Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Секторният закон за горивата успя да получи парламентарна подкрепа

Скандалният норматив мина на първо четене в бюджетна комисия, макар и от втория път

Секторният закон за горивата успя да получи парламентарна подкрепа

Снимка: Архив Ройтерс

Няколко месеца, след като разбуни духовете и беше отхвърлен, законопроектът на Емил Димитров – Ревизоро от „Обединени патриоти“ този път получи парламентарна подкрепа.

Промени по текстовете почти няма - единствено земеделските производители са изключени от обхвата на норматива, както им беше обещано през март.

Председателят на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова обаче отправи сериозни критики към икономическото министерство, което е участвало в изготвянето на норматива. Тя уточни, че от ведомството на Емил Караниколов има постъпили три становища по текстовете, но на днешното заседание няма нито един представител на министерството.

В първото становище се обявиха против законопроекта, след това дойде второ, в което се обясняваше, че това министерство няма отношение по новия закон и вчера се появи трето становище, което всъщност подкрепи текстовете, обясни Стоянова.

Емил Димитров обаче се опита да успокои депутатите, че „се е срещал с министъра и след като му обяснил за проведените разговори с браншовете, Караниколов склонил да подкрепи текстовете“.

Финансовото министерство, което преди 2 месеца се обяви твърдо против законопроекта, не е изпращало ново становище. Земеделското министерство обаче е входирало две становища – едно отрицателно и ново, което е положително.

В крайна сметка бюджетната, а също и в енергийната комисия подкрепиха текстовете.

Целта на законопроекта е да сложи край на сивия сектор при търговията с горива. Промените затягат сериозно правилата за търговия с горива, като въвеждат регистрационен режим за фирмите, изисквания за банкови гаранции и солиден капитал на дружествата, които оперират на този пазар.

Текстовете бяха силно критикувани от много браншови организации, тъй като сред новите изисквания на практика се премахват „мобилните“ бензиностанции. По-конкретно, „водачите са длъжни да зареждат само на бензиностанции, чиито резервоари са трайно прикрепени към недвижимия имот", пише в мотивите към законопроекта.

Още по темата

Обектите, от които може да се извършва зареждане, трябва да отговарят на изискванията за устройство на територията и строителството за обект за зареждане с продукти с нефтен произход. Изпълнението на това изискване ще се установява за всеки отделен обект и се удостоверява по служебен ред от Дирекцията за национален и строителен контрол (ДНСК).

Зареждането на ведомствени бензиностанции също се затяга – на тях няма да могат вече да зареждат „трети“ лица, като роднини например.

Срещу текста се обявиха и от Асоциацията на производителите, разпространителите и потребителите на бутилиран пропан-бутан. Според тях промените ще засегнат над 100 хил. домакинства и над 80 на сто от ресторантьорския бизнес у нас. От асоциацията изтъкнаха, че подкрепят всички действия, които водят до ефективна борба със сивата икономика, но така предложените промени ще доведат единствено до монополизиране на пазара и поскъпване на  бутилирания пропан-бутан.

През март стана ясно, че „Инса Ойл“ напуска Българската петролна и газова асоциация, а причината е несъгласие с новия секторен закон.

На днешното заседание присъства и Валентин Златев, който също подкрепя промените.

От БСП отправиха критики към управляващите, че дават рамо на нещо, което не е официално обсъждано с народните представители. „Не знам какви преговори са водени, нито кога. Отказвам да подкрепя текст, който не е оттеглян или променян, а стои в първоначалния си вариант с всички проблеми в него“, каза червения депутат Румен Гечев. В същото време негови колеги от БСП се „въздържаха“.

По статията работи: автор Ралица Пейчева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Икономика и политика
Каракачанов: Оставката на Симеонов не решава проблемите