Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Социални мрежи

Австралия не отстъпва от своя закон за съдържанието и спора с Facebook

Лидерите на Великобритания, Канада, Франция и Индия са изказали подкрепа за хода на правителството на Скот Морисън

Австралия не отстъпва от своя закон за съдържанието и спора с Facebook

Снимка: Brent Lewin/Bloomberg

Австралийският премиер Скот Морисън обеща в петък да продължи с прилагането на закони, които да принудят Facebook Inc да плаща на новинарските компании за съдържанието, като заяви, че е получил подкрепа от редица световни лидери, след като гигантът в социалните медии затъмни всички медии в страната.

Facebook блокира страниците на местни и чуждестранни информационни бюлетини за австралийците и блокира потребителите на платформата от възможността да споделят каквото и да е новинарско съдържание в четвъртък, заявявайки, че не е имал избор заради новите закони за съдържанието.

Този ход, който изтри и няколко акаунта на правителството и на служби за спешна помощ, както и страници на благотворителни организации с нестопанска цел, предизвика широко възмущение, предава Ройтерс.

Морисън, който разкритикува Facebook на собствената му платформа за „разприятеляването“ с Австралия, заяви в петък, че лидерите на Великобритания, Канада, Франция и Индия са изказали подкрепа.

„Има огромен световен интерес към това, което прави Австралия“, каза Морисън пред репортери в Сидни.

„Ето защо приканвам… Facebook да се ангажира конструктивно, защото знаят, че това, което Австралия ще направи тук, вероятно ще бъде последвано от много други западни юрисдикции“.

Още по темата

Канадският министър на културата Стивън Гилбо заяви късно в четвъртък, че страната му ще възприеме австралийския подход, докато разработва собствено законодателство през следващите месеци.

Австралийският закон, който ще принуди Facebook и Google да сключват търговски сделки с австралийски издатели или пред задължителен арбитраж, вече бе гласуван от долната камара и се очаква да бъде приет от Сената през следващата седмица.

Австралийският финансов министър Джош Фрейденберг заяви, че е говорил за втори път с изпълнителния директор на Facebook Марк Зукърбърг след затъмнението на новините.

„Обсъдихме останалите им въпроси и се съгласихме, че нашите екипи ще работят незабавно с тях. Ще говорим отново през уикенда“, каза Фрейденберг в съобщение в Twitter.

„Съществува пазар за онлайн реклама за 9 милиарда австралийски долара (7 милиарда щатски долара), който е изцяло доминиран от Google и Facebook и ние се опитваме да създадем равни условия“, каза Фрейденберг. „Останалият свят ни наблюдава много внимателно".

В своето изявление, обявяващо хода си в Австралия, Facebook заяви, че австралийският закон „не е разбрал“ неговата стойност за издателите. По-рано Фрейденберг заяви пред Australian Broadcasting Corp, че „тук е заложено нещо много по-голямо от една или две търговски сделки. Тук става въпрос за суверенитета на Австралия”.



Facebook и Alphabet Inc, собственик на Google, проведоха заедно кампания срещу законите, като и двете заплашиха да оттеглят ключови услуги от Австралия, ако законите влязат в сила.

Google обаче обяви множество превантивни лицензионни сделки през последната седмица, включително глобално споразумение с News Corp.

Facebook възстанови някои правителствени страници по-късно в четвъртък, но няколко акаунта на благотворителни, нестопански и дори квартални групи останаха затъмнени. 

Още по темата

Ходът на Facebook е оказал непосредствено влияние върху трафика към австралийските новинарски сайтове, показват ранните данни на базираната в Ню Йорк анализаторска компания Chartbeat.

Общият трафик към австралийските новинарски сайтове от различни платформи е спаднал с около 13% в страната и с около 30% извън страната спрямо деня преди забраната, показват данните на Chartbeat.

По същия начин трафикът към австралийските новинарски сайтове само от Facebook се е сринал от дела от около 21% до около 2% в Австралия и от около 30% до около 4% извън страната.

По време на несвързани с темата парламентарно изслушване изпълнителният председател на News Corp Australasia Майкъл Милър потвърди въздействието на хода на Facebook, но каза, че броят на австралийците, посещаващи директно уебсайтовете на компанията, се е увеличил.

„Определено т. нар. referral traffic (от търсачки и социални мрежи) спада... докато в същото време директният трафик към нашите уебсайтове нарасна с двуцифрени цифри“, каза той при запитването.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Социални мрежи
Социалната мрежа Parler отново съди Amazon