Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Как влияе метрото на жилищния пазар в София?

Обсъжда се преместването на агенция "Митници" и КАТ в периферията на София

Как влияе метрото на жилищния пазар в София?

Снимка: Боби Тошев, БГНЕС

Инвестициите на Столична община в развитието на метрото и изграждането на публична инфраструктура са катализатори за повишаването на цените на жилищата и на жилищното строителство. „В квартали като „Овча купел“ след пускането на третия лъч на метрото цените на жилищата са нараснали над два пъти. Подобен ефект се получава и в кварталите „Сухата река“ и „Левски Г“, като в последния, който доскоро не влизаше в статистиката на агенциите за недвижими имоти от гледна точна на интерес от страна на купувачите, сега има поне десет обекта, които реално се строят“, каза главният архитект на София Здравко Здравков по време на форума "Градска инфраструктура и мобилност", организиран от Градът медиа груп.

Той съобщи, че през втората седмица на април ще се проведат обществени обсъждания за развитието на трасето на метрото. „Едното предложение е за продължението му от бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ през Военна академия до бул. „Цариградско шосе“. Другото предложение за промяна в Общия устройствен план (ОУП) е след Бизнес парка метрото да се развие и в западна посока с нова метростанция срещу магазин Decathlon и срещу търговските комплекси Ринг мол и ИКЕА. Това са изключително коментирани връзки и предполагам, че обществените обсъждания ще дадат яснота за тяхното бъдеще. Поет е ангажимент да се търси европейско финансиране за участъка от бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ до „Цариградско шосе“ и Окръжна болница“, каза главният архитект.

Той съобщи също, че се обсъжда възможност за изместване на агенция "Митници" и КАТ към периферията на София с цел освобождаването на компактния град от несвойствени дейности. „Точно до детелината на Софийския околовръстен път със Северната скоростна тангента има компактна територия, която е общинска собственост. С кмета на район „Надежда“ инж. Димитър Димов сме говорили, че тази територия от около 80 декара може да поеме част от несвойствените дейности като агенция „Митници“, а защо не и КАТ", каза Здравков.

Още по темата
Работата по Софийския околовръстен път, развитието на трети градски ринг и подобряването на достъпността на кварталите по периферията също са част от усилията на Столична община за подобряване на градската мобилност. „По отношение на липсващия участък от бул. „България“ до АМ „Люлин“ стартираме с връзката между магистралата и река Владайска. Тази връзка, обслужваща напречните направления, ще промени трайно придвижването през Владайското дефиле, защото много хора ще се насочат към новата метростанция, която ще бъде завършена много скоро на Софийския околовръстен път с изградения буферен паркинг на входа на „Овча купел“, очаква Здравков. 

„Трайно решаваме и въпроса с връзката между София и Самоков чрез изграждащото се в момента трасе на Южната дъга, което ще промени придвижванията от бул. „Самоковско шосе“ покрай „Горубляне“ до бъдещия бул. „Копенхаген“. Започваме няколко проекта за свързване на Софийския околовръстен път с бул. „Копенхаген“, които ще дават възможност за изграждане на хидропарк „Искър“. Тези връзки са изключително важни, защото ще помогнат пътуванията, особено в края на седмицата, да бъдат пренасочени, за да се избегнат задръстванията, които се случват в момента“, каза главният архитект. Разработва се и допълнителна напречна връзка между бул. „Самоковско шосе“ и бул. „Копенхаген“, т. нар. „Черешови градини“, която също се очаква да облекчи трафика в района. Към момента бул. „Копенхаген“ е предмет на отчуждаване и е включен в годишната инвестиционна програма на Столична община.

Планирана е и нова напречна връзка между ул. „Мими Балканска“ и Софийски околовръстен път. „Тук очакваме да проведем срещи в началото на следващия месец с новия концесионер на летище София, за да уточним инвестиционната инициатива за летището и неговото развитие с оглед липсващата връзка към терминалите и директно свързване със Софийски околовръстен път. Стартирахме процедура по избор на изпълнител на предварителното проучване, очаквам след провеждането на разговорите с концесионера да изясним и това трасе“, каза Здравков.

