IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Митата на Тръмп вгорчават живота на продавачите на часовници в Люцерн

Износът е намалял с близо 5% за периода януари-май

15:53 | 20.07.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Швейцарските продавачи на часовници в Люцерн, преживяха три трудни месеца, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп оказа натиск върху бизнеса с луксозни стоки със заплахата от високи мита. Тя намали интереса на туристите, които посещават града, за да купуват часовници, пише Ройтерс.

Десетина служители на индустрията в швейцарския център за продажба на часовници, включително мениджъри на магазини и продавачи, са заявили пред агенцията, че несигурността около митата е оказала натиск върху сектора, който е изнесъл часовници на стойност 26 млрд. швейцарски франка (32,79 млрд. долара) през 2024 г.

Бизнесът вече се справя със слабото търсене от Китай, докато в Швейцария франкът, подсилен от несигурността в търговията със САЩ, направи часовниците по-скъпи за чуждестранните туристи.

Швейцария, която разчита силно на търговията, беше шокирана, когато Тръмп заяви през април, че ще наложи на страната мито от 31%, което е значително над предложената ставка за Европейския съюз от 20%.

„Това, разбира се, наистина сложи спирачки“, коментира Кен Мей, мениджър на магазин на Hublot.

Впоследствие Тръмп замрази митата за 90 дни, като запази мито от 10%, а по-късно удължи срока до 1 август. Това предизвика бърза реакция от страна на производителите на часовници да преместят продуктите си в САЩ преди влизането в сила на митата, което доведе до колебания в швейцарския износ.

По данни на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия (FH) секторът е напът да регистрира най-ниските си обеми на износ на ръчни часовници от пандемията през 2020 г.

„Трябва да отворим други пазари“, коментира Ив Бюгман, президент на FH.

Износът от гледна точка на брой е спаднал с близо 5% за периода януари-май в сравнение със същия период на миналата година, въпреки че в стойностно отношение е отбелязал леко повишение.

Това лято туристите, които посещават главната улица за продажба на часовници в Люцерн, са значително по-малко. Тези, които идват, са по-внимателни с парите си, казват продавачите.

Хиляди часовници блестят пред погледите на купувачите на „Гренделщрасе“ в Люцерн, където се намират магазини на марки като Rolex и Patek Philippe. Часовниците в тези магазини обикновено струват от няколко стотици франка до над 500 хил. франка.

В Patek Philippe, който продава часовници онлайн за близо 3,8 млн. франка, клиентите се качват с асансьор до бутик на горния етаж. Тук часовникар с бяла лабораторна престилка доставя на клиентите персонализирани часовници на поднос.

„Всичко е малко по-бавно в сравнение с миналата година“, казва Михаел Хаас, мениджър на магазин на Breitling в Люцерн. „Ние сме в луксозния бизнес и по правило това е първото, от което хората пестят, когато положението стане по-трудно“, отбелязва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:53 | 20.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още