Швейцарските продавачи на часовници в Люцерн, преживяха три трудни месеца, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп оказа натиск върху бизнеса с луксозни стоки със заплахата от високи мита. Тя намали интереса на туристите, които посещават града, за да купуват часовници, пише Ройтерс.
Десетина служители на индустрията в швейцарския център за продажба на часовници, включително мениджъри на магазини и продавачи, са заявили пред агенцията, че несигурността около митата е оказала натиск върху сектора, който е изнесъл часовници на стойност 26 млрд. швейцарски франка (32,79 млрд. долара) през 2024 г.
Бизнесът вече се справя със слабото търсене от Китай, докато в Швейцария франкът, подсилен от несигурността в търговията със САЩ, направи часовниците по-скъпи за чуждестранните туристи.
Швейцария, която разчита силно на търговията, беше шокирана, когато Тръмп заяви през април, че ще наложи на страната мито от 31%, което е значително над предложената ставка за Европейския съюз от 20%.
„Това, разбира се, наистина сложи спирачки“, коментира Кен Мей, мениджър на магазин на Hublot.
Впоследствие Тръмп замрази митата за 90 дни, като запази мито от 10%, а по-късно удължи срока до 1 август. Това предизвика бърза реакция от страна на производителите на часовници да преместят продуктите си в САЩ преди влизането в сила на митата, което доведе до колебания в швейцарския износ.
По данни на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия (FH) секторът е напът да регистрира най-ниските си обеми на износ на ръчни часовници от пандемията през 2020 г.
„Трябва да отворим други пазари“, коментира Ив Бюгман, президент на FH.
Износът от гледна точка на брой е спаднал с близо 5% за периода януари-май в сравнение със същия период на миналата година, въпреки че в стойностно отношение е отбелязал леко повишение.
Това лято туристите, които посещават главната улица за продажба на часовници в Люцерн, са значително по-малко. Тези, които идват, са по-внимателни с парите си, казват продавачите.
Хиляди часовници блестят пред погледите на купувачите на „Гренделщрасе“ в Люцерн, където се намират магазини на марки като Rolex и Patek Philippe. Часовниците в тези магазини обикновено струват от няколко стотици франка до над 500 хил. франка.
В Patek Philippe, който продава часовници онлайн за близо 3,8 млн. франка, клиентите се качват с асансьор до бутик на горния етаж. Тук часовникар с бяла лабораторна престилка доставя на клиентите персонализирани часовници на поднос.
„Всичко е малко по-бавно в сравнение с миналата година“, казва Михаел Хаас, мениджър на магазин на Breitling в Люцерн. „Ние сме в луксозния бизнес и по правило това е първото, от което хората пестят, когато положението стане по-трудно“, отбелязва той.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс