Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Суровини

10 причини да не бързаме да отписваме нуждата от петрол

Скоро световното потребление на нефт отново ще надхвърли 100 млн. барела на ден и ще продължи да расте, твърди Боян Рашев

10 причини да не бързаме да отписваме нуждата от петрол

Снимка: Bloomberg L.P.

Някога понятието peak oil беше много модерно. Учени, активисти, консултанти и политици, включително и аз, се надпреварвахме да предсказваме края на нефта, който обаче все не идваше. Преди десетина година настъпи шистовата революция и идеята, че изведнъж нефтът на Земята ще се окаже недостатъчен за задоволяване на енергийните ни нужди, отече в канала на историята.

Днес мантрата е друга – същите хора, които очевидно сбъркаха преди, сега все повече говорят за peak oil demand. Идеята сега е, човечеството ще измисли такива енергийни технологии и обществени порядки, които ще доведат до спад на търсенето и вече няма да имаме нужда от нефт. Много хора смятат, че ударът, който мерките срещу коронавируса нанесоха на транспорта и потреблението на нефт, ще бъде смъртоносен и то никога няма да се възстанови на нивата от края на 2019 г. – а именно, 100 милиона барела дневно.

Този път аз не пея в хора. Защото работата ми през последните 13 години ме научи да правя прогнози не на база желанията си, а на база процесите в реалния свят. Следните 10 причини ме карат да мисля, че съвсем скоро световното потребление на нефт отново ще надхвърли 100 млн. барела на ден и ще продължи да расте:

1. Коронавирусът нанесе поредния удар върху и без това недолюбвания обществен транспорт. Масовото внушение за ползата от „социално дистанциране“ ще доведе до избягване на близкия физически контакт с други хора. За голяма част от хората това значи слизане от автобуса и метрото и качване в личния автомобил. Прохождащото споделено използване на автомобили също може да пострада.

2. Горното значи, че веднага щом психозата от коронавируса отстъпи и хората започнат да харчат по-свободно, продажбите на лични автомобили ще експлоадират.

3. Електромобилите, на които най-много се разчита да ограничат потреблението на горива, все още представляват по-малко от 1% от личните превозни средства в света. А средната продължителност на живота на една кола надхвърля 15 г. Подмяната на автопарка ще отнеме десетилетия.

4. Въпросната подмяна съвсем не се ускорява толкова, колкото изглежда в новините и политическите обещания. Въпреки огромните субсидии и почти култовия им статус, продажбите на зареждащи се електромобили стагнираха на световно ниво още през 2019 г. Най-големите пазари, Китай и САЩ, отчетоха големи спадове през втората половина на годината. През 2020 г. ръст има само в задавените от стимули страни в Европа. Само такива като България отразяват пазарната реалност – без субсидии електромобили не се купуват.

5. Корабите и камионите никога не спряха напълно, защото без товарни превози съвременният свят не може да функционира. Ще пътуват все повече. Светът ще се върне към нормален живот и самолетите отново ще полетят. Летищата ще се препълнят, защото хората искат да прекарват време заедно, искат да откриват и опознават и имат мечти, които винаги ще преследват. Целият този транспорт поглъща огромни и ежегодно растящи количества горива. Замяната им с електричество все още е във фазата на  демонстрациите и няма как да достигне значим мащаб в обозримо бъдеще.

6. Нефтът е формата на енергия, която най-масово се добива, пречиства, складира, транспортира и потребява на глобално ниво. Неслучайно, той формира около 67% от трансграничната търговия с енергия. Нефтът се явява както родител, така и дете на глобализацията – осигурява енергията за преноса на стоки по света, а ръстът на търговията пък е най-големият потребител за самия нефт.

7. Почти 50% от всичкия нефт днес все още се потребява в Северна Америка и Европа. Само че 90% от населението вече не живее там. Ръстът на потреблението в Китай, Индия и Югоизточна Азия е неудържим – говорим за скокове над 5% годишно, които няма изгледи да спрат.

8. А Субсахарска Африка даже още не се е включила в състезанието. Средният африканец потребява над 100 пъти по-малко нефт от средния американец. А Африка е над три пъти по-голяма от САЩ. Жителите й имат същите нужди, желания и мечти. Те ще ги гонят, а това практически значи използването на ужасно много нефт. 

9. Спирането на световната икономика по време на масовите локаути и карантини през март и април – корабите акостираха, самолетите се приземиха, автомобилите и камионите останаха паркирани – доведе до минимум на потреблението от 82 млн. барела на ден, тоест спад „само“ с 18% (виж. Фиг. 1 по-долу).

