Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Кашонът на телевизора ще е мебел, а маратонките ще са от пластмаса от океана

Хората искат да потребяват отговорно, но готов ли е българският ритейл сектор за това?

Кашонът на телевизора ще е мебел, а маратонките ще са от пластмаса от океана

Снимка: Pixabay

В следващите години ще бъдем свидетели на неизбежна еволюция в потреблението и съответно в търговията, която трябва да отговори на него. Те ще бъдат движени от желанието на хората да живеят по-отговорно с мисъл за околната среда. В много страни тези промени вече започнаха. През 2020 година голямото проучване на BNP Paribas Personal Finance „Обсерватория“ показа, че 87% от европейците са готови да поправят повредени уреди или мебели, вместо да ги заменят с нови, а 86% заявяват, че ще си купуват по-здрави уреди дори и това да означава да ги ползват по-дълго време и да се откажат от притежаването на последни модели техника.

Още по темата

Екологичният модел

В отговор на тази еволюция в мисленето на хората, търговците по света вече преосмислят бизнес моделите си, което се изразява в разработване на нови продукти и услуги, оптимизиране на веригите на доставка, рециклиране на материали и опаковки и всеобщ стремеж към ограничаване на въглеродния отпечатък.

Един от флагманите на тази промяна е IKEA шведската верига започна да продава резервни части за своите продукти като само през 2020 г. са продадени повече от 14 милиона елемента. Водещият търговец на мебели в САЩ, Lovesac пък предлага дивани и табуретки от рециклирани пластмасови бутилки и дава доживотна гаранция за тях.

Продуктите от рециклат навлизат и в сектора на търговията с дрогерийни стоки. Така например, dm предложи четки за съдове, изработени от пластмаса „втора употреба“. Наред с тях компанията лансира и нова линия по-качествени уреди за по-дълготрайна употреба – метална кутия с дървен капак, стъклени сламки.

Други ритейлъри пък променят дизайна на опаковките си така, че от тях да могат да се направят мебели за дома. Например в някои държави кашоните на телевизорите Samsung могат лесно да се превърнат в акцент в интериора. А финландският стартъп RePack разработва опаковки за многократна употреба и след като пакетът бъде получен, потребителят го връща безплатно на сайта на търговеца.

Това са само малка част от примерите за промяна на ритейл сектора към по-устойчиви бизнес модели.

Готови ли са търговците в България да станат част от новия по-отговорен свят на търговията на дребно. Отговор на този въпрос дадоха участници в конференцията „Ритейл бизнесът днес и утре: плащания и устойчивост“, организирана от БНП Париба Лични Финанси в България.

Изпълнителният директор на Sport Depot Аксиния Баева, управителят на ozone.bg Любомир Бабуров и собственикът на „Авангардни енергийни системи“ Станислав Пенев дискутираха какви р/еволюционни промени ни очакват, когато пазаруваме и може ли българският ритейл бизнес да посрещне предизвикателствата на променящия се към повече устойчивост свят.

В очакване на регулации

Има голяма вероятност този свят да бъде наложен от регулации, както на ниво отделни държави, така и на общности като ЕС. В Европа процесът вече започна с работа по директиви, които да задължават производителите да предоставят възможност за ремонт на уредите в продължение на поне десет години след производството им.

Според Станислав Пенев „ще е необходимо производителите да бъдат регулирани така, че да предлагат по-качествени стоки или възможности за ремонт на повредено оборудване. В резултат на това скоро ще е нормално уредите да бъдат с гаранция от пет и дори десет години.“

Промяната ще е свързана с редица предизвикателства за търговци и производители, с които те ще трябва да се справят, като на първо място е рентабилността за търговеца.

Станислав Пенев посочи, че когато се купуват по-рядко електроуреди, би следвало по един или друг начин да се увеличи себестойността на продукта в началната цена. В нея би трябвало да се калкулират производствените разходи, за да бъдат продуктите по-качествени и издръжливи, и маржът на ритейлъра. „Той трябва да е достатъчно голям, за да може търговецът да обезпечи своите нужди“, подчерта мениджърът.

Второто предизвикателство е свързано с възможността уредите да бъдат ремонтирани.

