Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Дефицитът на чипове изтрива 210 млрд. долара от продажбите на автомобили

Проблемът с доставките заличава 7,7 млн. автомобила от глобалното автомобилно производство

Дефицитът на чипове изтрива 210 млрд. долара от продажбите на автомобили

Снимка: Bloomberg L.P.

Въздействието на глобалния недостиг на полупроводници върху автомобилната индустрия нараства – проблемът вече се очаква да изтрие 210 млрд. долара от годишните приходи от продажби на концерните, съобщава Bloomberg, цитирайки новата прогноза на консултантската компания AlixPartners. 

Още по темата

Според изчисленията на AlixPartners проблемът с доставките ще изтрие за тази година общо 7,7 млн. превозни средства от глобалното автомобилно производство. Това е почти двойно повече (90%) спрямо предходната прогноза от 3,9 млн. автомобилни изгубено производство, направена от компанията.

Въпреки усилията на концерните за заздравяване на веригите на доставка, достъпът до полупроводници става още по-труден, тъй като запасите на автомобилните производители и представителите на другите индустрии се изчерпват.

„Складовете са празни“, изтъква Дан Хърш, управляващ директор на AlixPartners. „Продажбите ще започнат да понасят удари. Досега това беше избегнато заради запасите, но те се изчерпани. Вече ги няма“, добавя той.

Автомобилните концерни предупреждават, че проблемите с чиповете се разпространяват бързо сред веригите на доставка и ще засегнат финансовите им резултати за третото тримесечие, като звеното на Volkswagen AG за тежкотоварни превозни средства Traton SE е поредната компания, която алармира за негативното влияние на дефицита.

Операциите на ключови доставчици от Югоизточна Азия бяха засегнати от новите огнища на коронавируса, които ги принудиха да преустановят временно производството. Забавянето при изпълнението на новите поръчки за доставка на полупроводници вече достига рекордните 21 седмици, като от автомобилната индустрия посочват, че дефицитът може да продължи с години.

„Със сигурност това се разглежда като най-продължителния недостиг на компоненти, с който индустрията се е сблъсквала“, изтъква Хърш. „И със сигурност е най-мащабният. Засяга всяко място, всички", добавя той.

Недостигът тласка нагоре и цените на превозните средства. Тъй като запасите от автомобили в шоурумите се топят, цените на колите, предлагани от дилърите, достигат рекордно високи стойности, което обаче не спира търсенето. В САЩ средната цена на нов автомобил вече е 43 355 долара, изчислява Cox Automotive. Предлагането е толкова ограничено, че някои дилъри прибягват до наемане на автомобили, за да има какво да изложат в шоурумите, изтъква Хърш.

Недостигът на чипове удари индустрията в края на миналата година, когато автомобилните производители подцениха възстановяващото се търсене, докато пандемичните ограничения биваха разхлабвани. Кризата ограничи опита на автомобилния сектор да стъпи отново на крака, като допълнително негативно влияние оказаха пожарът в завода на доставчика Renesas, рязкото застудяване в Тексас и задръстването на Суецкия канал.

Първата прогноза за щетите от дефицита на чипове на AlixPartners беше за 61 млрд. долара, която впоследствие се повиши до 110 млрд. долара през май.

Според Хърш не може да се гарантира, че няма да има по-нататъшни корекции в посока нагоре в оценката предвид множеството неизвестни, пред които е изправена автомобилната индустрия.

„Честно казано, просто не става по-добре“, признава Хърш. "Хората се приспособяват към факта, че това ще отнеме много повече време, отколкото всички предполагахме“, добавя той.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

0
 
3
 
3
преди 4 седмици
Няма профилна снимка
На тия AlixPartners изобщо не може да се вярва, нали те писаха одита на КТБ. А за чиповете проблема е измислен, не може някой да иска да купи електроника и да няма кой да му я произведе, в кой век живеем. Ми да слагат лампи вместо полупроводници, като толкова много им се искат тия комютри в колите. Русия не е засегната от проблема, там в колите не се слагат чипове от съображения за надежност.
0
 
3
 
2
преди 4 седмици
Няма профилна снимка
Реално за проблема са отговорни не само производителите на чипове, но и останалите по веригата. Ако осигуряваш части за телефона/пералнята/колата и тн, за поне 10г напред, няма да има нужда да ги сменяш толкова често. А не като едни, които ги съдиха, че нарочно започват да бавят по-старите телефони, че да си купиш нов.
0
 
3
 
1
преди 4 седмици
Няма профилна снимка
глууупости, това щеше да е вярно ако тези 7.7 млн автомобили бъдат продадени. Да се чете... заради липса на чипове, 7.7 млн автомобили по малко ще висят по стари летища непродадени! Щото ако дефицита на чипсове се отразява в дефицит на коли... дали нямаше да им се качи сената на колите, а ?

Още от Анализи
Как Мароко се превърна в производствен автомобилен хъб