IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Как богатите купувачи на яхти планират да избегнат митата за Европа?

Новият митнически режим ще създаде нова класа на яхти и суперяхти, като суперяхтите са с най-добри шансове да избегнат митото от 15%

14:29 | 03.08.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Американските купувачи на яхти и европейските корабостроителници се опитват да оценят щетите от митата от 15% на САЩ върху стоките, произведени в Европа, пише CNBC.

Тъй като много от лодките за отдих и яхтите в света са произведени в Европа, а повечето от най-големите купувачи са от САЩ, експерти от бранша се готвят за последиците от обявените мита от президента Доналд Тръмп.

European Boating Industry публикува изявление тази седмица, в което се казва: „САЩ са най-значимият износен пазар за индустрията на лодките за отдих в Европа. Митническата ставка от 15% представлява сериозно предизвикателство за бизнеса в Европа“.

Разбира се, повечето американци, които купуват яхта за 10 млн. или 100 млн. долара, вероятно могат да си позволят още един налог от 15%. Все пак брокери коментират, че с въвеждането на митата разходите за много купувачи ще се променят.

„Не познавам глупави богати хора“, казва Кевин Мериган, президент на компанията за брокерски услуги за яхти Northrop & Johnson. „От значение е какво е важно за тях. Ако чуят, че ще трябва да платят още 15%, това ще има отражение“, допълва той.

Повечето договори за лодки изискват от строителя да плати митата. Адвокати обаче отбелязват, че новите мита вероятно няма да попаднат в обхвата на съществуващите налози и купувачите вероятно ще трябва да платят част от тях, ако не и по-голямата част. Брокери коментират, че много купувачи, които са купили яхтите си преди година-две, тъй като специализираното строителство може да отнеме три години от началото до края, сега преговарят с корабостроителниците.

Междувременно брокери отбелязват, че богатите ще направят това, което обикновено правят, когато им бъде наложен нов данък – ще намерят начин да го заобиколят. Най-честата стратегия вероятно ще бъде да регистрират яхтата в друга страна, което се нарича „плаване под чужд флаг“.

Американски купувач може да регистрира яхтата си в една от няколко страни, които имат споразумения със САЩ. Най-обичайните са Каймановите острови, Маршалските острови, Малта и Ямайка, казват брокери. Като регистрира яхтата в чужбина, собственикът може да влиза в САЩ като посещаващ плавателен съд и по този начин да избегне митото.

Има ограничения и правила и също така се изискват специални разрешителни за плаване. Регстрацията в друга страна може да струва между 5000 и над 20 хил. долара. Но спестяванията при яхти на стойност милиони долари са значителни.

„Ако технически тя никога не е била внасяна и никога не е преминавала митническата граница, митата не се прилагат“, казва Майкъл Мур, адвокат по морско право в правната кантора Moore & Co.

Регистрацията в друга страна обикновено има финансово и логистично значение само за по-големите яхти, докато по-малките лодки (например тези под 14 м) вероятно все пак ще трябва да платят митото. В този смисъл новият митнически режим ще създаде нова класа яхти и суперяхти, като суперяхтите са с най-добри шансове да избегнат митото от 15%.

Брокери казват, че митата може да увеличат търсенето при американски производители на яхти като Westport, Trinity или Burger Boat Company. А с намаляването на търсенето на употребявани яхти след скока след Covid, мнозина се надяват, че продажбите и цените на стари яхти, които вече са регистрирани в САЩ, ще се увеличат.

„Това е моята надежда. Всички се надяваме на това“, казва Мериган.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:33 | 03.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Lifestyle виж още

Коментари

Финанси виж още