fallback

Amazon е използвала таен алгоритъм, за да повишава цените на стоките си

Алгоритъмът с кодово име "Project Nessie" е обект на ново антимонополно дело в САЩ

13:52 | 04.10.23 г.

Amazon.com използва алгоритъм с кодово име „Project Nessie”, за да тества доколко може да повиши цените по начин, който конкурентите биха последвали, показват редактирани части от дело за монопол, заведени срещу компанията от Федералната търговска комисия, пише Wall Street Journal.

Алгоритъмът е помогнал на Amazon да подобри печалбата си от стоки в категориите за пазаруване и, поради влиянието, което компанията има в електронната търговия, това е довело до повишения на цените и от конкуренти, твърдят източници, запознати с въпроса. В случаите, когато конкурентите не са повишили цените си до нивото на Amazon, алгоритъмът, който вече не се използва, автоматично връща артикула до нормалната му цена.

Освен това гигантът е използвал Nessie за това, което служителите определят като промоционална спирала – когато Amazon отговаря на намалената цена от конкурент, като Target.com например, и други играчи го последват, понижавайки своите цени. Когато Target завърши разпродажбата си, Amazon и други конкуренти задържат ниската цена, тъй като все още отговарят взаимно на ценовите си нива, казват бивши служители, които са работили в екипа, занимаващ се с алгоритъма и ценообразуването.

Алгоритъмът е помогнал на Amazon да подобри маржовете си. Съдебният иск на Федералната търговска комисия (FTC) включва промяна на оценката за това колко се твърди, че е „извлякла от американските домакинства“ тази практика. Освен това в редактирания документ се казва, че това е помогнало на компанията да генерира определена „свръхпечалба“. Amazon е генерирала над 1 млрд. долара приходи, използвайки въпросния алгоритъм, споделя източник, запознат с въпроса.

„Твърденията на FTC грубо и погрешно характеризират този инструмент“, коментира говорител на Amazon. “Project Nessie беше проект с проста цел – да се опитаме да спрем съпоставянето на цените, така че да не води до необичайни резултати, при които цените стават толкова ниски, че са неустойчиви. Проектът се изпълняваше няколко години сред подгрупа от продукти, но не сработи както очаквахме, така че се отказахме от него преди няколко години“.

Проектът Nessie е един от многото случаи, в които монополната власт на Amazon е имала широко въздействие върху повишаването на потребителските цени в търговията на дребно, твърдят от FTC.

Комисията отказва да коментира редактираните елементи в жалбата, но говорителят ѝ Дългас Фарар посочва: „Отново призоваваме Amazon да действа бързо, за да премахне редакциите и да позволи на американската общественост да види пълния обхват на това, което твърдим, че са техни незаконни монополни практики“.

В изявление от миналата седмица адвокатът на Amazon Дейвид Заполски коментира, че FTC не е разбрала как работи онлайн ценнообразуването и как работи конкуренцията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:52 | 04.10.23 г.
fallback
Още от Новини и анализи виж още