Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Tesla отчита рекордна тримесечна печалба, подкрепена от ръста при доставките

Приходите от продажби възлизат на 10,389 млрд. долара, което представлява годишен ръст от 74%

Tesla отчита рекордна тримесечна печалба, подкрепена от ръста при доставките

Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

Новата седмица започна отлично за Илон Мъск: след положителните новини от SpaceX от уикенда компанията Tesla  на милиардера успя да отчете рекордна печалба за първото тримесечие.

Рекордните доставки, голямото търсене в Китай и продажбата на биткойни донесоха на пионера на електрическите автомобили неочаквано висок ръст на продажбите и печалбата в началото на годината. Американската група обяви в понеделник след затварянето на пазара, че продажната цена на превозно средство е спаднала средно с 13%, но маржът се увеличава, защото разходите спадат още по-бързо. Продажбите са се увеличили през първите три месеца до 10,4 милиарда долара, след малко под шест милиарда преди година. Анализаторите очакваха 10,3 милиарда долара.

Tака производителят на електромобили Tesla Inc. отчете рекордна печалба за първото тримесечие в размер на 438 млн. долара, която надминава очакванията на анализаторите въпреки проблемите на автомобилната индустрия, свързани с недостига на чипове.

Приходите от продажби възлизат на 10,389 млрд. долара, което представлява годишен ръст от 74%. Анализатори, анкетирани от FactSet, очакваха приходи от 10,48 млрд. долара и печалба от 75 цента за акция.

Коригираната печалба преди лихви, данъци, обезценка и амортизации възлиза на 1,841 млрд. долара, което е с 94% повече спрямо същия период на 2020 г.

Свободният паричен поток достига 293 млн. долара.

Общо произведените превозни средства през периода са 180 338, което е със 76% повече спрямо първото тримесечие на миналата година. Доставките за периода възлизат на 184 877 превозни средства, или със 109% повече от преди година.

Печалбата на акция през последното тримесечие възлиза на 93 цента и по този начин - отново значително над увеличението от 23 на 79 цента, което експертите очакваха средно според доставчика на данни Refinitiv. Това се дължи и на факта, че поне спекулациите на Tesla с биткойните досега са сработили: през февруари Tesla обяви, че е инвестирала 1,5 милиарда долара в криптовалутата. Малко след това концернът прие и биткойна като средство за плащане за автомобилите си.

Инвестициите и туитовете на Мъск за криптовалути в популярния му акаунт в Twitter повишиха допълнително цената. През март автомобилният производител е продал биткойни на стойност 272 милиона долара - около десет процента от първоначалната си инвестиция - с печалба от 101 милиона долара.

Ръководителят на финансите в концерна Захари Къркхорн заяви, че Tesla търси инвестиция за своите ликвидни средства, която „генерира малка възвръщаемост и все още е ликвидна“. Цената на биткойните обаче е толкова променлива, колкото акциите на Tesla: След впечатляващо рали през 2020 г. курсът  спадна с около 15 процента от средата на април. С пазарна стойност от над 700 млрд. долара Tesla е шестата най-високо оценявана публично търгувана компания в САЩ.

Соларен бизнес

Инсталациите на хранилища за енергия нарастват със 71% на годишна база през първото тримесечие, главно поради популярността на технологията Powerwall. Търсенето на Powerwall продължава значително да надвишава нивото на производство, изтъкват от Tesla.

Инсталациите през първото тримесечие достигат 92 гигавата, отчитайки най-силните тримесечни данни за компанията от две години и половина насам.

Новата седмица рязко контрастира с предходната, когато Tesla се сблъска с критики от страна на китайски потребител, закупил Model 3, който протестира по време на откриването на автомобилното изложение в Шанхай в понеделник (19 април), изтъквайки, че спирачките на неговия електромобил отказват, което води до катастрофа.

