Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Сделките за продажба и обратно наемане на бизнес площи в Европа се увеличават

През миналата година те са били с 8,5% над средното равнище през последните пет години

Сделките за продажба и обратно наемане на бизнес площи в Европа се увеличават

Снимка: Brent Lewin/Bloomberg

Сделките за продажба и обратно наемане на бизнес площи в Европа са достигнали общ обем от 8,4 млрд. евро през 2020 г., което е ръст с 8,5% спрямо средното петгодишно равнище. Очаква се тенденцията да продължи и през 2021 г., съобщава консултантската компания Savills.

Данните на компанията сочат, че макар обемът през 2020 г. да е с 10% под равнището от 2019 г., в исторически план има значителна корелация между цените на имотите и дейността по продажба и обратно наемане, което води до по-голям брой подобни сделки, когато доходността се свива. Настоящият период е идеално време за сделки за продажба и обратно наемане, тъй като растящите цени предизвикват интерес от страна на собственици и наематели за продажба на имотите им, а възможностите за инвестиции са оскъдни на пазара.

„Нарасналата нужда на компаниите да намерят ликвидни средства, за да заздравят счетоводните си баланси или да направят придобивания в настоящата и след COVID среда, ще помогне сделките за продажба и обратно наемане да станат все по-популярни през 2021 г.“, коментира Оли Фрейзър Луен, ръководител на регионалните инвестиции за Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в Savills.

„Според нас второто полугодие на 2021 г. ще отчете рекорден брой сделки за продажба и обрано наемане. Тези продажби ще бъдат приветствани от растящия свободен капитал, който ще търси активи с дългосрочна доходност, за да отговорят на натрупаните пасиви“, допълва той.

Логистиката е начело

От секторна гледна точка популярността на логистиката продължава да расте на фона на скока на електронната търговия.

„Заради ограничения продукт на пазара силната конкуренция естествено тласка доходността надолу с около 312 базисни пункта до едва 3% за основни локации през последните десет години“, коментира Лидия Бриси, директор на европейските изследвания в Savills.

Още по темата
„Със стратегическо присъствие, подобряване на многоканалната комуникация и интеграцията на автоматични процеси много оператори на електронни магазини трябва да инжектират големи инвестиционни обеми, за да запазят пазарен дял. Сделките за продажба и обратно наемане имат голям смисъл от бизнес гледна точка за някои собственици и наематели на логистични площи“, допълва Бриси.

В резултат на това дейността по продажба и обратно наемане на логистични площи в Европа нараства редовно от края на 2013 г. и е достигнала рекордни нива миналата година от 3,4 млрд. евро, около 15 на сто повече спрямо 2019 г. В същото време общите инвестиции в логистични площи са нараснали само с 4%, което потвърждава факта, че ограниченото предлагане намалява общата активност в сектора.

При другите сектори сделките за продажба и обратно наемане на търговски площи са ограничени до голяма степен до супермаркетите и хипермаркетите, като секторът на хранителните стоки показа устойчивостта си по време на блокадите. Тя е привлякла вниманието на инвеститорите, които се стремят да запазят експозицията си към търговски площи, а това води до свиване на доходността от супермаркети. Средно в Европа доходността от първокласни супермаркети е намаляла с 14 базисни пункта между 2019 и 2020 г., докато през същия период доходността от първокласните търговски центрове се е понижила с 39 базисни пункта.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от По света
Инвеститорите губят интерес към търговските площи в Европа