Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Енергетика

Нови технологии в подкрепа на топлофикационните дружества

Финансовите проблеми - на дружества и клиенти, и липсата на доверие са големи предизвикателства за системата

Нови технологии в подкрепа на топлофикационните дружества

Снимка: Архив Ройтерс

През лятото на 2015 година EVN България Топлофикация започна проекта "Феникс", който предвижда преустройството на отоплителната инсталация от вертикален в хоризонтален тип в седеметажна сграда, построена през 1975 година в центъра на Пловдив.

Година след това инвестицията започна да дава резултат, отчетоха от дружеството по време на семинар.

Преустройството на сградната инсталация е струвало средно 377 лева (с ДДС) за апартамент, а вътрешното преустройство - между 600 и 700 лева, тоест преминаването към хоризонтален тип на отоплителната инсталация коства около 1000 лева за апартамент. През целия отоплителен сезон обаче разходите за сградна инсталация намаляват от средно 97,40 лева до 12,69 лева за апартамент.

През януари 2017 година разходите са били 4,65 лева (с ДДС). Спрямо миналия януари има известно увеличение заради по-ниските температури - преди година собствениците в сградата в пилотния проект са платили 3,94 лева. Преди началото на експеримента обаче апартаментите са платили средно по 23,37 лева (през януари 2015 година).

Сградната инсталация е една от основните причини за напрежение между съседите, както и за като цяло негативното отношение към услугата, предоставяна от топлофикационните дружества. Преустройството, предприето от топлофикационното дружество в Пловдив, позволява по-добро измерване на топлоенергията, отдадена от сградната инсталация. При реализацията на проекта са подновени съоръженията, което също е намалило загубите.

Централното топлоподаване е един от ефективните начини за отопление на домовете, но през последните години клиентите намаляват. Причините са до голяма степен финансови и кръгът се оказва порочен - с отказа от услуга разходите за топлофицираните домакинства се увеличават, което пък отказва следващите клиенти. 

Но и в системата също така има известни резерви и по отношение на доверието на потребителите. Така, в крайна сметка топлофикационните дружества се изправят пред големи предизвикателства в опит да задържат своите клиенти и да привлекат нови.

В Перник от зимния сезон 2015/2016 година например изрядните платци на дружеството имат възможност да сключат договор за отчет на база квадратурата на жилището. Топлофикация Русе пък определя максимална месечна сума за отопление за своите лоялни клиенти, в която влиза потребената топлоенергия и сградната инсталация, в размер на 1 лев за куб. метър. Ако потреблението е по-голямо, клиентът получава разликата като отстъпка, ако е по-малко - програмата не се прилага.

Има обаче и други начини за подобряване на доверието на потребителите и новите технологии могат да се окажат голямо предимство.

Още по темата

В Пловдив например се възползват от предимствата, които дава системата за дистанционен отчет. Системата намалява разходите за отчет за дружеството, макар и в неголяма степен, защото инвестициите в мрежата не са малки, но клиентите получават информация за реалното си потребление всеки месец, няма изравнителни сметки и така намаляват съмненията за правилното изчисление на потребяваната топлинна енергия.

С дистанционния отчет допълнително се установяват и манипулации, като например опити за кражби на топлинна енергия. Опасенията за злоупотреби от страна на съседи също е повод за конфликти.

Малко над 80% от топлоснабдените домакинства в Пловдив всъщност се отчитат месечно - от отчетник или дистанционно.

Дружествата, предоставящи услуги, често прибягват и до комбинирани оферти за своите клиенти. На пръв поглед топлофикациите трудно могат да предложат широк кръг от предложения. През 2013 година дружеството в Пловдив стартира проект за иновативно охлаждане през летните месеци - чрез водоохлаждаща кула и абсорбционна машина. Тази възможност обаче е приложима само за сгради с вътрешни климатични инсталации - административни и бизнес сгради, търговски центрове, хотели и други.

Първата сграда, която се охлажда от топлофикацията е районното кметство в "Тракия", а втората - хотел "Тримонциум Рамада". Двете сгради успяват и да спестят вредни емисии - общо към 290 тона СО2.

Но това са само част от начините за излизането на топлофикационните дружества от кризата, в която затъват през годините. Излизането от тази ситуация преди това минава през сериозни инвестиции в мрежата и серията от аварии в София и Габрово през студените зимни дни през тази година доказват именно необходимостта от обновяване на съоръженията.

Едва тогава дружествата ще могат да погледнат иновации като алтернативи източници за производство на топлоенергия - например отпадъци, какъвто проект стартира "Топлофикация - София", подобряване на енергийната ефективност или за централизирано охлаждане. 

По статията работиха: автор Деляна Петкова, редактор Евгения Маринова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Енергетика
АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-изток 2" отчитат срив на продажбите на БНЕБ