Блокирането
На 17 март американският мозъчен тръст Heritage Foundation обяви Сингапур за „най-свободната икономика“ в света. След по-малко от седмица градът-държава почти запечата границите си за външния свят. Мостът Causeway, който свързва острова с Малайзия, беше затворен за 400-те хиляди души, които всеки ден преминават по него за работа. На лица, които не са граждани на Сингапур, им беше забранено дори да преминават през летището в Чанги, един от най-натоварените туристически центрове в Азия. Националната авиокомпания Singapore Airlines прекъсна 96% от маршрутите си.
Абитуриентът Дейвид Тан, чиито родители живеят в Сингапур, успя да хване един от последните полети от САЩ, като плати 1000 долара, за да лети до Ню Мексико чрез LAX.
4
Летище Чанги, Сингапур. Снимка: Ройтерс
„Няма време да се планира каквото и да било. Всичко се прави спонтанно. Това е един изключително стресиращ период“, споделя Тан. „Ако се разболея в САЩ, въпреки че имам здравна застраховка, пътуването ми до (спешното отделение) ще ми струва значителна сума пари", посочва той.
По неговите думи той е избрал по-евтиния вариант – да даде 1000 долара и да се прибере, вместо да остане и да бъде изложен на сериозен риск от инфекция, която би му стривала по-скъпо.
В целия свят хората правят такива изчисления, като отчаяно се опитват да се приберат вкъщи при семействата си. Хонконг, който е класиран на второ място след Сингапур по свобода на икономиката, затвори своята сухопътна граница с континентален Китай през февруари. От 25 март специалният административен район също забрани достъпа на лица, които не са местни граждани.
Там Шакиб Паша, който управлява верига ресторанти и барове, успя да върне родителите си в Сингапур от Бангладеш преди старта на блокадата - въпреки че той все още не е успял да ги види, от страх да не ги зарази.
„Вчера беше рожденият ден на сестра ми, но не можах да отида. Просто ще избягваме директен контакт колкото се може повече през следващите две седмици“, посочва Паша.
Редовните пазарни проучвания на Паша са в застой. Новият му магазин в Сингапур, който той беше планирал да отвори врати през първото тримесечие на годината, вече е отложен за неопределено време. В Хонконг Паша трябваше да прекрати бизнеса си, за да минимизира възможността чрез клиентите си да разпространи заразата.
„Трябва да разгледаме всички варианти и да се попитаме - безопасно ли е да се направи сега това?“, споделя той.
6
Опашка пред аптека с начертани кръгове за чакащите, Индия. Снимка: Ройтерс
Азиатските икономики, които разчитат на своята отвореност към света, за да процъфтяват - като финансови и корпоративни центрове, подобно на Сингапур и Хонконг; като основни стълбове в световните вериги на доставка, като Тайван, Бангладеш и Виетнам; или като туристически центрове като Тайланд - трябваше бързо и всестранно да се изолират, за да противодействат на разпространението на коронавируса.
„Това, което ще видим, е почти пълна парализа на световната икономика. Мисля, че така бих го описала“, коментира Амитенду Палит, старши научен сътрудник в Института за изследвания в Южна Азия към Националния университет в Сингапур. „През живота си не мога да си спомня ситуация, при която да е имало такива ограничения при движението на хора“.
Палит, която участва в групата за търговия на Световния икономически форум, заяви, че резките промени в глобалната мобилност вече подтикват компаниите да преосмислят своите вериги за доставки.


Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?