Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Коронавирусът и мръсният въздух: Поглед в бъдещето

Въпреки прочистването на въздуха днес, епидемията от коронавирус ще ни направи много по-бедни и ще доведе до влошаване качеството на въздуха в дългосрочен план

Коронавирусът и мръсният въздух: Поглед в бъдещето

Снимка: Pixabay

Преди няколко дни написах текст, в който правя връзка между замърсяването на въздуха, богатството, продължителността на живота и последствията от епидемията от коронавирус в някои страни, пише експертът по управление на околната среда Боян Рашев в блога sustainability.bg. Все по-честите материали в медиите, които показват колко чист е въздухът по време на епидемията, обаче ме карат да хвърля поглед върху един друг въпрос:

Как ще се отрази епидемията от коронавирус върху качеството на въздуха в дългосрочен план, посочва той.

За да отговорим адекватно на този въпрос, трябва да преговорим базовите факти, свързани с качеството на въздуха у нас, а и по принцип по света. Тук ще се опитам да адресирам най-важните от тях като ползвам Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздуха (2018-2024 г.) като основен източник и добавям някои мои коментари.

Мръсен ли е въздухът в България?

Да, относително мръсен е. Поради неспазване на нормите за качество на въздуха, България понастоящем е обект на процедура по нарушение пред Съда на ЕС. Това се отнася до 28 общини, в които се наблюдава неспазване на изискванията на директивата за по-чист въздух за Европа по отношение на ФПЧ10. Това обаче е в рамките на ЕС. В сравнение с много други страни в света – Западните Балкани, Азия и Африка – въздухът в България е много по-чист.

Кой е най-значимият замърсител на въздуха в България днес?

Фините прахови частици. Най-същественият аспект на неспазването на нормите е, че максималният допустим брой на превишения на средноденонощната норма за ФПЧ10 от 50 мкг/м3 е надхвърлен до голяма степен.

Кога въздухът е най-мръсен?

Превишенията на средноденонощната норма се случват предимно през зимния период – над 90% от всички дни с превишения в цялата страна.

Кой е основният източник на замърсяване с фин прах?

Основният източник на емисии на първични ФПЧ10 във всички общини е битовото отопление с използване на неефективни печки и котли на твърдо гориво, за които е изчислено, че представляват най-малко 85% от емисиите на ФПЧ10.

Транспортът – емисиите на изгорелите газове, особено от дизеловите превозни средства – има допълнителен принос и може да бъде значим фактор на местно равнище, особено в София. Други сектори като промишлеността, строителството и енергетиката могат да бъдат допълнителни фактори в конкретни общини, но техният принос е много по-малък.

Кои са градовете с най-мръсен въздух у нас?

Видин, Плевен, Монтана, Перник, Пловдив… Въпреки общественото мнение София не е сред градовете с най-мръсен въздух. Интересно е да се отбележи, че качеството на въздуха е доста лошо и в планински градове като Смолян. Най-вероятно положението е подобно и в по-малки градове, но в тях просто няма станции за измерване на качеството на въздуха. Друг интересен факт е, че качеството на въздуха в индустриалните центрове като Пирдоп, Девня, Раднево, Стара Загора е много по-добро и отговаря на стандартите за фин прах. Това означава, че индустрията отдавна не е сред най-значимите източници на замърсяване на въздуха в България. Изключение правят Гълъбово, Димитровград, Перник, Бобов дол… като проблемите там не са от вчера и нямат общо с енергийното оползотворяване на отпадъци.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (11)

   1| 2    
1
 
0
 
11
преди 2 месеца
Brazil's Jair Bolsonaro says coronavirus crisis is a media trick
Far-right president has resisted strong measures to stop spread of what he calls a ‘little flu’
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/23/brazils-jair-bolsonaro-says-coronavirus-crisis-is-a-media-trick
-------------------------------------------------------------
един от бандата на Оушън му е писнало от цирка и кааа че "Царя е Гол" щот с глобално затопляне стана мръсен въздух и с грипозни пандемии икономиката ше му спре ..... Чудно що там не ги удря с х500 пестин на секунда кат гъстотата у Рио е да си ебe века не знам .... сигур щот си немат глологлав генерал кат нас знам ли .... :))
1
 
0
 
10
michaelis23 до: orchis
преди 2 месеца
вирусът по скоро удря индустриалните райони и пътища на китайски стоки и най-вече в новините там особено много, иначе нищо друго не удря, поне аз от Западна Европа дет се "заразяват" х500 пестин калпака на минута тва видех .... също и хората си излизат нормално без декларации от тех за разлика от Източната Европа еле па ние .....
1
 
2
 
9
Hahoto до: velchev
преди 2 месеца
Зелената сделка е като чифте пищови на гол тумбак. Нека след като отмине короната да вдигнат акциизите във Франция, заради зеленото бъдеще или в Италия, да видите какъв бой ще яде властта. Ако при нас се махнат крадливите такси за СО2 ТЕЦовете ще бълват евтина енергия и за нас и за износ /свежи пари в отънялата хазна/. Само че господата в Брюксел под зелен предтекст ще ни оставят на скъп ток и на тъмно, за да е щастлива малката Грета и да са пълни техните джобове. Още някой месец карантина и като му лъсне на народа голия дир.ник, пак му говорете за зелената сделка, като отиде на поляната с дир.ник да рупа маруля!
2
 
3
 
8
ing5rov до: Стоян Петров
преди 2 месеца
Пъпеш , не те питам тебе ... тебе баща ти те е правил по задължение , тъй че не се навирай тука !
2
 
6
 
7
Стоян Петров до: ing5rov
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Лично аз нафтена кола не съм карал и се надявам да не карам никога. Когато някой дарак премине покрай теб, цялата улица смърди на неизгоряла нафта. Да не ти обяснявам, какви количества фини прахови частици(от всичките им размери) бълват. В света само 10% от автомобилите са дизелови. В Европа те са малко под 50%. Всичкото това се случи заради субсидии от милиарди евро, които автогигантите лапнаха от правителствата за да създадат "незамърсяващ" дизелов двигател. Наистина милиардите доведоха до нелош от техническа гледна точка резултат, но трагичен от екологична.

Още от Анализи
ИПИ: Ще успеят ли да спасят сезона на Черноморието българските туристи?