Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Могат ли Facebook и Google да помогнат на медиите, след като им нанесоха толкова щети?

Двете компании започват да плащат на новинарски организации по света, за да предлагат съдържанието им в платформите си

Могат ли Facebook и Google да помогнат на медиите, след като им нанесоха толкова щети?

Снимка: Gabby Jones/Bloomberg

Иновацията, която превърна Google и Facebook в особено успешни гиганти, не бяха търсачките или социалните мрежи. Беше продажбата на рекламно пространство заедно със съдържанието, което имаха безплатно, пише Алекс Уеб за Bloomberg.

Сега, когато регулаторните разследвания в Съединените щати, Европа и други места все повече повдигат въпроса за разбиването на компаниите от Силициевата долина, те променят тази формула. И двете фирми сключват сделки, за да започнат да плащат на един важен източник на това съдържание - медиите. Това не само съответства на новите закони за авторското право, но също така им дава шанс да си върнат доверието на медийната индустрия.

По-късно този месец Facebook ще пусне във Великобритания новия си раздел с новини (който е достъпен в САЩ от 2019 г.), а той ще включва имена като Guardian, Economist и Independent. Междувременно Google се зае с пускането на най-новото си новинарско предложение – Google News Showcase, което вече работи в Германия с 20 медии, в това число и с Allgemeine Zeitung, Der Spiegel и Die Zeit. Следват Великобритания, Франция, Белгия и Австралия.

И двата продукта създават значителен прецедент, тъй като технологични гиганти плащат на медии, за да получат лиценз за тяхното съдържание.

Още по темата

В миналото всички приходи, които двете компании насочваха към издателите, бяха или еднократно благотворително финансиране на новинарски проекти, или дял от рекламната печалба от потребителите, които кликват върху различни истории. Нито едно от двете обаче не беше достатъчно за изграждането на устойчив медиен бизнес.

PricewaterhouseCoopers очаква комбинираните приходи от реклами и тиражи на глобалната вестникарска индустрия да спаднат от 108 млрд. долара през 2019 г. до 86 млрд. долара през 2024 г.

Разбира се, новите лицензионни такси са несъществени. Големите медии в Германия получават фиксирана такса от едва няколко милиона евро годишно от Google, между 1 и 2% от годишните им приходи. Като се има предвид, че Google може да отговаря за над една четвърт от техния трафик, това е капка в морето. Facebook плаща подобни суми във Великобритания.  

Компромисът е възможността да развият отношенията си с читателите, които вече са в тези платформи, защото въпросните продукти ще ги насочват към самите медии, където ще могат да прочетат целия текст. Случаят не е такъв при услугата News+ на Apple или в уебсайтовете на Microsoft. Те държат потребителите в платформите си, влияят зле на издателите, които все пак получават пари за своите истории. Microsoft разработва друг новинарски продукт за Windows, където ще се показват статиите. Може би сега медиите, с които компанията води ранни преговори, ще имат по-голяма възможност за натиск.

Google News Showcase е създадена от т.нар. „карти“, като всяка от тях се фокусира върху различна тема – спорт, финанси, Covid или друго, и показва истории, попадащи в тези категории от различни новинарски организации. Ако потребител кликне на някоя новина, той е пренасочван към сайта на медията за безплатно четене, благодарение на лицензионната такса, платена от Google. Същевременно договорите на Google ѝ позволяват да използва текстовете и в някои от другите ѝ продукти. Секцията с новини на Facebook също ще насочва читателите към уебсайта на медията.

Тези продукти са отделни от историите, които се появяват в списъка с новини на Facebook и в резултатите от търсенето на Google. Платформите би трябвало да плащат допълнително за това. Но директорите на медийни организации се надяват, че тези усилия бележат първата стъпка към по-устойчиви споразумения.

Същевременно у медиите остава голяма доза скептицизъм, след като многократно са били мамени в миналото. От години Facebook насърчава компании, известни личности и издатели да си създават публика чрез техните страници в социалната мрежа. След като тези групи инвестираха време, пари и усилия, калифорнийската компания промени начина, по който показва съдържанието, с което затрудни значително достигането до същата аудитория, без да е необходимо да се плаща повече.

Това е една от причините някои издатели да се чувстват по-комфортно да получават само малка такса от технологичните компании, въпреки че е разумно да поискат повече. Ако ставаше дума за по-голямо плащане, тогава биха рискували да бъдат подчинени на капризите на фирмите от Силициевата долина.

Новите договори гарантират приходи от Facebook и Google за период от три години. Колкото и ръководителите на медийни организации да се вълнуват от създадения прецедент, те трябва да се уверят, че сделките им носят смислени резултати, най-вече чрез привличането на повече абонати.

Тъй като антитръстовият натиск върху Google и Facebook нараства, е в техен интерес да помогнат на новинарския бизнес да развие устойчиви икономически модели. News Corp. на Рупърт Мърдок отстоява нови правила в Австралия, които принуждават технологичните гиганти да споделят по-голяма част от приходите си от дигитална реклама. Плащането за новини трябва да подобри и качеството на платформите, които се превърнаха в огнище за дезинформация.

Една здрава новинарска индустрия е полезна за демокрацията. За технологичните гиганти това също трябва да е добре за бизнеса.

По статията работи: Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

2
 
4
 
2
преди 1 месец
кат каах аз че са мизерняци, ората не верваа, ей ся ше поверват ....
1
 
4
 
1
преди 1 месец
Могат ли Facebook и Google да помогнат на медиите, след като им нанесоха толкова щети?

Ленче, Don't be evil.

Още от Анализи
ЕС възнамерява да договори дигиталния данък със САЩ до лятото