IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Растящата цена на емисиите ще нанесе тежък удар на авиокомпаниите

Превозвачите ще си помислят добре дали да прехвърлят разходите на пасажерите, защото искат да ги върнат на борда след пандемията

21:10 | 31.05.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg</em></p>

Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg

Рязкото нарастване на цената на замърсяването в Европа рискува да подкопае усилията на авиокомпаниите да поправят баланса си след щетите, причинени от Covid-19.

Разходите за закупуване на квоти за въглерод в рамките на системата за търговия с емисии на ЕС са рекордно високи, като цените са двойни в сравнение с нивата преди пандемията и достигат над 50 евро за тон, пише FT.

Това представлява проблем за авиокомпаниите в региона, които, подобно на други въглеродни интензивни сектори, трябва да купуват търгуемите кредити, за да покрият количеството, което изпускат в атмосферата, при паралелни емисионни системи както в Обединеното кралство, така и в ЕС.

Зараждащата се система в Обединеното кралство, която стартира този месец, започна да търгува на по-високи цени, над 50 паунда за тон.

Нискотарифните превозвачи, включително Ryanair, easyJet и Wizz Air, са засегнати особено силно, тъй като схемите покриват само емисиите от полети в Европа и Великобритания, където извършват почти всичките си полети.

„Няма да се измъкнем от факта, че цената на въглерода расте и те (авиокомпаниите – б.ред.) са изложени на това“, коментира анализаторът на Deutsche Bank Хайме Роуботам. Разкриването на информация относно стратегиите за търговия с емисии и хеджиране е неравномерно, но според него Ryanair, easyJet и WizzAir ще плащат над 600 млн. евро разходи за въглерод през финансовата 2023 г. в сравнение с около 330 млн. евро преди кризата.

На авиокомпаниите се дава годишен набор от безплатни кредити и те трябва да закупят остатъка, за да покрият останалите емисии. По време на пандемията авиокомпаниите са превозили толкова малко пътници, че някои безплатни кредити остават неизползвани.

Те получават безплатни кредити за покриване на около половината от емисиите си на нивата преди пандемията. Проблемът вероятно ще продължи, тъй като търговците и участниците на пазара очакват цената на въглерода да продължи да нараства, тъй като нетните нулеви обещания на правителства и корпорации стават все по-амбициозни.

Това накара няколко авиокомпании да започнат да хеджират въглеродни кредити по същия начин, както правят с горивото, в опит да заключат по-ниските цени.

Ryanair съобщи, че е получил кредити в размер на 25 евро за тон, които ще използва до финансовата си 2023 година, въпреки че очаква разходите да нараснат след тази дата. Директорът по устойчивост на превозвача Томас Фаулър каза, че цената е „данък върху трафика в ЕС“, като добави, че полетите, извършващи се извън Европа, също трябва да бъдат включени. Приходите също трябва да бъдат реинвестирани в индустрията за финансиране на устойчиви горива, за да помогнат на авиокомпаниите да намалят своя отпечатък върху околната среда, казва той-

Както ЕС, така и Обединеното кралство, планират да намалят общия брой квоти в своите схеми за търговия, както и броя, даден безплатно през следващото десетилетие, което се очаква да повиши цената на кредитите допълнително.

В крайна сметка авиокомпаниите ще обмислят сериозно дали да прехвърлят тези нарастващи разходи на пътниците. Това ще е трудно, тъй като те се стремят да стимулират търсенето чрез намаляване на цените при излизането им от пандемията, казва Александър Патерсън, анализатор в Peel Hunt.

„Те продават напред на цени, които може да не отразяват действителните разходи, които ще направят, ако използват кредитите, които имат. Това наистина е проблем за по-бързо развиващите се авиокомпании“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:58 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още