Енергетика, корабоплаване, инвестиции – сътрудничество или...?
Липсата на интерес от страна на българския бизнес и българските държавни институции бе демонстрирана и при поредицата международни форуми на най-високо политическо и експертно ниво в областта на енергетиката, корабоплаването, транспорта, инвестициите, които се проведоха на острова през последните месеци. С отсъствието си от тях България пропусна редица възможности, предоставени от Кипър, за разширяване на контактите на регионално и международно ниво.
При това една от тези прояви бе пряко свързана с намеренията за бъдещи контакти между двете страни. По време на посещението на президента България и Кипър подписаха меморандум за сътрудничество в областта на корабоплаването. Те се договориха да обменят информация, опит и експерти в развитието на пристанищната инфраструктура, морското образование, морската сигурност, опазването на околната среда. Безспорно страната и бизнесът ни има какво да научат от колегите си в Кипър, който с провежданата си активна политика в морския сектор се утвърждава като новия европейски енергиен, транспортен, търговски и логистичен хъб в перспективния район на Източното Средиземноморие.
Подготовката и съгласуването на подписания меморандум явно е била в ход и морското сътрудничество е било вече на дневен ред, когато през октомври Кипър бе домакин на един от най-значимите за световната корабна индустрия форуми - 15-ата международна конференция „Maritime Cyprus 2017”. Над 850 корабособственици, висши мениджъри на корабни компании от търговския флот, представители на международни и регионални морски организации и бизнес сдружения от 45 страни обсъждаха как отрасълът в световен мащаб да стане по-конкурентен на пазара. Българско участие в него нямаше.
Пак през октомври международен форум събра в Кипър експерти по проблемите на морското образование и подготовката на високвалифицирани кадри за морската индустрия – приоритетна област и за България, поне според подписания меморандум. Български представители нямаше. И пак през октомври и пак без български интерес премина международна конференция на острова, на която бе обсъждано как в бъдеще разработването на газовите находища в региона ще даде тласък за общото развитие на морския транспорт и енергетиката – друг сектор, който специално бе отбелязан от Радев и Анастасиадис като сфера за бъдещо сътрудничество.
България има готовност да работи с Кипър по различни проекти за диверсификация на маршрутите за пренос на природен газ към Югоизточна Европа, сътрудничеството между двете страни в енергетиката има „огромен потенциал”, заяви Румен Радев в Никозия. Още повече, че между България и Кипър вече има подписан меморандум за разбирателство в енергетиката – това стана по време на визитата на Никос Анастасиадис в София преди година и девет месеца. Въпреки съществуващите договорености на политическо ниво и въпреки, че в момента малката сердиземноморска страна е привлекателна за международните енергийни среди с мястото си в „окото” на газовата буря в Средиземно море, не личи българският бизнес да проявява по-засилен интерес.
Само през октомври и ноември близо дузина енергийни форуми събраха на острова заедно президента, финансовия и енергийния министри на Кипър, изпълнителни директори и висши мениджъри на световните газови и петролни гиганти, енергийни експерти, инвеститори. Представители на български компании и институции нямаше. Те пропуснаха конференцията ”East Med Energy”, където бяха представени енергийните проекти и на Гърция, към които поне страната ни има интерес заради интерконектора. Пропуснати бяха възможните контакти по време на кипърската Среща на високо равнище за енергетиката, нефта и газта /”Cyprus Energy Oil and Gas Summit 2017”/ и Петия енергиен симпозиум /5th Energy Symposium/, които вече са утвърдена платформа за местните и международните заинтересовани страни и инвеститори в енергетиката.
Кипър е и в центъра на регионалната енергийна политика чрез сътрудничеството си с Египет, Израел, Гърция и Италия, чиято обща цел е да осигурят алтернативни доставки и коридор за природния газ за Европа. В района се развива и мащабният проект за подводния газопровод EastMed Gas Pipeline, който ще свърже Израел, Кипър, Гърция и Италия и е признат за „проект от общ интерес” за ЕС. Важна среща за бъдещето му събира енергийните министри на четирите страни-участнички на 5 декември в Никозия. Всичко това отговаря на заявяваните от България стремежи за диверсификация на източниците и маршрутите за пренос на енергийни ресурси, но интересът й на този етап е само на наблюдател, при това този статут не е официализиран.
Нямаше българско участие и в редица форуми в областта на инвестициите и финансовите услуги, проведени в Кипър през последните два месеца. Въпреки че президентите Радев и Анастасиадис поставиха въпроса за засилване на сътрудничеството и в тази област. Само за последната една година приходите от преки чуждестранни инвестиции в Кипър са се увеличили с 9,1%, което е второто по големина нарастване в ЕС. Финансовите услуги пък са един от секторите, в които Кипър може да се използва като „мост” от пазарите на Европа към Близкия Изток.
Международна конференция на инвестиционните фондове в Кипър в края на октомври показа, че страната може да се превърне в европейски център на инвестиционни фондове. През септември „Международна инвестиционна среща на върха 2017” /Cyprus International Investors Summit 2017/ привлече с новите възможности в областта на недвижимите имоти над 150 чуждестранни финансисти – висши мениджъри на водещи инвестиционни фондове, банки, международни адвокатски кантори, компании за управление на активи и на инвестиции, частни инвеститори от повече от 30 страни от Европа, САЩ, Близкия Изток, Азия, Африка.


41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
преди 7 години Парашутиста Радев трябва да си знае мястото, за да не се налага толкова често да му се илюстрира, че е едно нищо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Докато бизнесът ни се оглежда "откъде дуа ветеро", изпуска възможности, а после се оплаква отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Ами бизнеса се оглежда къде е ББ, а не РР, щото най-големите бизнесмени са с олигарх. оттенък и знаят от къде дуа ветеро! отговор Сигнализирай за неуместен коментар