Друга важна връзка предвижда свързване на изградения участък от Северната скоростна тангента до жп линията между гара Беримирци и гара Волуяк. „Тази връзка ще стане магнит за на инвестиции, тъй като целият транзитен трафик на София от магистралите „Тракия“ и „Хемус“ е насочен през Северната скоростна тангента към останалите магистрали – бул. „Европа“ и автомагистрала „Люлин“. Тази липсваща връзка отново ще създаде възможност за развитие и за допълнителни инвестиции“, смята главният архитект.

Проучва се и продължението на бул. „Рожен“ чрез обезпечаване на връзката с Нови Искър. Според Здравков това ще даде възможност за подобряване на придвижването в кварталите северно от Софийския околовръстен път. „Разработваме кръгово кръстовище на Софийския околовръстен път, като очакваме становището на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Прогнозираме сериозни инвестиции и в тази зона“, посочи главният архитект.

По отношение на продължението на третия градски ринг към момента се довършва процедурата по избор на трасе за Източна тангента, която да свърже кварталите „Подуяне“ и „Слатина“ с останалата част от трасето, заложено в Общия устройствен план (ОУП). То е проучено в голямата си част с всички пътни възли“, каза Здравков.

За квартал „Овча купел“ се работи за обвързване с продължението на бул. „Монтевидео“ с ул. „Суходолска“. „Важна връзка, разработена от „Софияплан“, предвижда ново трамвайно трасе, което да минава от бул. „Овча купел“ през „Монтевидео“ и да стигне до ул. „Суходолска“, отбеляза той.

Има осигурено финансиране и за нова връзка между бизнес зоната в Божурище със Софийски околовръстен път. В момента тази връзка е в процес на сключване на договор между АПИ, Министерството на икономиката и Столична община за осигуряване на средства. За останалия участък от кръговото кръстовище на бул. „Царица Йоана“ до „Банско шосе“ има влязъл в сила подробен устройствен план (ПУП) и уверението на правителството, че ще бъдат отпуснати средства за отчуждаване и изграждане на първия участък от Околовръстния път до „Банско шосе“, каза главният архитект. „Процедираме с плановете, които да обезпечат тази връзка с бизнес зоната. По този начин ще се даде възможност за допълнителни инвестиции и в тази част от града“, допълни той.

Здравков съобщи още, че се коментира преместване на тунела северно от Централна гара, който е заложен в ОУП, в западна посока, за да може да се развият териториите северно от гарата. „Направихме сериозно проучване на тази връзка, тя може да бъде осъществена, като се реконструира част от първи и втори коловоз на гарата. В такъв тунел може да се обезпечат пешеходно, велосипедно придвижване, както и придвижване на масов градски транспорт от бул. „История Славянобъргарска“ към бул. „Мария Луиза“ и евентуално стартиране на нова транспортно-комуникационна схема, която да промени кръстовището на бул. „Данаил Николаев“, отбеляза той.

Според Здравков подобряването на общата достъпност и на мобилността в града са един от факторите, които генерират обществена активност и помагат за постигането на целта за създаване на подходящ за пешеходци град, както и за концентриране на жилищни и обществени сгради в зоните, които са обществено достъпни. „Това ще помогне и за подобряване на мултифункционалността в града, за да не се създават нови проекти само в периферията, които генерират изключително паразитен и безмислен трафик за превоз на ученици и работещи“, каза главният архитект.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

2
 
6
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Със или без метро ,София изглежда като един ориентало-индииски град!Град потънал в ***! Кален мръсен и отблъскващ! Хаосът е норма на поведение! Липсват улици без дупки!Липсва ред и чистота! Старите коли са навсякъде и бълват отрова!С две думи -мизерия! Всичко е старо и отживяло! Включително и кметицата и нейния екип! Жалка гледка!Lebensqualit
2
 
8
 
1
преди 1 месец
Няма профилна снимка
В Студентски град метро, кога?
В автобусите 280 и 94 не може да се влезе още на 2-та спирка, независимо дали ще ги пуснете на 2 минути.
Глупави управници!

Още от България
Новите жилища у нас през първото тримесечие - повече и по-големи