IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

"Литекс Моторс" пред несъстоятелност*

Единственият производител на автомобили в България подаде документи за фалит

15:38 | 28.03.17 г. 22
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Заводът край село Баховица. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Заводът край село Баховица. Снимка: архив Ройтерс

"Литекс Моторс", единственият сериен производител на автомобили в България, е подал документи за обявяване в несъстоятелност. Проверка на Investor.bg в Търговския регистър показва, че документът е подаден от главния изпълнителен директор Илия Петров Терзиев още в края на февруари.

Компанията сглобяваше по лиценз модели на китайската марка Great Wall в специално построения завод в ловешкото село Баховица. Automedia.bg се свърза с представители на дружеството, откъдето по-късно през деня предоставиха официално изявление, с което потвърждават обявяването на несъстоятелност.

"С цел запазване на дружеството, интересите му и интересите на други негови кредитори, и по препоръка на юридическия екип на „Литекс Моторс“, на 24.02.2017 год. се наложи подаването на молба за откриване на производство по несъстоятелност", се казва в съобщението на компанията. До стъпката се е стигнало, след като през февруари Корпоративна Търговска Банка (също в несъстоятелност) е подала втора по ред искова претенция към „Литекс Моторс“ на стойност над 57 млн. лева.

Според компанията делото не е в ход и производството не е стартирало, а „Литекс Моторс“ все още е нормално функционираща компания.

Иск за обявяване на дружеството във фалит е постъпил и от един от основните му кредитори - "Виена Иншурънс груп". За момента молбата на "Литекс Моторс" не е задвижена, защото към нея не са били прикрепени финансовите отчети и списъкът на кредиторите.

„Литекс Моторс" бе един от най-големите длъжници на Корпоративна търговска банка при рухването й през 2014 г., с вземания на стойност 76 млн. лева. Не е ясна съдбата на завода в Баховица, както и на значителния брой готови автомобили. Различни активи на "Литекс Моторс" са били прехвърлени на други дружества през последната година. Върху една от сградите в Баховица има и ипотека, учредена в "Интернешънъл Асет Банк".

Производството на модели на Great Wall в Баховица започна през 2011 г., а през миналата година по план поточната линия трябваше да бъде преустроена за новите модели Haval H2 и Haval H6. Това обаче не се случи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 11:15 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

11
rate up comment 14 rate down comment 7
Stone_Kold
преди 7 години
Тиквун не е получил рекета
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 30 rate down comment 4
michaelis12
преди 7 години
еббаси и останалите трохи за няква работа и те заминават .... тц тц тц са работниците като се озоват на улицата без бачкане айде и те фюу навънка .... Наще муццуни ако не се земат у ръце независимо дали са крали или не ако не праят нещо всички видове мутри заедно нема да остане кьорав българин на територията. Без българи няма и България ше останат само лъскавите им хотели с резачките отпред и курвонддилите и целия филм ше свърши без война без нищо по най тъппия начин който може да свърши
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 10 rate down comment 7
KPetkov
преди 7 години
По-скоро на държавата майка. С една подходяща данъчна политика можеше и да успее.Много труден избор между БМВ на 5-6 години и нов Great Wall.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 12 rate down comment 1
vzhekoff
преди 7 години
Интересно се получава за заплатите :)По така зададената информация излиза, че един работещ е вземал бруто 1259 лв., а нето - около 987. За меринджеите съответно бруто 6483 и нето 5533 лв. Не става ясно имало ли е 13-та заплата и дали е включена, а също и колко от останалите 149 работещи са били бачкатори и колко са били средно и ниско ниво меринджей. Тази заплата от 987 лв. нето ми се струва силно завишена, аз доколкото съм чувал, средната заплата за бачкатор там е била доста под 600 лв.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 18 rate down comment 3
sdar
преди 7 години
Колите им са на нивото на Румънските Дачии, не са по-зле. Дори имат някои по-добри модели, но просто нисък клас нова кола е почти непродаваема у нас. Няма такъв пазарен сегмент у нас, няма и да има.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 28 rate down comment 0
daller
преди 7 години
Проблемът не им беше липсата на подкпрепа от централата, а липсата на продажби и подходящи пазари. Няма начин с 500 бр. на година да издържаш такова производство, иска се обем, а у нас както се каза няма условия за това. Пазарът ни на автомобили е строго сегментиран на 2 дяла: на нови автомобили, които са от високия клас (като не броим такситата) защото те са освободени от ДДС (само 5% от новите автомобили се купуват от физ. лица у нас); и на "нов внос" втора или трета ръка. Така че просто България не е пазара за това производство, а само за износ не става.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 18 rate down comment 10
algo
преди 7 години
Колите са си доста "примитивни". Учудвам се, че някой дори ги е купувал.Така че пак много се задържаха, вероятно заради врътки около КТБ и източването й, в което Гриша Ганчев е един от шампионите - цесии и пр.магарии за сметка на данъкоплатеца.И
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 25 rate down comment 2
obafeme
преди 7 години
поредна схема за източване на корпоративна търговска банка. Някой няма да върне десетки милиони по кредити. Това си е чисто престъпление. Не се притеснявайте, ако съм прав, сглобяването ще си продължи, просто през друга фирма, която не е кредитополучател на КТБ. Нека видим.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 1
Mito Karamitov
преди 7 години
Скоро и ***:)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 23 rate down comment 2
data
преди 7 години
Основният проблем е че липсваше подкрепата на фирмата майка . Това най много личи при сравнение с Renault
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още