Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Bosch създава горивни клетки с понижено съдържание на платина

Количеството от ценния метал в клетките е толкова голямо, колкото е и при каталитичния конвертор на дизеловите автомобили, посочват от германската компания

Bosch създава горивни клетки с понижено съдържание на платина

Снимка: Ройтерс

Германската технологична компания Robert Bosch GmbH, която също така е и основен международен доставчик на компоненти за автомобилната индустрия, заяви, че очаква платината да играе незначителна роля при новите горивни клетки, съобщава Ройтерс.

Според изчисленията на Ройтерс Bosch ще се нуждае само от една десета от количеството платина, което се използва в момента при създаването на горивните клетки за превозните средства, работещи с чиста енергия. 

Още по темата

Надеждите за съживяване на търсенето на ценния метал все повече се съсредоточават върху широкото разпространение на горивните клетки при автомобилите, плавателните съдове и влаковете, за да компенсират намаляващите количества, използвани в различните устройства, посочват анализатори.

През последните пет години спот цената на платината спадна с над 40%, обременена от постоянното свръхпредлагане, като се забеляза леко възстановяване през последните няколко месеца.

Но надеждите, че горивните клетки ще стимулират търсенето в дългосрочен план, могат да бъдат помрачени, след като Bosch сподели прогнозата си за платината.

Частната германска компания, която през април подписа договор с Powercell Sweden AB за масово производство на горивни клетки, сподели, че нейният дизайн на елементите, използвани в транспорта, не е завършен, но се очаква в тях съдържанието на платина да е толкова голямо, колкото е при каталитичния конвертор на дизеловите автомобили.

Този конвертор обикновено използва между три и седем грама платина в сравнение с количеството, което е необходими за горивната клетка за същия автомобил, смятат анализатори.

„Ако погледнете каталитичната система при дизеловите коли, има приблизително същото количество платина, от което се нуждае и горивната клетка“, споделя Аким Мориц, продуктов мениджър в Bosch.

Споразумението между германската компания и Powercell е още един сигнал, че технологията ще бъде разгърната по-широко, тъй като властите затягат регулациите по отношение на емисиите въглероден диоксид.

Горивните клетки произвеждат електроенергия чрез химическа реакция, използваща водород като гориво и платина като катализатор, но обхващат само малка част от пазара на електрически превозни средства, въпреки че позволяват много по-голям пробег спрямо автомобилите, работещи на батерии.

Най-продаваният автомобил с горивни клетки, Toyota Mirai, се очаква да намали количеството платината с две трети до около 10 грама на превозно средство в следващата му версия, в сравнение с 30 грама при сегашния модел, смята Дейвид Харт, директор на консултантската компания E4tech, базирана в Лозана.

От своя страна Hyundai Motor Co намали количеството на платината, което е необходимо за поддръжката на горивните клетки в последното издание на NEXO, издадено миналата година, до 56 грама от 78 грама преди това, споделя говорител на компанията.

Hyundai планира да инвестира над 6 млрд. евро, за да направи 700 000 системи за горивни клетки годишно до 2030 година.

Горивните клетки дават по-дълги обхвати на превозното средство, а презареждането отнема няколко минути.

NEXO на Hyundai е с капацитет на пробег от 380 мили в сравнение с 226 мили за най-продаваното електрическо превозно средство, Nissan Leaf.

Това е особено полезно за тежкотоварни автомобили и автобуси, които се очаква първоначално да станат първичен пазар за горивни клетки.

Ако горивните клетки се наложат и при корабите и влаковете, както и при сухоземния транспорт, търсенето на платина може да получи нов положителен тласък.

Глобалното търсене на платина за всички горивни клетки от превозните средства се очаква да нарасне до 366 000 тройунции до 2030 г., прогнозира Джонатан Бътлър, ръководител бизнес развитие в Mitsubishi Corp.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Франция забранява дизеловите и бензинови автомобили след 2040 г.