10. Последният факт е особено шокиращ за мен. Оказва се, че дори в състояние на почти пълен покой световната икономика потребява 80% от енергията, която ѝ е нужна, когато лети напред. Това e много подобно на човешкото тяло, което използва около 70% от дневния си енергиен прием за поддържане на базовия си метаболизъм. Оказва се, че зависимостта ни от нефта надхвърля всичко, което някога съм си представял.

 

 

 

 

 

Фиг. 1 Световно производство и потребление на течни горива, Агенция за енергийна информация на САЩ, 2020 г.

Нефтът е кръвта на съвременната цивилизация. Може колкото си искаме да мечтаем, говорим и обсъждаме свят без нефт, но такъв скоро няма да видим.

Накрая ще направя и една по-дългосрочна прогноза: В един момент, вероятно около 2040 г., ръстът в потреблението на нефт наистина ще достигне своя връх и то бавно ще започне да намалява за сметка на други енергийни източници. „Убиецът“ на нефта обаче няма да бъдат ВЕИ, а природният газ. Защото светът преживява газова революция.

* Автор на текста е Боян Рашев, управител и партньор в консултантската компания "Денкщат България". Материалът е публикуван в блога на компанията www. sustainability.bg. Препечатваме го с разрешението на автора. 

 

 

 

 

По статията работи: Екип на Investor.bg

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (14)

   1| 2    
1
 
0
 
14
Pyramid до: Pyramid
преди 5 месеца
...исках да кажа, "80+ % бензин и керосин", т.е., ЛЕК НЕФТ, БОГАТ ОСНОВНО, НА ГОРИВА, с ниска сяра, малко пепел при изгаряне, абе, нефт-Мечта.
И после, говорих за ПО-ТЕЖКИТЕ горива. Да ставаха за нещо, пък те... И вмреката да ги излееш не става, абе кошмар някакъв. Т.е., все идват до това, да ги изгарят. Подскажи им как да ги правят на пари, без да цапат, и ставаш милионер на часа. Поне милионер.
1
 
1
 
13
Pyramid до: Pyramid
преди 5 месеца
...исках да кажа, "80+ % бензин и керосин", т.е., ЛЕК НЕФТ, БОГАТ ОСНОВНО, НА ГОРИВА, с ниска сяра, малко пепел при изгаряне, абе, нефт-Мечта.
И после, говорих за ПО-ТЕЖКИТЕ горива. Да ставаха за нещо, пък те... И вмреката да ги излееш не става, абе кошмар някакъв. Т.е., все идват до това, да ги изгарят. Подскажи им как да ги правят на пари, без да цапат, и ставаш милионер на часа. Поне милионер.
1
 
0
 
12
Pyramid до: dr.5rov
преди 5 месеца
"Не знам какъв процент от петрола се изгаря като гориво. Чувал съм за 30%, но не знам дали е вярно. Останалото отивало за производство на мнооого други продукти. Ако някой знае да сподели. Ще е интересно. В статията се говори за петрола само като суровина за гориво." Защо имам чувството, че е точно обратно? Т.е., 70% изгарят, 30% - ,за всичко останало? Ама като тониве. Де факто, всичко се преработва, просто, 30% "остават", по-тежки и висококипящи фракции, (различен %за различните сортове нефт, аз само фигуративно). Та, ТАЗИ била и причината, четох, щатите да изнасят иначе чудесния, лек, ,80%+ само нефт и керосин, шистов нефт, щото, такава е вътрешната структура на потребление, и той просто, обърквал далечното планиране, вдигайки разходите за внос на иначе, скъпи смоли, парафини, и т.н. деривати, идеално балансирани в импортните им листи.
Виж, за пи-чиатите горива за флотби т н., аз съм ЗА. Само че...какво ще праечвят нарастващите им запаси? Май още нямат готови решения...
2
 
4
 
11
Императорът до: zelka007
преди 5 месеца
Ами, Зелков, и аз като детенце мечтаех как коли на водородчец и слънце, и летящи такива ще изместят бензиновите, но сега зная, че не става. Влекач на ток? Ами това е гемийка само за в пристанището. Ферибот също за незначителни разстояния. Кола с черна плочка на покрива? Каква мощност ще има тая играчка, ще пълзи ли поне със скоростта на натоварена ромова каруца и има ли дупка отдолу, та като няма слънце, човек да я задвижва като Ф. Флинтстоун? Не е ли по добре да си купиш колелце?
Боян разсъждава ного по-трезво, ти си мечтаеш за някакви неща, това не е извратено, но е несериозно.
1
 
1
 
10
georgi_shum до: dr.5rov
преди 5 месеца
Грешно си чул. За гориво се използва около 65-70% от петрола. Около 25 % за изндустриални нужди (пластмаси, битова химия и т.н. И останалото е за други нужди - смоли, електричество и т. н

Още от Суровини
Цените на петрола се понижават на фона на опасенията за свръхпредлагането*