IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Как TikTok тренд доведе до недостиг на световния пазар на шамфъстък и матча

Консумацията на т.нар. дубайски шоколад и богатия на антиоксиданти японски зелен чай чупи рекорди

19:45 | 04.05.25 г.
Работник сортира ядки шамфъстък. Снимка: Bloomberg LP
Работник сортира ядки шамфъстък. Снимка: Bloomberg LP

Промотирането на продукти в TikTok вече е достатъчно мощно, за да повлияе на огромните селскостопански икономики на САЩ и Иран – поне що се отнася до консумацията на висококачествени сладкарски изделия.

Шоколадов блок, пълен с кремообразен зелен пълнеж от шамфъстък, стана невероятно популярен след серия от видеоклипове, споделени в социалните медии. Първите кадри, възхваляващи вкуса на скъпия т.нар. „дубайски шоколад“, бяха публикувани в края на 2023 г. и вече са гледани повече от 120 млн. пъти, да не говорим за многото последващи видеоклипове, пише британският в. Guardian.

Резултатът е международен недостиг на жизненоважната съставка – ядките шамфъстък, които се отглеждат до голяма степен в САЩ или Иран. За една година цените са скочили от 7,65 на 10,30 долара за паунд (около 454 грама), коментира пред Financial Times Джайлс Хакинг от компанията за търговия на ядки CG Hacking.

Ядката и без това беше вече оскъдна заради лошата реколта от миналата година в САЩ, водещият износител в света. Въпреки че тази реколта беше по-малка от обичайното, тя е с по-високо качество и затова се продаваше до голяма степен като цели ядки, с черупки.

Междувременно иранските производители изнесоха с 40% повече ядки в Обединените арабски емирства (ОАЕ) през шестте месеца до март, отколкото през 12-те месеца преди това.

Дубайският шоколад се произвежда от Fix, компания от ОАЕ за луксозни десерти. Други водещи производители на шоколад, като Läderach и Lindt, бързо създадоха свои собствени шоколадови продукти с шамфъстък, но не успяват да удовлетворят международното търсене.

Шарл Жандро, генерален мениджър на Prestat Group, която притежава няколко луксозни британски марки шоколад, коментира пред FT, че търсенето на блокчетата е изненадало индустрията. „Сякаш се появи от нищото. Изведнъж го виждаш във всеки магазин на ъгъла“, добавя той.

Според различни съобщения някои магазини ограничават броя на блокчетата, които може да си купи един потребител. Това или доказва силата на инфлуенсърите в TikTok, или привлекателността на вкуса на шоколада.

Недостиг се очертава и при друга популярна и също зелена съставка – матчата от Япония. Растящото търсене в Европа, САЩ и Австралия доведе до предупреждения за недостиг на доставки още от тази година. Докато консумацията на популярния чай намалява в Япония, останалата част от света не може да се насити – очакванията са световният пазар само на матча да нарасне от около 2,8 млрд. долара през 2023 г. до 5 млрд. долара до 2028 г.

Според земеделското министерство на Япония страната е произвела 4176 тона мача през 2023 г., почти три пъти повече от количеството през 2010 г. Правителството планира субсидии, за да насърчи производителите да се откажат от традиционния листен чай, или сенча, и да произвеждат повече тенча - чай ​​за смилане, т.е. видът листа, от които се произвежда матча.

Тазгодишната реколта от чай се очаква да попълни запасите, но облекчението ще е временно, защото консумацията в чужбина достига нови рекорди, според Фуми Уеки, ръководител на Leaf Brand Group, отдел на Ito En, една от най-големите японски компании за чай.

Неизбежно социалните медии са двигател на интереса. Съдържанието за матча в TikTok трудно може да остане незабелязано. Потребителите изтъкват доказателствата за ползите за здравето от редовната консумация на богатия на антиоксиданти зелен чай, чиито нива на кофеин са по-ниски в сравнение с кафето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:45 | 04.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още