IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Един месец след окончателния Brexit: Какво се промени за индустриите на Острова?

Някои от проблемите ще станат дългосрочни, ако не се работи за решаването им, предупреждават бизнес организации

09:10 | 02.02.21 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Jason Alden/Bloomberg</em></p>

Снимка: Jason Alden/Bloomberg

Северна Ирландия

Новите договорености за Северна Ирландия, съдържащи се в споразумението за оттегляне - протокол, влязъл в сила на 1 януари, бързо предизвикаха противоречия, а някои супермаркети останаха с празни рафтове поради недостиг на продукти. Доставките за Северна Ирландия закъсняват заради бюрокрацията, свързана с Brexit.

Потребителите там се оплакват, че протоколът в споразумението за оттегляне, който оставя региона да спазва всички правила на митническия кодекс на ЕС, означава, че те вече не са в състояние  си осигуряват някои продукти от Великобритания, като растения и семена.

Протоколът има за цел да избегне твърда граница с Ирландия и изисква проверки в Ирландско море на стоки, изпратени от Великобритания до Северна Ирландия.

Водещи членове на пробританската Демократична партия на юнионистите, най-голямата група в местния парламент на Северна Ирландия, този месец призоваха протоколът да бъде спрян поради негативното въздействие върху търговските потоци.

От Северноирландския консорциум за търговия на дребно казват, че вече много от първоначалните проблеми с доставките и превоза са уредени. Организацията обаче посочва, че истинският тест ще дойде през април, когато изтече тримесечният период за документи за животински и растителни продукти. Тогава обемите ще се увеличат, а същевременно влизат нови правила, което ще изисква максимална гъвкавост.

Супермаркетите този месец заявиха, че протоколът за Северна Ирландия е „неработещ“ без по-дълъг гратисен период и призовават за преговори за ново решение между Великобритания и ЕС.

Натискът върху ЕС да осигури по-голяма гъвкавост при прилагането на протокола се засили, след като Европейската комисия в петък предприе мерки да го спре, за да предотврати износа на ваксини Covid-19, направени в блока, за Обединеното кралство - решение, което Брюксел бързо отмени, след като предизвика гняв в Лондон, Белфаст и Дъблин.

Малък бизнес

Малкият и средният бизнес в Обединеното кралство се бори много, за да се адаптира към новите правила за търговските отношения с ЕС, особено на фона на нарастващите разходи, включително повишени такси за куриери и мита. Мнозина откриха, че за стоките, които се внасят във Великобритания и след това се изнасят за ЕС, се налагат мита, което прави Великобритания нежизнеспособна като търговски център. Това подтиква компаниите да създадат дистрибуторски складове в ЕС, което идва за сметка на британските работни места.

Саманта Камерън, чийто съпруг Дейвид, тогава министър-председател, обяви референдума за Brexit през 2016 г., заяви наскоро пред BBC, че нейният моден бизнес намира търговията с ЕС след Brexit „предизвикателна и трудна“. Много малки предприятия от Обединеното кралство съобщават за временно спиране на износа за ЕС, тъй като чак сега са разбрали какво се изисква съгласно новите търговски договорености.

Индустрията на услугите

Ограниченията за пътуванията заради Covid-19 заглушиха въздействието на търговската сделка между Обединеното кралство и ЕС върху професионалните услуги. Много индустрии обаче започнаха да се събуждат от реалността, че ще трябва да осигурят визи и разрешителни за работа, за да работят в блока.

Британските поп звезди, водени от Елтън Джон и Стинг, притиснаха британското правителство за помощ, след като загубиха способността си да се движат свободно в ЕС. В писмо до The Times, подписано от повече от 100 британски музиканти, те казват, че правителството „срамно е провалило“ индустрията им по време на преговорите за търговско споразумение.

Подобно на други в сектора на услугите в Обединеното кралство, включително конференции и мода, британските музиканти сега се нуждаят от разрешителни за работа за някои страни от ЕС. Те обаче излизат скъпо за турнета, а в допълнение идва и бюрокрацията за транспорта и оборудването.

Британските компании се тревожат и за това как техните сервизни инженери могат да пътуват до ЕС, като се има предвид липсата на взаимно признаване на професионалните квалификации след приключване на блокадите заради коронавируса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:49 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
driverf1
преди 3 години
Да са мислили преди да гласуват.....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още