Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

САЩ

Ще застрашат ли американските мита за автомобилния внос местните производители?

Ще застрашат ли американските мита за автомобилния внос местните производители?

Снимка: Ройтерс

Издигайки отново заплахата да наложи нови мита за вноса на автомобили в името на националната сигурност, президентът на САЩ Доналд Тръмп рискува да отслаби най-големите местни производители и да закрие работни места. В същото време обаче това може да ускори буксуващите в момента преговори по Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА) , посочва БТА.

В края на срещата на върха на Г-7, която се превърна във фиаско, американският президент отново заяви, че възнамерява да наложи мита от 25% за чуждестранните автомобили, внасяни в САЩ, с цел да възпрат германските и японските автомобилостроители. Според него те нанасят щети на американски марки като Cadillac на General Motors и Lincoln на Ford.

Такова решение, вписващо се в политиката „Америка на първо място“, може да се окаже контрапродуктивно. Това е така, тъй като не само повечето от автомобилостроителите, които ще бъдат засегнати, имат заводи в САЩ, но и американските автомобилни групи са сред големите вносители на коли от Канада и Мексико.

Още по темата

Още повече, това става в момент, когато Китай - най-големият автомобилен пазар в света - прави крачка в обратна посока с намаляването на митата за чуждестранни автомобили от 25 на 15 на сто.

Консултанската компания Trade Partnership Worldwidе, очаква допълнителните мита от 25 на сто да създадат най-вероятно 92 000 промишлени работни места, но да унищожат 250 000 в останалите сфери на икономиката. Около 1 милион работни места в САЩ са пряко свързани с автомобилната промишленост (производство и оборудване) спрямо 660 000 през 2010 година, по данни на статистиката.

Установеният от Тръмп дисбаланс между внесените и изнесените от САЩ автомобили е факт. През 2017 година са внесени 8,27 милиона коли на обща стойност 192 милиарда долара, а са изнесени 1,98 милиона на стойност 57 милиарда долара, според министерството на търговията. Но като цяло Вашингтон внася евтини автомобили, а изнася висок клас коли. Над 70 на сто от общо 371 316 автомобила, произведени през 2017 година от BMW в завода в Южна Каролина са високопроходими Х5, предназначени за износ. 

„Европейските автомобилостроители не само внасят коли в САЩ, повечето от тях имат свои заводи там, и то големи, и създават хиляди преки и непреки работни места. Голяма част от местното им производство се изнася, включително за ЕС“, отбелязва Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).

В САЩ Toyota има 10 завода, дава работа на 136 000 души и разполага с мрежа от 1500 автокъщи, допринасящи за местната икономика. Японската група предупреди, че евентуалните мита може да унищожи работни места в САЩ и да увеличи цените за потребителите. 
Според Кристин Джишек от Центъра за проучвания в автомобилостроенето в Мичиган, не бива да се забравя, че „голямата тройка“ от Детройт – General Motors, Ford и Crysler – могат да пострадат от митата, тъй като те представляват една трета (14,5 процента) от 44 процента продадени миналата година в САЩ вносни коли. Това са автомобили, произведени предимно в Канада и Мексико – партньори на САЩ от НАФТА – имащи достъп до американския пазар. Те осигуряват над половината внос (4,27 милиона) и износ (1,07 милиона), изпреварвайки Япония (21% от вноса), Германия (11%) и Южна Корея (8%), посочва още БТА.

Вторият по големина американски автомобилостроител Ford, който искаше да върне производството на модела Focus от Мексико в САЩ, накрая реши да произвежда в Китай заради галопиращите цени на суровини като стоманата и алуминия, засегнати от новите мита на Белия дом.

Заплахата от мита за вноса на коли от Канада също може да се окаже средство за натиск над Отава в преговорите за НАФТА, смятат някои експерти. 

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

1
 
4
 
2
data до: Mavi Goz
преди 4 месеца
Мави - безработицата у щатите е на дъното , с кво ша ги произвеждат тия возила ? А и не се сещам за авто производител който да не произвежда в Америка и в момента
8
 
6
 
1
преди 4 месеца
Не, няма да ги засегнат! Идеята е повече автомобили да се произвеждат на територията на САЩ, като се стимулира и местното производство на основните суровини за това! Това е! От там нататък цялата статия е литература...

Още от САЩ
Тримесечните отчети повлияха негативно на щатските индекси