IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Компаниите обвиняват AI за съкращенията на служители, за критиците това е "добро оправдание"

При много фирми имаше свръхнаемане по време на пандемията

20:59 | 24.10.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Pexels.com
Снимка: Pexels.com

Ескалера твърди, че големите компании трябва да бъдат по-отговорни, тъй като те задават тона за това какво е норма при вземането на бизнес решения и да избягват да одобряват „лошо поведение“.

Говорител на Salesforce пояснява, че компанията е внедрила свой собствен AI агент - Agentforce, което е намалило броя на случаите на поддръжка на клиенти и е елиминирало необходимостта от „запълване на позициите на инженери по поддръжка“.

„Успешно преразпределихме стотици служители в други области като професионални услуги, продажби и клиентски успехи“, добавя говорителят на Salesforce.

Klarna обаче насочва към коментарите на своя съосновател и главен изпълнителен директор Себастиан Семятковски в социалната мрежа X, където той обясни, че компанията е свила работната си сила от 5500 на 3000 души за две години, но „AI е само част от тази история“.

Семятковски свърза съкращението на работната сила със съкращаването на екипа за обслужване на клиенти на компанията и с ограничаването на екипа за анализи до един „екип за успех“, като много от хората след това са напуснали поради естествено текучество.

В публикация в X в неделя той добави, че Klarna е направила „0 съкращения заради AI“, но на практика е спряла да наема от 2023 г. насам, „до голяма степен поради AI“.

Lufthansa и Accenture отказват да коментират въпроса и не споделят никакви допълнителни подробности относно стратегията си за преструктуриране, свързана с изкуствения интелект. Duolingo не е отговорила на запитването на CNBC за коментар.

Няма масови съкращения заради изкуствения интелект

Budget Lab, безпартиен център за политически изследвания в Йейлския университет, в сряда публикува доклад, който показва, че американският пазар на труда всъщност е бил слабо засегнат от автоматизацията с изкуствен интелект след пускането на ChatGPT през 2022 г.

Лабораторията е изследвала данните за пазара на труда в САЩ от ноември 2022 г. до юли 2025 г., използвайки „индекс на различията“, който измерва колко се е променил професионалният състав – делът на работниците на различни работни места – от появата на масовия изкуствен интелект и го сравнява с други технологични промени, като например въвеждането на компютрите и интернет. Изследването показва е, че AI все още не е причинил масови загуби на работни места.

Освен това в началото на септември икономисти от Федералния резерв в Ню Йорк публикуваха изследване, което показва, че използването на изкуствен интелект от фирмите „не показва значително намаляване на заетостта“ в сектора на услугите и производството в региона на Ню Йорк – Северно Ню Джърси.

То установи, че 40% от фирмите в сферата на услугите твърдят, че използват AI тази година, в сравнение с 25% миналата година, докато производствените фирми отбелязват подобен скок от 16% миналата година до 26% тази година, но много малко от тях използват изкуствен интелект за съкращаване на работници.

Само 1% от фирмите в сферата на услугите посочват технологията като причина за съкращаване на работници през последните шест месеца, в сравнение с 10%, които са съкращавали работници заради AI през 2024 г. Междувременно 12% от фирмите в сферата на услугите заявяват, че изкуственият интелект ги е накарал да наемат по-малко служители през 2025 г.

За разлика от това, 35% от фирмите в сферата на услугите са използвали изкуствен интелект за преквалификация на служителите, а 11% са наели повече в резултат на това.

Стефани твърди, че няма много доказателства от неговото изследване, които да показват големи нива на технологична безработица поради изкуствен интелект.

„Икономистите наричат ​​това структурна безработица, така че възможностите за работа вече не са достатъчно големи за всички и хората определено ще загубят работа заради изкуствения интелект. Не мисля, че това се случва в масов мащаб“, смята той.

Освен това допълва, че опасенията относно технологиите, които слагат край на човешкия труд, могат да се видят през цялата история.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:59 | 24.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още