Любомир Бабуров смята, че трябва да има ползи и стимули за производителите, да правят неща, които могат да се ремонтират, тъй като това ще струва повече и ще изисква изграждане на инфраструктура за ремонтиране.

Логистичното предизвикателство е свързано с желанието на хората ремонтът на уредите им да се случва максимално бързо и удобно.

Аксиния Баева отбеляза, че ограничението засяга логистиката и сервиза на продуктите, „защото продаваш веднъж, като вземаш парите, след което продължаваш да обслужваш, а това означава да правиш разходи“.

Поддръжка след гаранцията

В BNP Paribas Personal Finance са убедени, че изграждането на инфраструктура и логистика за поддръжка ще бъде подпомогнато от търговците, които ще трябва да променят бизнес модела си в тази посока. В бъдеще те не само ще продават стоки, но и ще трябва да осигурят добро клиентско изживяване чрез сервизиране и предоставяне на транспортни услуги, които да улеснят клиентите.

Проучване показва, че въпреки предизвикателствата, промяната в ритейл света към повече устойчивост е неизбежна и тя ще бъде движена от младите хора, родени след 2000 година.

„Z поколението ще бъде носителят на кръговата икономика, защото те са готови да пазаруват стоки втора употреба, съобщи Аксиния Баева. Като пример за това тя посочи и множеството аутлети за спортни стоки, чиято популярност непрекъснато расте.

Станислав Пенев даде пример за новия начин на мислене с употребата на разопаковани стоки, които са все по-търсени, тъй като на практика са нови и с пълна гаранция. Той информира, че такива ремаркетирани продукти са част от портфолиото и на Ozone.bg.

Любомир Бабуров съобщи, че „търсенето на разопаковани стоки е постоянен процент, освен в случаите когато има месечни кампании, свързани с такива продукти. „Тогава интересът рязко се покачва“, разкри той и сподели, че компанията има разработен процес за връщане на върнати стоки в приличен търговски вид, така че клиентът да е доволен не само от по-изгодната цена, но и от качеството на продукта, който получава.

Въпреки интересът към ремаркетирани продукти, Станислав Пенев потвърди, че тенденциите са към търсене на нови стоки с надеждна марка и доставчик и добро гаранционно и следгаранционно обслужване.

„Доброто обслужване ще помогне на търговците, тъй като с редовното и качествено обслужване на техника като климатици, на които трябва да се прави профилактика всяка година, те могат да запазят контакт с клиентите си и да изградят дългосрочни отношения“, коментира той.

В бъдеще все по-важна ще бъде и репутацията на търговеца по отношение на опазването на природата.

Прогнозите на търговците са, че в България през следващите години все повече хора ще обръщат внимание на това в каква опаковка получават стоката, могат ли да я рециклират и какво е екологичното ѝ въздействие.

Практика в Ozone.bg е вече да не изпращат хартиени фактури на клиента, а само мейл. Оказва се, че това е бил труден процес, който е отнел повече от планираното време. Търговецът е променил и опаковките си, така че да са по-екосъобразни, като е премахнат и найлонът.

Към устойчиво потребление

Експертът от централата на BNP Paribas Personal Finance в Париж Венсан Бонийо, обобщи, че кръговата икономика е стратегическа посока за развитие на ритейлърите и, че активното включване в нея ще помогне на търговците да се справят с предизвикателствата на променящото се потребление – регулации, нови модели за покупка и промяна в демографията на клиентите.

С всички предизвикателства и неизвестни, устойчивото потребление идва по целия свят и вече е с единия крак и в България и за него се адаптират не само производителите и търговците, но и кредитните институции, които осигуряват финансиране на покупките.

Новият начин на живот и потребление ще промени общия бизнес чрез насърчаване на отговорни практики, затова и БНП Париба Лични Финанси в България вече предлага специални условия за финансиране на покупката на електрически автомобили.

„Като част от групата BNP Paribas БНП Париба Лични Финанси в България се стреми да бъде добрият пример. Затова насърчаваме устойчивото и отговорно потребление от страна на хората и отговорният начин за правене на бизнес от партньорите ни“, заяви Людмила Петрова, маркетинг мениджър на банката.
 

По статията работи: автор Екип на Investor.bg

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
До края на годината се очаква доставка на детски ваксини срещу Covid