Два дни след това бяха публикувани и продажбите на концерна в Калифорния, които отчетоха чувствителен спад през първото тримесечие. Регистрациите на Model S е Калифорния се свиват с 54 на сто до 8060 броя, докато продажбите на компактния кросоувър Model Y за първото тримесечие достигат 12 227 броя.

По-рано Tesla заяви, че Model Y се радва на силно търсене в Китай и бързо напредва по пътя към пълния си производствен капацитет в страната.

Така наречената Gigafactory в Грюнхайде близо до Берлин трябва да произвежда моделите 3 и Y от „края на 2021 г.“. Но в началото на производството там целите за пет- до десеткратно увеличение на ефективността в сравнение с първото производство на „Model 3“, към което Мъск се стреми за германската си фабрика, ще бъдат доста отдалечени, признава той.

Фактът, че Tesla основно е преодоляла тези проблеми, е предимство - особено в сравнение със стартъпи като Lucid Motors, чието собствено производство на електрически автомобили започва скоро. „Прототипите са тривиални, детска игра. Производството е трудно“, каза Мъск.

Алиса Олтман, експерт по автомобилния сектор в САЩ в консултантската компания Publicis Sapient, заговори за „силен резултат на Tesla“, но вижда нарастваща конкуренция: „Дългосрочните перспективи за Tesla насочват в друга посока. Много от големите производители на автомобили днес произвеждат атрактивни електрически превозни средства - като Mercedes EQ, Ford Mustang Mach-E или Cadillac Lyriq. Моделите ще зарадват ентусиастите на електрическите превозни средства в луксозния сегмент, а Tesla в крайна сметка ще загуби пазарен дял в този печеливш сегмент“, е цитирана тя от Handelsblatt.

Model Y трябва да стане през 2022 г. най-продаваната кола в света

Основателят и главен изпълнителен директор Илон Мъск се противопостави на опасенията - често с бомбастични изказвания: Още през следващата година кросоувърът SUV Model Y ще бъде най-продаваният автомобил в света с 1,5 милиона продадени модела - въпреки че електрическите автомобили са само малка част от от всички продадени автомобили в света, а подобни продажби биха надхвърлили прогнозата на Tesla за общото производство на всички модели през изминалата година с три пъти.

Мъск вече беше признал, че неговите прогнози невинаги ще се сбъднат в предвиденото време - но в един момент щели да се случат така или иначе. В момента групата се възползва от рязкото нарастване на търсенето на електрически автомобили в Китай. Само през първото тримесечие компанията е доставила 184 800 автомобила, с около 4000 повече в сравнение с предходното тримесечие - почти всички от тях са по-евтините модели 3 и Y. Доставката на новопроектирания седан Model S трябва да започне „скоро“.

В същото време групата страда по-малко от много други производители на автомобили от настоящия недостиг на чипове: „Изключително бързото преминаване към нови микроконтролери“ заобиколи дефицита на чипове и в момента концернът разработва софтуер за сигурност за чипове от нови доставчици. „Продължаваме да работим върху несигурността в нашата верига за доставки“, каза финансовият директор Киркхорн.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (10)

0
 
2
 
10
khao до: georgi_shum
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
дейм... вече рядко влизам във Фейса... чак да ми липсва - не... но ме забавляваше. Абе все едно селския идддиот да си замине... някак си селото остава празно! :)
1
 
2
 
9
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
Аматьорски анализ. Сякаш просто се копира съдърание от транскрипцията от презентацията вчера. Липсва ми базова индикация за критично мислене и анализ на цифрите.
0
 
4
 
8
BobyB до: Dr. Vatnikov
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
Той и самата русия ще я прати скоро в гробищата като им резне петродоларите.
1
 
1
 
7
georgi_shum до: khao
преди 8 месеца
Ако Ви липсва Мазньо - хейти яко в страницата на Инвестор във ФБ :)
1
 
4
 
6
khao до: Dr. Vatnikov
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
хаха, яко. Малоумното си е малоумно..

Още от Новини
Адвокат: Мъск е искал да спаси SolarCity чрез придобиването ѝ от Tesla