Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

Google става стандартна търсачка за Firefox за редица пазари

Mozilla е прекратила предсрочно договора си с Yahoo!, който бе сключен през 2014 г.

Google става стандартна търсачка за Firefox за редица пазари

Снимка: Ройтерс

Mozilla се радва на засилено медийно внимание през последните часове. Разработчикът на широко използвания браузър Firefox представи дългоочакваната нова версия на браузъра - Firefox Quantum, от която се очаква да върне Mozilla на върха.

Не по-малко важна за бъдещето на Mozilla е друга новина, на която почти не бе обърнато внимание. Yahoo! Вече няма да е стандартната търсачка за Firefox на няколко големи пазари. Нейното място се заема от Google, която ще бъде стандартна търсачка за САЩ, Канада, Хонконг и Тайван, предава Bloomberg.

В продължение на много години Google бе стандартна търсачка в глобален план за Firefox, докато преди три години Mozilla внезапно не прекрати сътрудничеството. Тогава Mozilla спечели свободата да сключва отделни споразумения за отделните пазари. Yahoo! стана най-важният източник на приходи, а заедно с това - стандартна търсачка за САЩ. В икономически план за Mozilla това не бе загуба. Само през първата година Mozilla успя да повиши приходите си с 90 млн. долара. 

Не е ясно колко ще плаща Google за възстановяването на това ценно дигитално място. Говорител на Google потвърди сделката, но отказа да коментира детайлите, а Mozilla не разкрива финансовите подробности.

Въпреки че продажбите на реклами от страна на Google продължават да се покачват, компанията трябва да разчита на браузърите, производителите на мобилни устройства и други канали за разпространение, за да се гарантира, че търсенето, видео услугите и цифровите реклами на Google се виждат от потребителите. Тези суми, наречени „Разходи за придобиване на трафик“ (TAC), нарастват до 5,5 млрд. долара през третото тримесечие, като са в размер на 23% от приходите от реклами.

През последното тримесечие увеличението на тези разходи бе обяснено главно с "промени в споразуменията за партньори", казва главният финансов директор на Google Рут Порат. Тя отказва да разкрие конкретните партньори. Много от тези плащания отиват за Apple Inc., която провежда търсенето с Google като стандартно в своя браузър Safari. През септември Apple добави търсенето с Google като доставчик по подразбиране за въпроси, задавани на главния асистент на Apple - Siri, като така замени Bing на Microsoft Corp. 

Вчерашната новина е изненадваща, като се има предвид, че партньорството между Mozilla и Yahoo! бе със срок от 5 години. Дори за Verizon, който вече е новият собственик на Yahoo!, решението е неочаквано.

Още по темата

„Yahoo! и Mozilla сключиха продуктивно партньорство през 2014 г.“, казва Чарлс Стюърт, говорител за дигиталния бизнес на Verizon Oath. „Изненадани сме, че Mozilla реши да избере друг път и сме в дискусии с нея за условията на споразумението“, посочва той пред Bloomberg.

Както предава агенцията, от Google са потвърдили, че има нов договор между Mozilla и Google, но нито Google, нито Mozilla досега са подали информация за финансовата страна на въпроса. 

Още през миналата година се появиха съобщения, че клауза в договора между Mozilla и Yahoo! разрешава на Mozilla да напусне партньорството в рамките на определен срок при придобиване на Yahoo!. Въпреки това Mozilla ще запази годишните плащания от около 375 млн. долара. Дали фондацията се е възползвала от тази клауза не е ясно. Във всеки случай сме свидетели на предсрочно прекратяване на договора.  

„Ние изпълнихме нашето договорно право да прекратим споразумението си с Yahoo! въз основа на редица фактори, включително да правим най-доброто за нашата марка, усилията ни да предоставим качествено търсене в мрежата и по-широко съдържание за нашите потребители. Смятаме, че има възможности да работим с Oath и Verizon извън онлайн търсенето“, казва пред TechChrunch Денел Диксън-Тайе, главен оперативен директор на Mozilla.

„Като част от фокуса ни върху потребителското изживяване и ефективността на Firefox Quantum Google ще стане и нашият нов доставчик на търсене по подразбиране в САЩ, Канада, Хонконг и Тайван. С над 60 оператора за търсене, предварително инсталирани като подразбиращи се или вторични опции в повече от 90 езикови версии, Firefox има по-голям избор на доставчици на услуги, отколкото всеки друг браузър“, добавя тя.

За Mozilla повече конкуренция означава предоставяне на потребителите на по-голям избор, когато те търсят информация и ползват услуги онлайн. Онлайн светът вече мина отвъд границите на компютъра и се разширява към мобилни изживявания, плътно контролирани от компании като Apple и Google.

Една по-самостоятелна Mozilla ще затрудни тези гиганти да злоупотребяват с пазарните си позиции, например чрез изопачаване на резултатите от търсенето в своя полза или блокиране на достъпа до съдържание на конкуренти.

Google и Mozilla често са съюзници, като всеки се стреми да направи интернет по-добро място за дейности като електронна търговия, блогове, социални мрежи, новини, издателска дейност и комуникация. Но тесните финансови взаимоотношения също са необичайни предвид факта колко често Google е в противоречие с мисията на Mozilla да гарантира на хората избор при онлайн дейността им. Google поддържа строг контрол върху своята мобилна операционна система Android и нейните многобройни свързани услуги като Google Maps, Gmail, YouTube, Google Music и Google Docs.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Миглена Иванова
Още по темата: Web Google Mozilla Firefox

Последни новини

Коментари (0)


Още от Web
Черният петък става все по-важен за британските търговци заради Brexit