Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Стратегии

МОН предлага 113 да са новите иновативни училища

Иновативните училища разработват и въвеждат нови дейности в организацията и съдържанието на обучението в класните стаи

МОН предлага 113 да са новите иновативни училища

Снимка: Pixabya

Новите училища, които кандидатстват и са одобрени за включване в Списъка на иновативните училища за учебната 2019/2020 година, са 113.

Това става ясно, след като министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в доклад до Министерския съвет (МС) предлага проект на решение на МС за приемането на Списъка на иновативните училища за учебната 2019/2020 година. Общо обаче 395 ще са иновативните училища за новата учебна година, като около 2400 са всички училища в страната.

Иновативните училища са новост в българската образователна система и те бяха въведени с новия Закон за предучилищното и училищното образование.

Внасянето на Списъка на иновативните училища е в изпълнение на Закона за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/ и е във връзка с чл. 70, ал. 1 от Наредба 9 от 19 август 2016 г. за институциите в системата на предучилищното и училищното образование. Съгласно разпоредбата на чл. 38, ал. 6 от ЗПУО, неспециализираните училища могат да бъдат обявени за иновативни училища с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на образованието и науката, при спазването на изискванията, определени в чл. 38, ал. 7 и в държавните образователни стандарти. Член 38, ал. 7 от ЗПУО дава възможност да се обявяват за иновативни училища, които извършват целенасочена, планирана и контролирана промяна, чрез въвеждане на иновативни практики, с които се решават организационни и съдържателни проблеми в образователния процес.  

Иновативните училища разработват и въвеждат иновативни елементи по отношение на организацията и/или съдържанието на обучението, организират по нов или усъвършенстван начин управлението, обучението и учебната среда, използват нови методи на преподаване, разработват по нов начин учебно съдържание, учебни програми и учебни планове. 

Още по темата

Въвеждането и обмяната на иновации в образованието са възможност за изграждане на модерни училища, в които учениците могат да подобряват образователните си резултати, мотивацията си за учене, участието си в училищния живот и да развият креативното си мислене, различни компетентности и емоционална интелигентност чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство и нови учебни стратегии. В тези училища педагогическите специалисти получават възможности да анализират, експериментират и популяризират иновативните си практики и продукти. 

Политиката на Министерството на образованието и науката е насочена към подобряване на качеството на образованието чрез създаването на условия и подкрепа за прилагането на иновации във всички сфери на училищния живот във всички училища, включително и създаването на професионални общности в училищата и между училищата, в подкрепата за създаване на култура на иновациите в училищата в страната, на креативно мислене, нововъведения в полза на развитието и постиженията на учениците. Тази политика е свързана със създаването на условия за усъвършенстване на педагогическите специалисти и за прилагането на установените добри практики. 

Съгласно разпоредбата на чл. 71, ал. 1 от Наредба 9 от 19 август 2016 г. за институциите в системата на предучилищното и училищното образование кандидатстващите за вписване в Списъка на иновативните училища представят до 31 януари в МОН училищни проекти за иновации, приети от педагогическите съвети и одобрени от родителите на учениците, включени в проекта. Описаните иновативни процеси в училищните проекти за иновации могат да бъдат с продължителност до 4 години и обхващат всички или част от участниците в образователния процес в училището, като за всяка учебна година са описани конкретно етапите на напредъка и резултатите, които подлежат на мониторинг. В училищните проекти за иновации се определят целите и идеите, свързани с личностното, интелектуалното и емоционалното развитие на учениците, като не се допускат проекти, чрез които се внушават верски убеждения и тяхното практикуване. 

На основание чл. 73 от Наредба 9 на МОН е издадена заповед на министъра на образованието и науката, с която е определена Комисия за иновативните училища. Членовете на Комисията за иновативните училища са разгледали и оценили 160 училищни проекта от 157 училища, постъпили в МОН при спазване на процедурата, определена в

Правилата за организация на дейността на Комисията, утвърдени от министъра на образованието и науката, и критерии за оценяване на училищните проекти за иновации. В резултат на оценяването не се класират проектите на общо 23 училища. Одобрени са 135 проектни предложения от 134 училища, като 21 от тях вече фигурират в Списъка на иновативните училища, но кандидатстват и с нова иновация. 

Реално новите училища, които кандидатстват за първи път и са одобрени за включване в Списъка на иновативните училища за учебната 2019/2020 година, са 113. На свое заседание Комисията за иновативните училища е приела решение да бъдат предложени за включване в Списъка на иновативните училища в България нови 113 училища, от които: начални - 6, обединени - 1, основни - 49, средни - 24, профилирани гимназии - 9, професионални гимназии - 23, спортни - 1. От вписаните в решение 472 на Министерския съвет от 9 юли 2018 г. за приемане на Списъка на иновативните училища следва да бъдат отписани 8 училища по следните причини: 3 от тях са разработили училищни проекти за иновации с продължителност две години и иновацията приключва, 2 частни училища не са осъществявали дейност и 3 училища не са започнали иновационните дейности. 

/БТА/

 

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Ралица Пейчева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Стратегии
Академията на PwC стартира Face-to-Face курсове за квалификацията ACCA