IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Новата мания на американските концерни – разделяне на бизнеса

От началото на годината компании от целия свят вече са продали или разделили дъщерни дружества на стойност 1,6 трлн. долара

08:00 | 10.10.14 г. 5
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

„Компаниите сега ще трябва да спечелят привилегията да бъдат конгломерат“, твърди фондът Trian Fund Management. Той вече успешно се наложи при разделянето на разнообразни гиганти като Kraft, Wendy’s и Ingersoll-Rand. Едно по-широко бизнес портфолио рядко се отплаща, заяви наскоро Trian и се конфронтира по тази тема с Pepsi и химическия гигант DuPont. Двата концерна се противопоставят на опитите на Trian за тяхното разделяне. DuPont вече обяви, че планира да се раздели с една дъщерна компания, на която се падат около 20 на сто от продажбите на компанията.

Чистият преглед на данните потвърждава усилията на Trian. Развитието на акциите на северноамериканските конгломерати изостава в периода между 2000 г. и 2010 г. средно с 11,4% зад това на техните конкуренти, които са по-фокусирани. Това става ясно от проучване на Анил Шивдасани, професор по финанси в Kenan-Flagler Business School към Университета на Северна Каролина. Акциите на фирмите, които са обявили разделяне на дивизии, са по-скъпи средно със 6 процента от тези на колегите им в индустрията през трите месеца след обявяването на такава новина.

След обявяването на новината за радикалното преструктуриране на Hewlett-Packard акциите на групата скочиха с 4,7%. IT компанията заяви, че ще се раздели на две части. Едната компания ще се грижи за бизнеса с компютри и принтери, а в другата ще бъдат подслонени продажбите на компютърни сървъри, оборудване за съхранение на данни, софтуер, консултации и други услуги за технологичните поделения на корпорациите.

Двете компании ще преследват напълно различни цели, заяви главният изпълнителен директор Мег Уитман в понеделник. Новият бизнес с компютри и принтери ще се нарича HP и трябва да се погрижи за повече ликвидност, която да бъде заделена за връщане към акционерите. Второто дружество, наречено Hewlett-Packard Enterprise и ръководено от Уитман, ще се съсредоточи върху растежа. За да има растеж, трябва да се сложи приоритет над придобиванията и по-високия обем на инвестициите в нови продукти, заявиха ръководителите на HP в конферентен разговор с анализатори.

Големите акционери в HP, сред които Blackstone и KKR, от доста време настояват за раздяла с компютрите. Сегашното решение се случва в момент, в който корпоративният свят е свидетел от вълна от разделяния на компании и съпътстващи дейности, защото много концерни решават да се фокусират върху основния си бизнес.

През изминалата седмица онлайн аукционът Ebay обяви, че ще отдели своята услуга за заплащания онлайн Paypal в отделна компания. PayPal и eBay ще бъдат разделени в две отделно търгувани публични компании в средата на следващата година, стана ясно от съобщение на концерна. Акционерите на Ebay оцениха предложението и акциите поскъпнаха след оповестяването на новината със 7,5 на сто.

С хода си сега HP следва типичен модел за разцепване на концерните. Gannett и News Corp вече поеха по същия път, като разделиха своите печатни бизнеси от бързо развиващите се телевизионни или филмови области.

„Не коментираме решението за преструктуриране на нашия конкурент“, заяви за Investor.bg Владислав Иванов, MIDH Leader SEE на Lenovo.

Последна актуализация: 07:08 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 0
Angel62
преди 9 години
Това означава "трейдъри затягайте коланите за друсане" - вероятно ~10% ако $1.6Т се е случило (напоследък доста често виждам грешни данни побликувани от сайтове препратки от яхуу бизнес).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 0
khao
преди 9 години
именно! Цялата драма идва от лош мениджмънт, не поради някви мании.А в такива големи корпорации се случва често.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 1
bgMan
преди 9 години
Всичко губещо или недостатъчно печелившо да се закрива, продава за 1$ или преструктурира. И то колкото се може по-скоро.Може би някои хора и компании прекалено дълго са решавали и действали водени от нереалистични представи и желания. Или пък и те много здраво са затънали в социалните привилегии и разходите с тях.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 0
bigmamascandal
преди 9 години
ами ако наистина е слаб единият бизнес- да си налягат парцалите ли? И да не правят нищо. По-добре късно, отколкото никога. Рязане до месо, за да не стане по-зле за цялата компания. Не случай но има такава тенденция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 2
simbad12
преди 9 години
Tази тенденция издава слабост. А какво ще правят с не дотам печелившите бизнеси? Ще ги продават? на каква стойност?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още