двуцифрен спад на инвестициите в имоти означава, че общият принос на инвестициите, включително в промишлени сгради, за БВП може да е по-малък спрямо миналата година, когато беше около 1,1%, отбелязва Лъ.

Тази година инвестициите в инфраструктура на Китай са съсредоточени в градска инфраструктура, водни инсталации, телекомуникации, производство на електроенергия и здравни заведения, сочат официални данни. Инвестициите в транспортна инфраструктура растат по-бавно.

Съществуват големи регионални различия, като провинция Хъбей регистрира рекордно повишение с почти 22% на инвестициите в инфраструктура през първото полугодие, а засегнатият от блокади Шанхай отчита спад на инвестициите с 38 на сто.

Последна актуализация: 09:06 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още