fallback

60% от средноголемите компании в света очакват между 6 и 10% растеж

Изкуственият интелект и използването на таланти ще движат развитието, а финансирането на фирмите е сред тревогите на мениджърите, показва проучване на EY

20:06 | 01.08.18 г.

В сравнение с миналата година, средноголемите компании по целия свят са значително по-оптимистични за условията и възможностите на бизнеса.

Това показват резултатите от годишния Барометър на растежа на консултантската компания EY, съобщават от българския офис на компанията.

Очакванията за растеж на всички големи икономики за 2018 г. се подобряват, след като Международният валутен фонд прогнозира 3,9% растеж на БВП за годината. На този положителен фон бизнес лидерите също са оптимистично настроени за увеличението на приходите.

Ежегодното проучване на EY сред 2766 мениджъри на средноголеми компании в 21 държави и девет ключови сектора на икономиката, направено от Euromoney Institutional Investor в периода 15 януари – 1 март, показва, че доверието в растежа на бизнеса в глобален план се е засилило през последните 12 месеца.

60% от фирмите имат за цел да постигнат растеж между 6 и 10% през следващата година. За сравнение едва 34% от компаниите са имали същите амбиции за растеж преди година. Останалите 27% са насочени към ръст от над 10%, което е маргинално понижение спрямо 2017 г., когато 30% от предприятията са били в тази висока зона на растеж. Нито една от анкетираните компании (0%) не очаква спад в нивата на растежа през тази година, докато през 2017 г. 5% са прогнозирали по-слаб резултат.

Ръководителите на средноголеми компании по света планират по-високи приходи и повече работни места на пълно работно време и прилагат най-новите технологии за постигане на амбициозните си цели за растеж. Въпреки този оптимизъм обаче, те остават загрижени, че недостигът на парични потоци, затягането на кредитите или забавянето на търсенето в световен мащаб би могло да създаде значителни рискове в дългосрочен план.

„Свидетели сме на рядко синхронизиране на растежа във всички големи световни икономики и най-вече на тези от азиатско-тихоокеанския регион, което засилва увереността на мениджърите. За първи път ръководителите на средноголеми компании на пазара се изправят пред промените и оформят своя бизнес чрез инвестиции, разширяване и приоритизиране, за да се възползват от вълната от възможности", коментира Анет Кимит, EY Global Growth Markets Leader.

Амбиции за растеж, стимулирани от Азиатско-тихоокеанския регион Докато средноголемите компании са оптимисти за растежа в глобален план, амбицията е най-висока в Азиатско-тихоокеанския регион, тъй като широко прогнозираният опит за изпреварване на Запада се превръща в реалност. Четири от десет компании в Китай, Югоизточна Азия и Австралия имат за цел двуцифрен растеж, като значително надвишават средното глобално ниво от 6%.

Европейски планове за разширяване на дейността

От проучването на EY се разбира, че средноголемите компании в Европа не само приемат, но и изпреварват промяната – те инвестират и разширяват дейността на фирмите си, внедряват развиващите се технологии и се стремят към привличане на многообразие от таланти. Ключовите резултати показват, че 86% от европейските средноголеми компании планират растеж на приходите от над 6% през следващите 12 месеца. Освен това 25% от тях планират международно разширяване. Най-значимият риск за развитие според мениджърите им остава бавният или еднообразен растеж на глобалната икономика.

Състезанието за приемане на изкуствен интелект

Интелигентната автоматизация и машинното обучение вече заемат централно място сред факторите за растеж на средноголемите компании навсякъде по света. Нагласите към новите технологии се променят по-бързо от миналата година, констатират в EY. През 2017 г. 74% от изпълнителните директори на средноголеми компании заявяват, че никога не биха приели автоматизацията на роботизирани процеси (RPA), но само 12 месеца по-късно 73% от анкетираните вече съобщават, че внедряват или планират да внедрят изкуствен интелект в рамките на две години.

На този фон, резултатите от Барометъра на растежа на EY показват, че компаниите признават необходимостта от повече гъвкавост в организациите им. В желанието си да приемат революционни нови технологии и да включат изкуствения интелект в своя бизнес, ръководствата на компаниите обаче могат да подценят мащаба на киберзаплахите. Едва 7% планират да инвестират в технологии за намаляване на риска от кибератаки през следващата година и едва 6% считат киберпрестъпленията като предизвикателство за растежа.

Регулации в подкрепа на иновациите

Тази година законодателните регулации се проявиха като нова сила за стимулиране на иновациите, а не за тяхното възпрепятстване. При една голяма промяна в мнението, лидерите от всички сектори и региони, с изключение на Северна Америка, смятат, че законовите регулации са основен двигател на иновациите (25%), като биват изпреварени само от приходите (27%).

Тъй като правителствата използват политически лостове за ускоряване на социалните блага (например, намаленото количество захар в газираните напитки, както и по-малко токсични пестициди), ръководителите на компании улавят тези нови възможности на пазара за иновации и растеж.

Сближаването на секторите се ускорява

Конвергенцията или сближаването на секторите на икономиката е друга голяма сила по отношение на растежа. Почти една четвърт от световните бизнес лидери (23%) са на мнение, че то оказва най-голямо влияние върху бизнесите след демографските промени (33%). Сред американските лидери сближаването на секторите е най-силната причина за амбициите за растеж (31%).

„Онези гъвкави компании, които успеят да приспособят предлагането или бизнес модела си и ги адаптират спрямо променящата се потребителска среда, са тези, които ще процъфтяват", посочва Кимит.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:29 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Свят виж още