Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Най-важната река в Европа пресъхва

Нивото на водите на Рейн се понижава, а това води до сериозни проблеми за германските компании по пътя ѝ и икономиката като цяло

Най-важната река в Европа пресъхва

Местни се разхождат по пясъчен бряг, обикновено покрит от водите на Рейн, докато холандски танкер се придвижва по пресъхналата река в Обервезел, Германия през лятото на 2018 г. Снимка: Архив Ройтерс

Фериботът за автомобили на Кевин Килпс разбърква водите на германската част на река Рейн, докато се насочва към отсрещния ѝ бряг и живописното селце Кауб.

Обикновено това е оживен участък от водния път. В един нормален ден фериботът с пътници се бори за място с товарни баржи, пренасящи доставки за заводите на юг и германски стоки до пристанищата на Северно море, както и с туристически лодки, насочили се към близките замъци и винарни, разказва Bloomberg.

След продължителна лятна суша натовареният трафик в една от най-плитките точки на Рейн обаче спря за почти месец в края на миналата година, запушвайки жизнено важна транспортна артерия. Това повлия силно на промишлената машина на Германия, чийто икономически растеж се забави през третото и четвъртото тримесечие. Това бе и поредният знак как дори развитите индустриални икономики все повече се борят с ефектите от глобалното затопляне.

„Можеш да видиш как нивото на водата се снижава всяка година“, казва Килпс. „Страшно е да гледаш как климатът се променя“.

Извирайки високо в швейцарските Алпи, Рейн се вие над 1200 км през индустриалните зони на Швейцария, Германия и Холандия, преди да се влее в морето, близо до Ротердам – най-натовареното пристанище в Европа. Тя служи за ключова връзка за производители като Daimler, Robert Bosch и Bayer.

Когато ниското ниво на водата спря придвижването това лято, производителят на стомана Thyssenkrupp бе принуден да отложи доставките на редица клиенти, като производителя на автомобили Volkswagen, тъй като не можеше да достави суровините до завода в Дуйсбург.

Ограниченията по Рейн струваха на BASF около 250 млн. евро, тъй като производителят на химикали трябваше да използва по-скъпи транспортни опции. В скорошно интервю главният изпълнителен директор на BASF Мартин Брудермюлер призова за големи инфраструктурни инвестиции, например шлюзове и бентове, които могат да освобождават вода, за да се гарантира, че плавателните пътища ще остават отворени.

„Вече виждаме ефектите върху националния икономически растеж“, казва Оливер Ракау, главен икономист за германия в Oxford Economics. “Проблемът е свързан с глобалното затопляне и може да се случи отново“.

Реката се захранва от ледници и дъжд. Но потоците от алпийски лед са се свили с 28% от 1973 до 2010 г. - последното задълбочено изследване, изготвено от швейцарското правителство – и този спад вече може да е стигнал 35%, посочва Вилфред Хаг, експерт по ледници в Университета в Мюнхен.

„Алпите се затоплят дори по-бързо, тъй като снегът и ледът се топят“, казва той. „Затоплянето на климата означава, че има вероятност инциденти като ниските нива на реката това лято да се случват по-често“.

Дълбочината на водата, която бе на 12-годишен минимум в Кауб през по-голямата част от 2018 г., спря движението на баржи за месеци. Лодките, които обикновено пренасят по 18 хил. барела дизел всяка, нямаха право да бъдат натоварени на пълен капацитет до края на декември, а колебаещите си нива на водите продължават да оказват влияние върху активността на товарните кораби през януари, посочва холандската брокерска къща Riverlake Barging.

Дори широките пътни и железопътни мрежи на Германия трудно могат да надделеят над Рейн. Баржите могат да пренасят товар над пет пъти собственото си тегло, което ги прави евтини за експлоатация. Превозът на стоки от Ротердам до Базел струва с около 40% по-малко, отколкото с железопътен транспорт, сочи Германският федерален институт по хидрология.

За да не позволи бъдещи сътресения за икономика, идващи от транспорта, правителството на канцлера Ангела Меркел обмисля мерки, включително трайно облекчаване на ограниченията в неделя за движението на камиони из провинциите, през които минава Рейн, намаляване товара на баржите и подобряване на връзките на товарните влакове.

В Кауб местните обаче са забелязали рекордно ниските нива на реката и се страхуват за това, което бъдещето може да донесе.

„Мисля, че ще имаме проблеми много по-често“, казва Килпс, 15-годишен ветеран на Рейн, докато автомобилите се качват на ферибота му.

По статията работиха: Виктория Тошкова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (9)

1
 
11
 
9
red6 до: ivan.kostov.39
преди 3 месеца
Няма профилна снимка
Топи се по-малко лед, защото има по-малко лед. Гений си Ванка, гений!
4
 
10
 
8
преди 3 месеца
Тая година ми е по-слабо парното, тъй че глобално затопляне ли? Глупости!
6
 
7
 
7
преди 3 месеца
Няма профилна снимка
никакви нецензурни думи не съм ползвал ... селяни не е обидна дума !
:):)
3
 
9
 
6
ABBA до: doba
преди 3 месеца
Ъмдадм.

Дори св. апостол Павел до колкото помня се е спасявал от Филиполол (Пловдив) с кораб (по Марица).
11
 
3
 
5
ivan.kostov.39 до: zelka007
преди 3 месеца
Няма профилна снимка
Ами по- малко лед се топи, защото е по-студено!!!!!!!!!

Още от Европа
Александър Ван дер Белен и Себастиан Курц обсъждат предсрочните избори