fallback

Инвеститорите все още не оценяват правилно потенциала на изкуствения интелект

Хората са склонни да надценяват въздействието на технологиите в краткосрочен план и да гo подценяват в дългосрочен

07:00 | 08.04.24 г.
Автор - снимка
Създател

Едно меме циркулира в социалните мрежи: Атлас (титанът от древногръцката митология – бел. прев.), който държи земното кълбо. Но вместо земятa е целият фондов пазар, а вместо Атлас е днешната мода, а именно изкуственият интелект (AI). За биковете това е победна обиколка и надежда за повече. За мечките - предупреждение за текущите нива на пазарна концентрация в шепа акции и наченки на балон.

Акциите в компании, които задвижват AI, като например производители на чипове, се представиха звездно през последните 18 месеца. Но ехото от ерата на дотком балона продължава да се обсъжда до втръсване, пише за Financial Times Едуърд Стенли, ръководител тематични изследвания в Morgan Stanley.

Затъването в този дебат означава неразбиране на закона на Амара. Наречен на пословица от футуриста Рой Амара, той гласи, че сме склонни да надценяваме въздействието на технологиите в краткосрочен план и да гo подценяваме в дългосрочен.

Финансовите анализатори рутинно подценяват възприемането на технологии с общо предназначение – една от които несъмнено е AI. Изследване на Morgan Stanley показва, че първоначалните прогнози за пазарните размери на интернет, облака, смартфоните или персоналните компютри след 10 години са били грешни с около 40 процента - със забележителна последователност. В Morgan Stanley са на мнение, че AI няма да се различава от това, освен че оценките вероятно са още по-далеч от целта.

Вярвахме за горе-долу цяло десетилетие, че технологиите за данни, като AI, ще се разпространят във всички икономики, отключвайки производителността в почти всяка индустрия. Това се случва сега. Разходите за заявки към генеративните AI модели са паднали с 90 процента от 2021 г. насам. Тази дефлация ускорява възприемането на технологията и има вълнообразни ефекти в цялата икономика

Но ахилесовата пета за AI биковете е същата като тази, която подхранва AI мечките: няма лесен начин да се проследи възприемането на AI, нито (не)успехът от неговото внедряване.

Пазарът не е в състояние или не желае да калкулира предварително каквито и да било печалби от възприемането на технологията. Следователно компаниите, възприемащи AI, се представят по-слабо от широкия пазар. В дългосрочен план обаче е неправдоподобно много, ако не и повечето, от тези пионери да не се възползват от повишаването на производителността.

Но въпреки че ни липсва всеобхватна метрика за проследяване степента на възприемане или неуспех на проекти, чийто брой оценяваме, че ще бъде висок, примерите за възприемане на AI започват да идват бързо и в голям мащаб.

L’Oréal наскоро съобщи как AI приложение е постигнало 63 процентни пункта увеличение в процента на конверсия на запитванията в продажби в сравнение с традиционните методи за насрещна продажба. Стартирайки в търговската мрежа през април, приложението дава персонализирани препоръки на потребителя относно продукти за красота.

Водещ софтуер за програмиране, който използва AI, спестява до 55 процента от времето на отделите за изследване и развитие. Виден финтех е отбелязал 82 процента подобрение в скоростта на разрешаване на клиентски проблеми през първия месец на използване на AI програма. Списъкът не спира дотук.

Чрез евтини генеративни AI инструменти, например, компаниите могат да извършват преводи на живо със синхронизиране на контакта с очи и движението на устните, за да предоставят безупречни презентации на почти всеки език. Представете си последиците от платформите за видео стрийминг за потенциалния пазар и лоялността на клиентите. Логистична компания дори използва това през март, оповестявайки финансовите си резултати на пет езика едновременно. Може би трик за някои, но променящо играта за компания, обслужваща клиенти в 174 държави. Ползите на тази технология откъм приобщаване не се възхваляват достатъчно.

Засега пазарът все още третира компаниите, движещи AI, като единствената печеливша стратегия. Очакват ни още мемета с Атлас. Но краткосрочният скептицизъм около високите оценки на тези компании в ранните етапи на технологичните промени рискува да пропусне голямата картина. От 1990 г. насам пропускането на 30-те най-добри дни за американския борсов индекс S&P 500 намалява наполовина общата възвръщаемост. Независимо дали чрез популярните корпоративни двигатели на AI или чрез все още неоценените му ползватели, най-добрата дългосрочна стратегия е да запазите инвестициите си, посочва авторът.

В Morgan Stanley смятат, че комбинацията от ускоряване на развитието на AI технологията и необходимостта от справяне с широко разпространените предизвикателства по отношение на производителността означава, че изкуственият интелект е една от най-важните инвестиционни теми на това десетилетие. Според анализаторите на американската банка 2024-а е инвестиционна година, която ще бъде последвана от измерими подобрения на производителността, започващи през 2025 г.

Пазарите, разбира се, ще преоценят темите бързо и агресивно, когато направят грешка. Това не е запазено само за AI. За по-дългосрочните инвеститори обаче тази технология е най-добре обобщена от поговорката: „Песимистите звучат разумно; оптимистите правят пари", завършва Стенли.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:12 | 08.04.24 г.
fallback
Още от Пазари виж още