Парламентарната комисия по икономика е одобрила на първо четене два законопроекта за промени в Кодекса на застраховането, съобщава БТА.
Единият от законопроектите – предложеният от правителството, предвижда въвеждането на т.нар. система бонус-малус при застраховките „Гражданска отговорност“, т.е. по-скъпи полици за водачите с повече инциденти на пътя.
Предложението предвижда застрахователните компании да решават дали да приложат този принцип и да определят критериите за това.
С текстовете Министерският съвет предлага удостоверенията за застрахователни претенции да се издават централизирано от Гаранционния фонд въз основа на данните за застрахователни претенции, съдържащи се в поддържания от Фонда електронен регистър. Така ще се коригират и застрахователните премии по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“.
Със законопроекта се въвежда и нова дефиниция за "превозно средство". Досегашната дефиниция на "моторно превозно средство" не отразява съвременното развитие на техниката в областта на превозните средства, които включват нови категории превозни средства, задвижвани със собствен двигател, посочва вносителят.
Въвежда се и хармонизиран механизъм на ниво ЕС за гарантиране вземанията на увредените лица в случаи на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка "Гражданска отговорност". Съгласно стартирана от ЕК процедура за нарушение срещу България се отменят разпоредби, които са в противоречие на директивата, тъй като определят тавани на обезщетенията за увредените лица за понесени неимуществени вреди, които са по-ниски от минималните суми по директивата.
Вторият законопроект е внесен от група депутати от ГЕРБ и предвижда облекчаване на процедурата близки на жертви на пътни инциденти да търсят обезщетение от извършителите. Техният законопроект предвижда въвеждане на специална давност заради пътнотранспортни произшествия със смъртни случаи или тежко пострадали.
Депутатът от ГЕРБ Иван Минев коментира пред комисията, че застрахователите често отказват да изплатят средватата по застраховката на виновния водач, като посочват за основание, че той все още не е признат за виновен от съда. Делата се бавят, а след приключването им с осъдителна присъда застрахователите използват изтичането на петгодишния давностен срок по застраховката "Гражданска отговорност", за да не изплатят обезщетението, добави той.
Затова от ГЕРБ предлагат в срок до 1 година, след като бъде осъден виновният, близките и пострадалите да могат да предявят претенциите си към застрахователя.


Как ще работи пункта за карти за градския транспорт във Варна по празниците?
Ще има ли мир в Украйна преди Коледа?
Ето колко струват живите елхи във Варна
Чистят 70 дерета, канали, канавки във Варна
Потребителската кошница отново поскъпва
Билтън: Еврото остава подценено
Прокурор: Юн е търсил конфликт със Северна Корея, за да обяви военно положение
Как контекстът се превърна в новата сила в медийната епоха
Тръмп за стрелбата в университета Браун, Австралия и атаката в Сирия
Тръмп смята, че трябва да се чува гласът му във Фед
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
4 кросоувъра за по 20 000 евро, които са добър вариант за зимата
Volkswagen ще затвори завод в Германия за първи път от 88 години
Земетресение с магнитуд 4,2 в южния турски окръг Хатай
„Полицай на годината“: Жандармеристът Иванов, извадил от автомобил, паднал в реката, жена
7 души, сред които и полицаи, са обвинени за участие в организирана престъпна група
Терзиев: Столичната община планира изграждането на девет паркинга за 18 месеца