Парламентарната комисия по икономика е одобрила на първо четене два законопроекта за промени в Кодекса на застраховането, съобщава БТА.
Единият от законопроектите – предложеният от правителството, предвижда въвеждането на т.нар. система бонус-малус при застраховките „Гражданска отговорност“, т.е. по-скъпи полици за водачите с повече инциденти на пътя.
Предложението предвижда застрахователните компании да решават дали да приложат този принцип и да определят критериите за това.
С текстовете Министерският съвет предлага удостоверенията за застрахователни претенции да се издават централизирано от Гаранционния фонд въз основа на данните за застрахователни претенции, съдържащи се в поддържания от Фонда електронен регистър. Така ще се коригират и застрахователните премии по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“.
Със законопроекта се въвежда и нова дефиниция за "превозно средство". Досегашната дефиниция на "моторно превозно средство" не отразява съвременното развитие на техниката в областта на превозните средства, които включват нови категории превозни средства, задвижвани със собствен двигател, посочва вносителят.
Въвежда се и хармонизиран механизъм на ниво ЕС за гарантиране вземанията на увредените лица в случаи на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка "Гражданска отговорност". Съгласно стартирана от ЕК процедура за нарушение срещу България се отменят разпоредби, които са в противоречие на директивата, тъй като определят тавани на обезщетенията за увредените лица за понесени неимуществени вреди, които са по-ниски от минималните суми по директивата.
Вторият законопроект е внесен от група депутати от ГЕРБ и предвижда облекчаване на процедурата близки на жертви на пътни инциденти да търсят обезщетение от извършителите. Техният законопроект предвижда въвеждане на специална давност заради пътнотранспортни произшествия със смъртни случаи или тежко пострадали.
Депутатът от ГЕРБ Иван Минев коментира пред комисията, че застрахователите често отказват да изплатят средватата по застраховката на виновния водач, като посочват за основание, че той все още не е признат за виновен от съда. Делата се бавят, а след приключването им с осъдителна присъда застрахователите използват изтичането на петгодишния давностен срок по застраховката "Гражданска отговорност", за да не изплатят обезщетението, добави той.
Затова от ГЕРБ предлагат в срок до 1 година, след като бъде осъден виновният, близките и пострадалите да могат да предявят претенциите си към застрахователя.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни