Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Как екоминистерството иска да спре замърсяването на въздуха?

Допускане на "чист" внос на автомобили, подпомагане за смяната на отоплителните уреди, разширяване на централното отопление са част от предложените мерки

Как екоминистерството иска да спре замърсяването на въздуха?

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group, архив

Министерството на околната среда и водите (МОСВ) най-накрая написа Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха с 10-годишен хоризонт (2020-2030 г.).

Програмата е разработена въз основа на сключеното споразумение със Световната банка, която консултира България по темата, и е във връзка с европейска директива от края на 2016 г. Подготовката на програмата се финансира със средства от оперативната програма „Околна среда“ 2014-2020 г.

България е държавата в Европейския съюз (ЕС) с най-високо ниво на замърсяване с фини прахови частици. Срещу страната ни се води и наказателна процедура в напреднала фаза заради липсата на мерки за намаляване на замърсяването.

Прави впечатление обаче признанието на изпълнителната власт, че капацитетът за създаване на модели за качеството на въздуха е „ограничен“. Това се отнася до липсата на количествено описание на очакваното подобрение на качеството на въздуха, отсъствието на прогноза за несъответстващите и съответстващите на изискванията райони за оценка и управление на качеството на въздуха, данни за максималното превишение на пределно допустимите норми, липсата на илюстрации и т.н.

Все пак от 2005 г. насам се отчита намаление на броя райони, в които се превишават нормите за чистотата на въздуха. 

Цел на програмата

Основната цел на програмата е да се намали излъчването на вредни вещества във въздуха - фини прахови частици, серен диоксид, неметанови летливи органични съединения (НМЛОС), азотни оксиди, амоняк.

Единствено за серния диоксид е постигнато съответствие и се очаква то да се задържи за периода, обхванат от националната програма. За останалите замърсители, обаче, се изискват допълнителни мерки и политики, за да влязат в европейските норми.

Азотните оксиди, например, се очаква да намалеят с 53% спрямо 2005 г., която се приема за базова, докато ангажиментът на страната ни е за намаление с 58%. При НМЛОС числата са, съответно, 32% и 42%, а при амоняка – 9% и 12%.

При фините прахови частици несъответствието в очакваното намаление и поетите ангажименти е малко – само 1 процентен пункт (40 и 41%). Броят на дните, в които се отчита превишение на нормите, обаче, се увеличава.

Мерки по сектори

Основните мерки, насочени към битовото отопление и транспорта, с които трябва да се намали отделянето на фини прахови частици във въздуха, предвиждат: повторно включване към газоразпределителната мрежа, повторно включване към централно отопление, разширяване на мрежата на централното отопление в градовете, подпомагане за закупуване на нови отоплителни уреди, прилагане на изисквания за качеството на горивата, въвеждане на „зони с ниски емисии“ за транспорта в общините.

Предвиждат се и въвеждане на национални изисквания за качеството на въглищата, законодателни мерки за намаляване съдържанието на влага в дървата за отопление, въвеждане на изискванията за екопроектиране на локални отоплителни топлоизточници, модернизиране на автопарка чрез позволяване на „чист“ внос.

Що се отнася до селското стопанство, в програмата е заложено да се гарантира спазването на европейската директива относно защитата на водите от замърсяване с нитрати и прилагането на добри земеделски практики при торенето.

Втората мярка е свързана с управлението на животинските торове и прилагането на добри практики в областта с цел намаляване емисиите на амоняк, азотни оксиди и НМЛОС.

По статията работиха: автор Миглена Иванова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

1
 
2
 
2
преди 3 седмици
Да престанат с тъпотиите и да забранят отопляването с дърва и *** в рамките на градовете!
1
 
3
 
1
преди 3 седмици
По-добре да се спират трошките от движение, отколкото да ограничават вноса на значително по-нови коли.

Още от Икономика и политика
АБВ ще настоява за мораториум върху сделката за изтребителите