IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тол такси ще се събират не по-късно от 1 март догодина

С промени в Закона за пътищата се посочва какви са задълженията на доставчиците на услуги за електронно събиране на такси

15:00 | 18.07.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Таксуването на пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона с тол такса ще се прилага след обнародване на решение на правителството, но не по-късно от 1 март догодина. Това реши парламентът, като отложи търговската експлоатация на тол системата с приетите на второ четене промени в Закона за пътищата.

Дотогава тежкотоварните превозни средства ще заплащат месечна, седмична или дневна електронна винетка. С измененията парламентът определи и размерите на тези такси. Максималната дневна такса за ползване на пътната инфраструктура от тежкотоварни автомобили е 12 евро, предаде БТА.

От 16 август до прилагането на таксуването с тол системата водач, който управлява превозно средство с маса над 3,5 тона по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, но без заплатена винетна такса, ще се наказва с глоба от 2 хил. лева, записаха депутатите с промяна в Закона за движението по пътищата.

Според Драгомир Стойнев от "БСП за България" това, че тол системата не тръгва от 16 август, е изцяло грешка на управляващите, които не са потърсили диалог да обяснят какви ще са тарифите. “Изведнъж дойдоха превозвачите, казаха, че не са доволни, и дадохте на заден ход”, коментира той.

Александър Ненков от ГЕРБ попита социалистите дали искат тази система да заработи или не. “Тук става въпрос за някакви месеци, за да се намери необходимият баланс между заинтересованите страни и да се тества системата”, посочи той. Според него, ако не се приемат промените, бизнесът ще пострада още повече.

“Ние сме за тол системата, но вие не можете да я реализирате, вие се провалихте”, обърна се към управляващите Георги Свиленски от "БСП за България". Той отбеляза, че 16 август е бил срокът да стартира цялата система, не технически и търговски. По думите му някой е взел парите да свърши нещо, не го е свършил, не му се търси отговорност, а превозвачите накрая отнасят всичко. “Кой ще компенсира превозвачите, които плащат два и три пъти по-скъпо сега при преминаването”, риторично попита той.

Младен Шишков от управляващата партия коментира, че има проблем с винетките и само за няколко дни той ще бъде разрешен, като това няма да натовари по никакъв начин превозвачите.

С приетите изменения в Закона за пътищата се променя и концепцията за функциите, които доставчиците на декларирани данни ще осъществяват в рамките на тол системата. Предвижда се доставчик на декларирани данни да сключва договор с доставчик на услуги за електронно събиране на такси за изминато разстояние за предаване на данни , свързани с географското позициониране и изминатото разстояние от пътните превозни средства на потребители, с които той е сключил договор.

Агенция "Пътна инфраструктура" ще осъществява контрол и надзор върху дейността на доставчиците на декларирани данни, като ще следи същите да отговарят на определените изисквания, и ще води публичен списък.

Във велико Търново министърът на благоустройството Петя Аврамова коментира отлагането на крайната дата за пускането на тол системата. "Знаете, че след преговорите с превозвачите и с бранша , стигнахме до това компромисно решение - да отложим въвеждането на системата след 16 август. Тестовият период ще бъде възможност в реално време всички да проследят собствените си разходи по тарифа, за която все още водим преговори с превозвачите", сподели тя.

Министърът информира, че последната тарифа, която министерството е предложило на консултативния съвет, е автомобилите от категория Евро 6 да плащат по 25 стотинки за километър, а тези от Евро1 - по 39 ст.

"Превозвачите, естествено, искат много по-ниска цена. Те са предложили 12 стотинки, но преговорите все още не са приключили. Ние, като институция, трябва да защитим обществения интерес, защото хората очакват добри пътища, за което са ни необходими средства", посочи Петя Аврамова.

Тя определи магистрала "Хемус" като най-важният проект и подчерта, че за участъка до Велико Търново са осигурени средства от държавния бюджет и те са в размер на 1,349 млрд. лв. "Измененията в Закона за държавната собственост ни дават малко свобода на действие, а тази процедура по отчуждаването е много дълга, това ни отнема много време", сподели Аврамова, която е във Велико Търново, за да участва в регионална среща за развитието на общините и регионите.

Тя обяви, че ще бъде обявена обществена поръчка за участъка от Русе до Бяла по магистралата Русе - Велико Търново и това ще стане още през тази година. Тя допълни още, че за скоростното трасе са осигурени 600 млн. лв. Строителството на магистралата има зелена светлина, след като стана ясно, че Върховният административен съд е отхвърлил окончателно жалбата на жителите от Хотница.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:43 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още