IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще се задържи ли дългосрочно онлайн пазаруването на храни след пандемията?

Потребителите на слабо развитите електронни пазари имат отрицателен опит и ще се върнат към личното пазаруване, според анализ

16:08 | 23.12.20 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Моултън, която е в Обединеното кралство, казва, че онлайн пазаруването на хранителни стоки е по-скъпо и преди пандемията не всички търговци на дребно и потребители са били готови да платят премия за такива услуги. Според нейните оценки кошница с храна, закупена онлайн, обикновено е с около 10 британски лири по-скъпа от традиционната, поради допълнителните разходи за доставка и опаковане, както и заради онлайн инфраструктурата.

„Тези разходи трябва да бъдат поети от някого. В някои онлайн оферти за хранителни стоки бакалинът предава тези разходи на потребителя или чрез увеличаване на цените на всеки артикул, или чрез такса за доставка. В повечето случаи потребителите наистина не желаят да плащат“, посочва тя.

„Това, което виждате в Европа, са променливи нива на пазарен дял на [онлайн пазаруването на хранителни стоки], тъй като хранителните магазини в различни страни в Европа направиха различни избори за това колко са готови да развиват своя бизнес, който е по-малко печеливш от основния им бизнес“, казва още тя.

На пазари с по-голяма конкуренция, като Великобритания, търговците на дребно правят избор да поемат част от разходите за услугата, за да привлекат повече клиенти. Някои въвеждат по-евтини опции, като например клиентите да избират продуктите онлайн, но да ги вземат от магазин. По този начин се намаляват разходите, като отпада таксата за доставка.

За повечето магазини за хранителни стоки в Европа обаче е трудна задача онлайн пазаруването да е печелившо без да е твърде скъпо, смята тя. Затова и много магазини не желаят да прекрачват тази граница.

Мислене извън кутията

Някои супермаркети може да се стремят да запазят сегашния си импулс, като се има предвид голямата продължителност, за да отговорят на търсенето. Германската верига Aldi се присъедини към Deliveroo, а френската Carrefour си сътрудничи с Uber за доставките. Някои по-малки магазини, като парижкия магазин за биологични продукти Kilogram, изградиха свои собствени услуги за електронна търговия в рамките на 24 часа.

Тези усилия обаче невинаги са достатъчни. За да не бъдат претоварени от търсенето, някои онлайн магазини създадоха интервали за онлайн пазаруване, което означава, че някои хора в крайна сметка чакат седмици, за да купят това, от което се нуждаят. Купувачите също се оказват недоволни, когато не могат да намерят това, което искат, поради недостатъчни предложения.

По думите на Джесика Моултън по време на пандемията много хора са се насочили към електронната търговия по-скоро поради необходимост, отколкото заради предпочитания. В страните, където електронната търговия тръгва от ниска база, опитът на потребителите е по-скоро лош.

Повечето потребители, които в момента пазаруват храна онлайн, казват, че са готови да продължат да го правят след вдигането на блокадите, според изследването на PwC. Моултън прогнозира, че дори страните и бизнесите, които са се борили да отговорят на изискванията онлайн, в крайна сметка ще се върнат към личното пазаруване. Covid ще успее да ускори само някои от онлайн пазарите на храни и то такива, които вече се развиваха изпреварващо, заключава тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още