Заради високите цени все повече италианци пък насочиха вниманието си към съседна Албания, на един хвърлей разстояние с ферибот от Пулия. Проучване на потребителската организация Consumerismo No Profit показа, че в Италия туристическите услуги са по-високи с до 248 процента това лято спрямо тези, предлагани в Албания. Един обяд с рибно меню средно в Албания излиза между 20 и 25 евро, докато в Италия е между 45 и 65 евро. В Пулия чадър и два шезлонга излизат до 50 евро на ден, докато в Албания могат да се намерят и оферти от 10 евро на ден. Албанското правителство обяви, че тази година през летния туристически сезон има увеличение с 33 процента на чуждестранните посетители спрямо 2022 г. Голяма част от това увеличение се дължи именно на италианските туристи.
Някои от тези туристи, дошли в Албания, обаче си позволяват да се държат също толкова невъзпитано, колкото се държат онези западни туристи, шокирали италианците с асоциалните си прояви в Италия. Пресен случай е този от албанския курорт Берат, където четирима италиански туристи избягаха от ресторант, без да платят сметката си от 80 евро. Те бяха заснети от охранителна камера, а видеото от подвига им обиколи социалните мрежи. Това постави в доста неудобно положение италианския премиер Джорджа Мелони, която бе на посещение вчера в Албания. Във Вльора тя се срещна с албанския премиер Еди Рама, който я нарече "сестра на Албания" и напълно по братски се пошегува с епизода с четиримата избягали от ресторанта италиански туристи. Според очевидци другите политици, присъствали на срещата между двамата премиери, са се разсмели, но на Мелони не й е станало никак приятно, направила е гримаса и е изкомандвала италианския посланик в Тирана, "да уреди веднага неплатената сметка на тези глупаци", пише АНСА. После в акаунта си във Фейсбук Мелони написа, че е платила от джоба си сметката на четиримата италианци. Тя каза, че се срамува заради тяхната постъпка и че не иска за Италия да се говори като за една страна, която не уважава труда на другите, която си мисли, че е забавно да показва пренебрежение към другите. Мелони допълни, че Италия не може да губи уважението, което хората имат за нея зад граница. Решението на Мелони обаче породи критики и шеги в самата Италия и в социалните мрежи се появиха коментари, че ако туристи пропуснат да си платят чадърите и шезлонга на италиански плаж, Мелони ще се погрижи да уреди сметката. Мелони упрекна опозицията заради тези подигравки.
Завишеният интерес на италианците към Албания доведе и до пародии на рекламната кампания на италианските власти, в която се появяваше виртуалната Венера на Ботичели. В някои пародийни рисунки виртуалната Венера се появява с тениска с надпис на нея: "Отворени за Албания", който заменя оригиналното мото на кампанията, гласящо "Отворени за чудесата на Италия". А лицето на оригиналната Венера е заменено с това на италианския министър на туризма Даниела Сантанке и потребителите на социалните мрежи, коментират, че чрез тази кампания очевидно министърът е "постигнал голям успех", щом като има бум на италиански туристи към Албания.
Около 15 август, когато беше Успение Богородично и имаше няколко почивни дни за италианците, в. Sole 24 Ore констатира, че на места в Италия хотелите са били заети на 70 процента за разлика отпреди пандемията, когато те са били заети на 100 процента в този период. Много италианци са били принудени да си останат вкъщи заради високите цени. Има рекордна посещаемост от чужди туристи в Италия, но те се ограничават по традиционното направление Рим-Флоренция-Венеция или Капри и Амалфийското крайбрежие, пише още изданието.
Така стоят нещата в Италия това лято, а догодина се очертава силна конкуренция в опитите за привличане на чужди туристи от страна на съседна Франция. Тогава в Париж са Летните олимпийски игри, които ще доведат там и повече туристи. А тези дни туристическата служба на Нормандия публикува видео, в което се припомня, че догодина Франция отбелязва 150 години от зараждането на импресионизма. В клипа двама младежи, наречени условно Лорен и Ким, посещават Нормандия, Париж и Ил дьо Франс, които са били любимите места на импресионистите. В клипа се появяват и шедьоври на Ван Гог, Моне и техните съратници, редуващи се с реални места, на които те са творили, и чужденците са приканени да посетят Франция и да се насладят на френското изкуство, пише италианското издание Artribune. Това видео дава истински урок от страна на Франция на Италия как се прави рекламна кампания, констатира и италианският в. Stampa. Много потребители на социалните мрежи стигнаха до същия извод, съпоставяйки крещящия блогърски стил на виртуалната Венера на Ботичели от рекламната кампания на Италия с импресионистичната лиричност от кампанията на Франция.
Подобен урок дойде и от сирийско-германския режисьор Уареф Абу Куба, който е създател на късометражното видео "Такрар" ("репетиция" на арабски). Това е колаж-калейдоскоп от близо 2900 снимки, направени през последните две години от режисьора в Истанбул. Снимките показват отблизо детайли от историята и изкуството на града, елементи от декора на сградите, религиозните обекти, фронтоните, скулптурите, фреските, барелефите, керамиката. Видеото насърчава хората да посетят Истанбул и да се насладят на всеки детайл от архитектурата, изкуството и историята на мегаполиса въпреки зловещите наскорошни сценарии и предупреждения, че там може да стане катастрофално земетресение.
/БТА/