Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Хардуер

Коронавирусът изтри 30 млрд. долара от капитализацията на Apple

Въпреки силната зависимост на концерна от Китай повечето анализатори считат предупреждението за първото тримесечие за моментна слабост

Коронавирусът изтри 30 млрд. долара от капитализацията на Apple

Снимка: Qilai Shen/Bloomberg

Акциите на Apple Inc се обезцениха с 2% във вторник и повлякоха надолу книжата на доставчиците по целия свят, след като производителят на iPhone предупреди, че ще отчете по-ниски приходи от продажби през текущото тримесечие, признавайки, че огнището на коронавируса притиска неговата верига на доставки.

Спадът в цената на акциите на Apple изтри близо 30 милиарда долара от пазарната ѝ капитализация, която е на стойност близо 1,5 трилиона долара. Акцията се търгуваше до 319 долара за брой. Във вторник вечерта капитализацията на концерна падна до 1,421 трлн. долара.

Още по темата

Така за втори път в рамките на няколко години Apple Inc. трябваше да свие перспективите си за продажбите заради неочаквани промени в Китай, страната, която е двигател на растежа и успеха й. Първо търговската война със САЩ, а сега и избухването на новия коронавирус, постави под въпрос ролята на Китай като надежден партньор за пазара и веригата за доставки за най-високо оценявания производител на потребителска електроника в света.

Коронавирусът, който задуши щателно организираното производство и логистика на Китай, засегна както търсенето, така и предлагането на Apple - фабриките възобновяват работата си по-бавно от очакваното, обявиха от компанията, а повечето от 42-та нейни магазина в страната са блокирани - илюстрирайки колко силно изложен е нейният бизнес на смущения в най-населената държава в света. Спадът на продажбите в Китай вероятно ще се окаже най-непосредственото въздействие през това тримесечие, докато широко разпространените производствени затруднения рискуват да наранят глобалните приходи от iPhone през следващите месеци.

Въпреки това, няколко брокера на Wall Street нарекоха актуализираната прогноза на Apple „краткосрочен насрещен вятър“, пояснявайки, че компанията се представя силно извън Китай, а пускането на 5G телефони по-късно тази година би увеличило приходите от продажбите.

„Вярваме, че всяка съществена слабост в акциите на Apple в резултат на недостига на приходи в мартенското тримесечие ще се окаже възможност за купуване“, написаха анализатори от Piper Sandler в бележка до клиентите си.

„Ограниченията в предлагането на iPhone през текущото тримесечие биха могли да доведат до силно търсене в бъдещите тримесечия“, казват те.

В края на януари Apple прогнозира приходи в диапазона между 63 млрд. до 67 млрд. долара за тримесечието, завършващо през март. Компанията обаче не предостави нова оценка на приходите или печалбата в понеделник.

Компанията за рисков капитал Loup Ventures очаква приходите за мартенското тримесечие да бъдат в диапазона между 58 и 60 млрд. долара, с 12%-ен дял от Велик Китай (континентален Китай, Хонконг, Макау и Тайван).

Производствените предприятия в Китай, които произвеждат iPhone на Apple и друга електроника на концерна, започнаха да отварят отново, но те разрастват производството по-бавно от очакваното, заяви Apple в понеделник. Това ще означава по-малко iPhone-и, достъпни за продажба.

Едно от основните производствени съоръжения за iPhone в Китай работи с 25% натоварване, тъй като много работници продължават да отсъстват, изчисляват анализаторите на Cowen.

„Вярваме, че степента на използване ще се подобри линейно през следващите няколко седмици до около 50% от капацитета до средата на март и ще е последвано от голямо подобрение в края на март до нормалните нива“, посочват те.

Брокерската къща Canaccord Genuity очаква Apple да продаде 38 милиона устройства iPhone през текущото тримесечие, с осем милиона броя по-малко от предишната си оценка.

Акциите на доставчиците на Apple Taiwan Semiconductor Co Ltd, Qualcomm Inc, Intel Corp , Broadcom Inc, Texas Instruments Inc, Micron Technology Inc, Microchip Technology Inc и Qorvo Inc. се обезцениха с между 1% до 3%.

Акциите на европейските производители на чипове STMicroelectronics NV и Dialog Semiconductor се понижиха с ниски едноцифрени проценти, а книжата на азиатския  доставчик Foxconn Technology Co Ltd се понижиха незначително.

На фона на проблемите с коронавируса Apple се готви да пусне нов iPhone с ниска цена от около 400 долара, съобщи Bloomberg News. Моделът все още се очаква да влезе в продажба през март, въпреки че плановете все още не са фиксирани, твърдят хора, запознати с темата. Apple също подготвя актуализирани модели iPad Pro с нова система от камери за първата половина на 2020 г., а вирусът може да наложи забавяне или ограничения в тези планове.

След като се присъедини към компанията в края на 90-те, главният изпълнителен директор Тим Кук преобрази веригата на доставки на Apple в ефикасната неумолима мощ, която будеше дългогодишна завист у индустрията. Продуктите се произвеждат в Китай с помощта на евтина, но квалифицирана работна ръка и се доставят по целия свят за броени дни. Разчитайки на технологичната група Foxconn от Тайван за извършване на местните операции и изобилните инвестиции на Китай в транспорта за осигуряването на логистика, Apple се превърна в компания за трилион долара до голяма степен чрез продажбата на произведени в Китай iPhone, iPad, Mac и аксесоари.

Отговорен за милиони работни места в страната, Apple на Кук също така генерира достатъчно добра воля към китайското правителство, за да получи достъп до пазара, за който останалите големи американски концерни могат да мечтаят. Facebook Inc. и Google на Alphabet Inc. са отвън, докато Apple може да продава всичките си джаджи в страната. Фирмата от Купертино, Калифорния, генерира повече от 40 милиарда долара годишно от Велик Китай, като този регион се надминава по приходи само от САЩ и Европа. Тази мощ обаче същевременно е и източникът на уязвимост на Apple.

Преместването изцяло извън Китай би било практически невъзможно за Apple в краткосрочен план, като се има предвид мащабът на изградената му мрежа и несравнимата способност на страната да мобилизира работна сила от милиони хора. По същия начин през 2018 г. и 2019 г. възникнаха силни заплахи за прекъсване на нейната верига за доставки, до голяма степен предизвикани от конфликтите от търговската война, но екипът на Кук неотстъпно се ангажира с този регион и не показа желание да отстъпи от Китай.

„Веригата на доставките на Apple в Китай е толкова стегната и голяма, че е трудно да се възпроизведе извън региона“, каза Шанън Крос от Cross Research. „Мисля, че ще продължим да виждаме малки разширения на производството в Индия, но по-голямата част от производството ще остане в Китай“, допълва тя.

Apple посочи, че цялостният й бизнес е все още силен, заявявайки, че приходите в региони извън Китай както за продукти, така и за услуги, остават в рамките на предвиденото.

Компанията стартира дългосрочна промяна на диверсификацията, която резултира в изливане на милиарди долари в създаването на собствено съдържание за Apple TV+ и изграждането на абонаментни услуги като Apple Music и Apple Arcade. Най-силната стъпка за намаляване на зависимостта от Китай до този момент е този ход – да разчита по-малко на продажбите на чист хардуер за по-голямата част от приходите си. 

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Хардуер
София отесня за Lime, тротинетките поемат и към Пловдив