IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС се нуждае от силен морски клъстър за икономически растеж

България ще ползва опита на Кипър в корабоплаването и квалификацията на кадри за "синята" индустрия

07:03 | 14.11.17 г. 1
<p>
	<em>Пристанището на Лимасол е най-големият транспортен търговски център на Кипър. Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Пристанището на Лимасол е най-големият транспортен търговски център на Кипър. Снимка: Архив Ройтерс

Кипър: ключово звено в европейския морски трафик и пазари

Третият по големина остров в Средиземно море е на кръстопътя на три континента – Европа, Азия и Африка, и единствената страна-член на ЕС в непосредствена близост до Суецкия канал, изключително важния транспортен възел не само в региона, но и за световната търговия. Целта на Кипър е да монетаризира благоприятното си географско и геополитическо положение, използвайки възможностите на корабоплаването.

Търговският флот на Кипър, който започва да се развива от 1963 г., днес е трети по големина в ЕС, като държи 12% от европейския сектор, и е на 11-то място в света с дял от 5%. Страната е и най-големият център за управление на кораби от трети страни в ЕС. Под кипърски флаг са регистрирани близо 1700 кораба с брутен тонаж от над 23 млн. тона, 2500 океански кораба с брутен тонаж от 56 млн. тона са управлявани от базирани на острова дружества. Около 200 компании оперират в корабоплавателния сектор в Кипър, за които работят близо 4500 души на сушата и над 55 000 моряци на борда на плавателните съдове. 

Търговският флот на Кипър, който започва да се развива от 1963 г., днес е трети по големина в ЕС


Корабната индустрия осигурява около 1 млрд. евро годишно на страната, което е около 7% от БВП – далеч по-висок показател от други страни, сериозно ангажирани с търговски флот. Тя не само, че не пострада по време на тежката финансова и икономическа криза в страната, но продължи да расте през годините на рецесия, увеличи присъствието си в големите морски центрове като Хонконг, Китай, САЩ, Великобритания, Германия и Гърция.

Търговското корабоплаване стана и катализатор за възстановяване на кипърската икономика, действайки като портал за преките чуждестранни инвестиции в страната, отчете приноса му транспортният министър Мариос Димитриадис. А наскоро завършеното проучване по поръчка на правителството за идентифициране на нови корабни пазари и видове кораби ще бъде „пуснато на вода” още в рамките на 2017 г., с цел да се увеличи кипърският флот и да отговори на предизвикателствата на международната корабоплавателна индустрия.

„Поддържането на висококачествен флот, ефективното прилагане на международните стандарти за безопасност на човешкия живот в морето, сигурността на корабите и пристанищните съоръжения, опазването на морската среда и стандартите за достоен труд на борда на корабите са основите, върху които Кипър изгражда своята репутация като сериозен морски флаг в международни операции”, отбеляза министър Димитриадис на среща в Морския институт на Кипър през ноември.

Кипър постигна успехите си в корабната индустрия с прилагането на широк спектър от фискални и икономически стимули за нейното развитие, което гарантира конкурентоспособността на кипърския флот в световен мащаб. Конкурентни разходи за регистрация на кораби и годишните данъци са едно от основните предимства за бизнеса. Увеличение на регистрираните корабни компании с около 60% е резултатът само от въведената промяна в данъчната система. Малката страна се бори 10 години в преговори с Брюксел, за да получи право за по-конкурентно облагане, което бе одобрено от ЕС и е в сила от 2010 г.

Изчисляването на данък въз основа на тонажа на корабите, а не на корпоративните печалби, заедно със сравнително ниските оперативни разходи дава сигурност и предвидимост за финансовите задължения и бизнес плановете, създава климат на стабилност за корабоплавателните предприемачи, единодушни бяха представителите на сектора в дискусиите по време на морската конференция. Освен това фирмите са привлечени от благоприятния данъчен режим в страната, където ставката на корпоративния данък е 12,5%.

Като фактор за успеха чуждестранни собственици и мениджъри на корабни компании посочиха и доброто си взаимодействие с правителството, поради което корабоплаването е секторът в Кипър, който не се оплаква от спънки от държавната администрация и бюрокрация. Средиземноморската страна има договори за избягване на двойното данъчно облагане с 56 държави и двустранни споразумения за сътрудничество в областта на търговското корабоплаване с 24 държави. 

Последна актуализация: 08:23 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 16 rate down comment 2
pepe1234
преди 6 години
Смешници, дадоха на зализания Кирчо да ликвидира БМФ пък сега ще ми обясняват за професии и клъстери... пълно порно...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още