Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Amazon и Microsoft: Кризата като предимство за технологичните лидери

За добро или за зло, заразата отхвърля един модел на икономически растеж, за да даде пространство на друг, коментира Цветослав Цачев

Amazon и Microsoft: Кризата като предимство за технологичните лидери

Снимка: Andrew Harrer/Bloomberg

Заразата първо спря китайската икономика. Не само политиците, но и инвеститорите не отразиха тази опасност за икономиките и пазарите. Дори Apple направи абсолютен рекорд на цената на акцията си дни, след като предупреди, че бизнесът в Азия ще бъде сериозно засегнат. Китай заключи по домовете им 450 милиона души, затвори магазини и фабрики, спря производството и движението на стоки и хора.

В края на февруари случаите на COVID-19 по света бяха малко и само в Италия надхвърляха 1 000. Месец след това светът вече не e същия. За добро или за зло, заразата отхвърля един модел на икономически растеж, за да даде пространство на друг. Някои компании и бизнеси ще се адаптират, други ще изчезнат по подобие на естествения подбор в природата.

COVID-19 променя много повече

Икономиката не е само спряла на едно място. Това не е просто криза без аналог в съвременната икономическа история, както е популярно да се обяснява. Тя ще сложи край на модела на растеж чрез все повече дефицити и дългове по същия начин, по който ще се променят потребителските нагласи и обичайният начин на работа в офисите. Този процес започна преди години, но кризата ще го ускори. За едно-две десетилетия свикнахме да пазаруваме онлайн и понякога да носим работата от офиса вкъщи или на друго удобно място. Социалната изолация направи така, че процесът на промяна и адаптация към новото да има голям скок в растежа.

Още по темата


Но нека първо разгледаме общата картина. А тя представлява задлъжняла глобална икономика, която може да функционира само при нулеви лихви и за сметка на спестителите, защото техните пари се обезценяват с инфлацията. Евтиният кредит позволява на неконкурентен бизнес да продължи да съществува или държавите да харчат повече пари неефективно. Без съмнение, глобалната икономика има нужда от стимули и подкрепа, за да преодолее по-бързо шока от спирането си. Но новите пари от хеликоптер няма да спасят всички компании или отрасли. А и все някога новите заеми ще трябва да се връщат.

Две от компаниите с пазарна стойност, която надхвърля 1 трилион долара всяка, не само не са засегнати силно от случващото се, но и печелят от това. Поне акциите им от началото на годината са на плюс.

Amazon и онлайн търговията

Финландия отчете 60% растеж на онлайн търговията по време на социалната изолация. Amazon, най-големият онлайн търговец, все още не влязъл в тази страна. Компанията обаче е толкова натоварена с доставки, че забавя продукти на други доставчици и вероятно ще отчете огромно нарастване на оборотите си. Това претоварване на складовете ще доведе до още по-бързо въвеждане на автоматизация в обработването на стоките и ще свали разходите на компанията. И не само, предстои да се увеличи значително пазаруването на хранителни стоки. Прогнозите за Amazon са, че този сегмент до три години вече ще има значителен дял от поне 10% в приходите на фирмата. Конкуренцията ще пострада много повече. Моловете са затворени, а акциите на компаниите, които ги притежават, падат вертикално. Още преди кризата някои от тях постепенно започнаха да ги променят от търговска площ към места за забавления и прекарване на свободното време. Този процес ще се ускори, а някои може да се превърнат в болници, офиси или училища. Други ще останат затворени като спомен за потребителския бум на последните десетилетия.

Amazon е първенец и в облачните услуги, където конкуренцията се засилва и където Microsoft има сериозни намерения за развитие през последните години. Амбиции, подплатени с инвестиции и възможността да се работи онлайн.

Microsoft и офисът като отживелица

Работата от вкъщи се оказа възможна за между 20 и 40% от хората в развитите страни. Тяхната работа е подпомогната от услуги като видео конференции, онлайн класове и забавления, възможности за съвместна работа или достъп до големи бази данни. Тези услуги не са нови и са лесно достъпни. Amazon беше пионер в сегмента, но конкуренцията на Microsoft, Google и IBM нараства значително. Компаниите направиха много по-ефективно използването на централизирани компютърни услуги плюс достъпа до разнообразни приложения от трети разработчици и висока сигурност. Комуникацията между хората в екип е другият важен компонент в работата онлайн. И тук Microsoft успя да се похвали с огромен ръст на потребителите на своите приложения за комуникация и работа в екип.

Но както и търговия на дребно, така и офисът няма да бъде изместен от няколко седмици под карантина. Двете компании са пример как нещо по-ефективно, удобно и евтино постепенно ще промени икономиката. По подобен начин имаше силно нарастване на производителността през деветдесетте години на миналия век и вероятно ще даде тласък на следващия растеж.

Трябва ли да инвестираме в такива компании?

Да, когато става въпрос за покупка на акции от компании, които знаят как да се адаптират към промените. И не, ако те не знаят как да изкарват пари от това. Вече споменатите Microsoft и Amazon правят печалби от инвестициите си в нови услуги, заедно с дейността си, която развиват от десетилетия. Двете компании имат достатъчно свободни средства, за да обслужват дълговете си и да се развиват. Но още по-важното е, че могат да си позволят да пазаруват евтино компании от най-различни сектори, които кризата ще остави без финансиране.

Акциите на огромните технологични лидери едва ли ще поскъпнат 5 или 10 пъти през следващото десетилетие. А отговорът на въпроса кога да се купува е лесен: когато цените на акциите падат. Не веднага, не през първия месец, нито по време на първото бързо възстановяване на пазара. Фондовите пазари слизат на дъното си, преди рецесията да достигне своя пик. Да се изчака година или две, за да се успокоят пазарите и да расте икономиката, означава да се пропусне възможността за покупки на евтини акции и възстановяването след това.

 

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Защо Тръмп търси конфронтация с Twitter?