Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Ян Скварил: България не е далеч от световните стандарти за дигитализация на бизнеса

В ЦИЕ масово се разпродават бизнеси заради смяна на поколенията

гледано: 766   Още видео
Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
0 гласа

България не е далеч от световните стандарти за дигитализация на бизнеса. Налице е иновативно мислене, въпреки че малките и средни компании още са скептични. Това е мнението на Ян Скварил, партньор в NextConsult, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria.

По думите му на пазара цари страх заради кризите и дори компании, които се развиват добре, са много предпазливи по отношение на дългосрочните инвестиции в дигитални системи. 

Той посочи, че общото мнение е, че се купува IT система, за да ти подреди компанията, но технологията трябва да дойде в един доста напреднал етап от развитието на фирмата, която върви по пътя малка-средна-голяма компания.

„Първо трябва да изясниш приоритетите си, какво предлагаш на клиентите, изясняваш си процесите и организацията на фирмата и чак тогава, най-накрая, идва IT специалистът с технология, която да ти помогне тези процеси да се случват по-лесно, по-бързо, автоматично и да имаш достъп до информация отвсякъде”, каза Скварил.

"Не мисля, че България е толкова далеч от европейския стандарт по отношение на дигитализацията на бизнеса. Тук има разчупено мислене и хората са доста иновативни, но в МСП все още са, както в поговорката, “евтини на брашното и скъпи на триците". Трудно възприемат новите технологии”, отбеляза гостът.

"Когато разказвам за софтуерните роботи, повечето собственици си мислят, че се шегувам и че това е технология, която ще се появи далеч в бъдещето, а всъщност това е налично и вече имаме няколко десетки клиенти, които използват тази технология в България", добави Ян Скварил. "Клиентите си мислят, че тази технология би трябвало да спестява време и хора - очакват да се съкращава персонал. А всъщност тя е измислена с друга цел - да се намали досадната, рутинна работа, за да има повече време служителят за нещо, което е по-смислено", посочи събеседникът.

По думите му на пазара в момента цари страх, включително и сред компании, които въпреки Covid и войната, реализират двуцифрени ръстове и разширяват пазарите. Те се опасяват от по-дългосрочни инвестиции - инвестиции в дигитализация. "Софтуерните роботи не са такъв пример, защото са по-евтини и с бърза възвращаемост. Но в областта на другите технологии, които прилагаме в областта на ERP и CRM системите, виждаме, че клиентите изчакват какво ще се случи. Но смятам, че както беше и при пандемията, когато редица фирми осъзнаха, че не могат да продължават да работят с хартии, кризите могат да имат благоприятно влияние върху дигитализацията". 

В Централна и Източна Европа тече масов процес на разпродажба на компании, създадени преди 20-30 години, заради смяна на поколения и липса на перспективи за растеж, коментира още гостът.

"В цяла Централна и Източна Европа сега има масова разпродажба на такива бизнеси, които са основани преди 20-30 години и в които идва време за смяна на генерации. Собственикът вижда, че стойността на фирмата няма да може да се запази и да расте и е по-добре да продава, защото синовете и дъщерите не се справят с бизнеса. Новото поколение има различни приоритети". 

Какво да очакваме от чешкото председателство на ЕС, което ще бъде поето от 1 юли? Как софтуерните роботи и изкуственият интелект могат да помогнат на бизнеса и как точно ще го трансформират?

Вижте още във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Евгения Маринова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Британските власти разследват сделката на Microsoft и Activision Blizzard