Сделките за продажба и обратно наемане на бизнес площи в Европа са достигнали общ обем от 8,4 млрд. евро през 2020 г., което е ръст с 8,5% спрямо средното петгодишно равнище. Очаква се тенденцията да продължи и през 2021 г., съобщава консултантската компания Savills.
Данните на компанията сочат, че макар обемът през 2020 г. да е с 10% под равнището от 2019 г., в исторически план има значителна корелация между цените на имотите и дейността по продажба и обратно наемане, което води до по-голям брой подобни сделки, когато доходността се свива. Настоящият период е идеално време за сделки за продажба и обратно наемане, тъй като растящите цени предизвикват интерес от страна на собственици и наематели за продажба на имотите им, а възможностите за инвестиции са оскъдни на пазара.
„Нарасналата нужда на компаниите да намерят ликвидни средства, за да заздравят счетоводните си баланси или да направят придобивания в настоящата и след COVID среда, ще помогне сделките за продажба и обратно наемане да станат все по-популярни през 2021 г.“, коментира Оли Фрейзър Луен, ръководител на регионалните инвестиции за Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) в Savills.
„Според нас второто полугодие на 2021 г. ще отчете рекорден брой сделки за продажба и обрано наемане. Тези продажби ще бъдат приветствани от растящия свободен капитал, който ще търси активи с дългосрочна доходност, за да отговорят на натрупаните пасиви“, допълва той.
Логистиката е начело
От секторна гледна точка популярността на логистиката продължава да расте на фона на скока на електронната търговия.
„Заради ограничения продукт на пазара силната конкуренция естествено тласка доходността надолу с около 312 базисни пункта до едва 3% за основни локации през последните десет години“, коментира Лидия Бриси, директор на европейските изследвания в Savills.
„Със стратегическо присъствие, подобряване на многоканалната комуникация и интеграцията на автоматични процеси много оператори на електронни магазини трябва да инжектират големи инвестиционни обеми, за да запазят пазарен дял. Сделките за продажба и обратно наемане имат голям смисъл от бизнес гледна точка за някои собственици и наематели на логистични площи“, допълва Бриси.
В резултат на това дейността по продажба и обратно наемане на логистични площи в Европа нараства редовно от края на 2013 г. и е достигнала рекордни нива миналата година от 3,4 млрд. евро, около 15 на сто повече спрямо 2019 г. В същото време общите инвестиции в логистични площи са нараснали само с 4%, което потвърждава факта, че ограниченото предлагане намалява общата активност в сектора.
При другите сектори сделките за продажба и обратно наемане на търговски площи са ограничени до голяма степен до супермаркетите и хипермаркетите, като секторът на хранителните стоки показа устойчивостта си по време на блокадите. Тя е привлякла вниманието на инвеститорите, които се стремят да запазят експозицията си към търговски площи, а това води до свиване на доходността от супермаркети. Средно в Европа доходността от първокласни супермаркети е намаляла с 14 базисни пункта между 2019 и 2020 г., докато през същия период доходността от първокласните търговски центрове се е понижила с 39 базисни пункта.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна